Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sambuccashake:

Halloj!

Håller på att bygga ihop en HTPC med liknande delar som Sweclockers Emil gjorde (Asus E35M1-I DELUXE, 4 gig RAM, Intel SSD, DVD, Morex T3500 chassi) men tycker att det går lite trögt.

Filmer verkar spelas upp som de ska (håller fortfarande på att ställa in menyer osv) men det jag tycker är lite skumt är att det hackar och verkar segt i menyerna i XBMC. Ska inte E35M1 ha tillräckligt med muskler för att kunna få XBMC att flyta?

Aeon var ännu segare än Alaska (som jag kör nu).

Testade XBMC på sambons MacBook som förvisso är en dual core på 2,4 men det är ju milsvid skillnad.

Har jag missat något uppenbart eller vara jag naiv i tron att mini-itx och moderna doningar var som skapta för just HTPC's?

Ändra mellan "riktig" helskärm och helskärm som fönster (minns inte vilken som är default) i XBMC-inställningarna, det kan göra rätt stor skillnad för flytet i menyerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag har aktiverat hårdvaruacceleration (dxva2) men det verkar endast ha med videoupppelningen att göra, inte själva upplevelsen i menyerna.

Minns inte på rak arm CPU-användandet men vill minnas att det var alldeles för hög åtgång i idle läge och/eller när man tittade på systeminställningarna i XBMC. Vad bör den ligga på när man inte spelar upp något utan bara browsar runt i XBMC?

Edit:
@Emil, tack för tipset, ska kika på detta också.
By the way, upplevde du systemet som för "vekt" för en smooth uppleveles i XBMC eller det funkade fint för dig?

Permalänk
Medlem

Jag har ett lite skummt problem med mitt XBMC. Jag har en NAS som jag delat ut 3 olika mappar med filmer i (alla filmerna är RARade). Jag lägger in en av de utdelade mapparna i XBMC så rullar filmerna på perfekt men oftast får jag inte fram DVDmenyer och sånt även om det finns. Lägger jag sen in en till mapp i XBMC så hänger sig nästan alla filmer när jag försöker spela dem (jag kör Night temat) under "Movies". Går jag däremot in under "Videos" och tittar och bläddrar med "Files" inställt som visningsläge så kan jag gå in i alla mappar och filmer och sätta igång dem helt utan problem. Menyer visas, inget hänger sig etc. Enda problemet är att det visar inte Text och IBMD rating på varje film så jag får bara fram framsidan helt enkelt.
Vad gör jag för fel då?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Jag har aktiverat hårdvaruacceleration (dxva2) men det verkar endast ha med videoupppelningen att göra, inte själva upplevelsen i menyerna.

Minns inte på rak arm CPU-användandet men vill minnas att det var alldeles för hög åtgång i idle läge och/eller när man tittade på systeminställningarna i XBMC. Vad bör den ligga på när man inte spelar upp något utan bara browsar runt i XBMC?

Edit:
@Emil, tack för tipset, ska kika på detta också.
By the way, upplevde du systemet som för "vekt" för en smooth uppleveles i XBMC eller det funkade fint för dig?

CPU-användningen är ett känt problem då det är byggt från Xbox där det krävdes att skärmen uppdaterade hela tiden istället för när ändringar på skärmen skedde. Det vill säga om du kör skärmen på 60 Hz så uppdateras bilden 60 gånger per sekund. Vet att någon skulle göra något sommarprojekt för att fixa detta men tror han la ner det när han insåg hur stort projektet skulle bli.

Rätta mig om jag har fel men det är det jag hört ialalfall.

Permalänk
Medlem

Dom jobbar med dirty regions just nu för att få ner processorbelastningen i menyerna.
http://xbmc.org/theuni/2011/06/19/working-with-dirty-regions/

Visa signatur
Permalänk

Testat att köra om drivrutiner osv men icke... Samma skit ändå.

När man drar igång en film så ser man på debuggern att cpu'n drar en lättnadens suck och i princip knappt behöver göra någonting.

EDIT:
Nu är det mycket skumt... Mätte CPU-användningen när jag körde på Mac'en och det är i princip samma där men det flyter ändå.

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga..

har lyckats få till xbmc som jag vill ha det nu, dvs all info om filmerna visas korrekt..

men en nybörjarfråga, då jag hittills endast kört på datorn och alltså inte kopplat in min projektor,
behöver jag då fortfarande ha skärmen inkopplad, eller kommer bilden direkt via projektorn?

alltså, behöver jag dela skärm först, medans jag fortfarande har datorskärmen ikopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

har lyckats få till xbmc som jag vill ha det nu, dvs all info om filmerna visas korrekt..

men en nybörjarfråga, då jag hittills endast kört på datorn och alltså inte kopplat in min projektor,
behöver jag då fortfarande ha skärmen inkopplad, eller kommer bilden direkt via projektorn?

alltså, behöver jag dela skärm först, medans jag fortfarande har datorskärmen ikopplad?

Nä, kopplar du endast projektorn så ska bilden komma där direkt.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

har lyckats få till xbmc som jag vill ha det nu, dvs all info om filmerna visas korrekt..

men en nybörjarfråga, då jag hittills endast kört på datorn och alltså inte kopplat in min projektor,
behöver jag då fortfarande ha skärmen inkopplad, eller kommer bilden direkt via projektorn?

alltså, behöver jag dela skärm först, medans jag fortfarande har datorskärmen ikopplad?

I videoinställningar, välj att bilden ska komma ifrån skärm #1 eller #2 så kommer bilden alltid att visas på det valet.

Annars kan du ju alltid klona skrivbordet istället för att utöka det så slipper du tänka på't.

Permalänk
Medlem

inkoppling..

mja, alltså jag kommer ju koppla ljudet via förstärkare också..

men kopplingen blir väl:

pc - förstärkare - projektor ?

i och med att förstärkaren har HDMI så det räcker till

förresten.. jag kör nvidia geforce gtx 460, har inte det HDMI ?

har läst i olika tester att det ska köra hdmi, men inte katten hittar jag en hdmi-utgång?!

Permalänk

För den som är intresserad, blåste HTPC'n och ominstallationen verkar ha löst både navigationsproblemen men även ett udda ljudproblem avseende passthrough.

Permalänk
Medlem

Försöker köra senaste (och gårdagens) nightly, går ej att starta på grund av samma fel. Saknar filen libcdio-12.dll. Var finner jag denna fil för Windows. Endast hittat v0.82 i avskyvärt tar-format på internet. Givet bristen på träffar angående detta på xbmc.org synnes jag vara den enda personen i världen som lider detta fel.

Om någon vet var man hittar libcdio, hojta gärna.

Permalänk
Medlem

Hej igen... har ett litet problem jag upptäckte när jag skulle kolla på DVDr i img... XBMC vill köra det i 24hz, men dvd är ju 50 eller 60... blir ju väldigt hackigt...
Är det nån inställning jag missat för DVD eller?

Permalänk

Hej

Jag har ett ASUS P8H67-m LE och en i3 2105 processor men när jag slår på inställningarna i XBMC så blir bilden konstig, klarar det inte av XVDA-accelereringen?

Permalänk

Har det kommit något sätt att fixa Spotify in i XBMC ännu? Man tycker ju att de borde bli mer aktuellt nu när Spotify lanserats i US.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Visst går det. Problemet är bara Spotifys fientliga attityd till XBMC.

Permalänk
Skrivet av airhead:

Visst går det. Problemet är bara Spotifys fientliga attityd till XBMC.

Hur menar du? Hur gör man för att få igång det?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Hej jag tänkte testa XBMC nu för att jämföra lite med MPC-HC, märker ni andra nån skillnad på bild kvalite i jämförelse mellan dessa 2 ?

En annan fråga, använder ni Sync playback to display och isåfall vilken A/V sync method använder ni.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej igen... har ett litet problem jag upptäckte när jag skulle kolla på DVDr i img... XBMC vill köra det i 24hz, men dvd är ju 50 eller 60... blir ju väldigt hackigt...
Är det nån inställning jag missat för DVD eller?

Löste det genom att ändra namnet till .iso istället... nu kom den rätta frekvensen

Sen en annan grej, ljudet är ganska osynkat på MKV filmer... får föställa förstärkaren 100ms(max), för att jag knappt ska tänka på osynket... vad beror detta på..? Ska jag testa en äldre version av XBMC då eller?

Permalänk
Medlem

Jag har nyss börja använt xbmc och kollar på endel tv-serier.
Finns det då nån inställning i xbmc så att det fortsätter spela nästkommande avsnitt, istället för att hoppa tillbaka till val menyn?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag har nyss börja använt xbmc och kollar på endel tv-serier.
Finns det då nån inställning i xbmc så att det fortsätter spela nästkommande avsnitt, istället för att hoppa tillbaka till val menyn?

Bra fråga, det undrar jag också, samt om det går att spara att en serie bara väljer att spela upp ett av ljudspåren om det finns fler.

Jag har en del Anime som har både engelsk dub och japansk dub och jag måste ställa in rätt varje nytt avsnitt, irreterande.

Permalänk
Medlem

Tog just mina första trevande steg när jag installerade XBMC för första gången på min gamla Scaleo E med WinXp MCE 2005 (borde in på museum, jag vet, nytt bygge redan på G..).

Massa trevliga upplevelser! Men jag saknar Film- och TV-serie-bibblioteken? I default-skinnet finns de inte alls under huvudmenyn, med bl.a. Shade-skinet syns de i menyn, men det går inte att lägga till några sökvägar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har nyss börja använt xbmc och kollar på endel tv-serier.
Finns det då nån inställning i xbmc så att det fortsätter spela nästkommande avsnitt, istället för att hoppa tillbaka till val menyn?

Har kikat lite snabbt på det. Finns två alternativ som funkar;

Gå in på serien du vill se, t ex Breaking Bad. Markera den säsongen du vill se och få fram menyn (tangentbord=c, smartphone=titleknappen)

Välj sedan 'Play' eller Queue. Det andra alternativet borde lägga dom i kö, antar att det är bra om du inte ska kolla alla avsnitt i streck.

Funkar säkert att göra så med en hel serie, inte hård-testat det än men det verkar jävligt smart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Bra fråga, det undrar jag också, samt om det går att spara att en serie bara väljer att spela upp ett av ljudspåren om det finns fler.

Jag har en del Anime som har både engelsk dub och japansk dub och jag måste ställa in rätt varje nytt avsnitt, irreterande.

Längst ner där du väljer ljudspår finns 'Set as default for all movies', funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Tog just mina första trevande steg när jag installerade XBMC för första gången på min gamla Scaleo E med WinXp MCE 2005 (borde in på museum, jag vet, nytt bygge redan på G..).

Massa trevliga upplevelser! Men jag saknar Film- och TV-serie-bibblioteken? I default-skinnet finns de inte alls under huvudmenyn, med bl.a. Shade-skinet syns de i menyn, men det går inte att lägga till några sökvägar?

Du måste gå in i menyn som heter videos första gången, där kan du lägga till sökvägar kikat guiden? Lite trixit med serier..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Du måste gå in i menyn som heter videos första gången, där kan du lägga till sökvägar kikat guiden?

Jo, jag följde guiden - men jag saknar alternativen för "set content" (punkten 1.2), kan aldrig välja 'scraper' för att få upp info om filmer osv. Trodde att det kanske berode på att jag bara hade menyalternativet för 'Video' (egenfilmat typ?) och inte 'Film'?

Nåväl, strunt samma - om jag förstått rätt nu så kan XBMC inte hantera Live-TV ändå, så då går det bort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Tog just mina första trevande steg när jag installerade XBMC för första gången på min gamla Scaleo E med WinXp MCE 2005 (borde in på museum, jag vet, nytt bygge redan på G..).

Massa trevliga upplevelser! Men jag saknar Film- och TV-serie-bibblioteken? I default-skinnet finns de inte alls under huvudmenyn, med bl.a. Shade-skinet syns de i menyn, men det går inte att lägga till några sökvägar?

Film och Tv-Serie kommer fram i menyn när du lagt till mappar under VIDEOS menyn och valt Film eller Tv kategorin på dom.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

mja, alltså jag kommer ju koppla ljudet via förstärkare också..

men kopplingen blir väl:

pc - förstärkare - projektor ?

i och med att förstärkaren har HDMI så det räcker till

förresten.. jag kör nvidia geforce gtx 460, har inte det HDMI ?

har läst i olika tester att det ska köra hdmi, men inte katten hittar jag en hdmi-utgång?!

Det är förmodligen en mini-HDMI-utgång på kortet, du behöver isf en lite konverter. Föjlde med mitt Gigabyte GTX 460 iaf, som har en mini-HDMI och 2st DVI

Permalänk

Jag tackar TS för en underbar Guide.

Nu har jag provat att använda min andriod telefon som remote till XBMC och det funkar klockrent.

Vill bara tillägga att official XBMC remote från Team-XBMC för android funkar bättre o snabbare en XBMC remote control från Beungoud som verkar mer buggig IMO.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Längst ner där du väljer ljudspår finns 'Set as default for all movies', funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat det och det fungerade inte...