Permalänk
Medlem

dlink dir635 dör regelbundet

edit: verkar som det löst sig nu. updaterade firmwaret.

Hej, jag har ett allvarligt problem med min router, en dlink dir 635.
routern har endast en kabelansluten dator. trådlösa används endast för min mobil.

Routern har en tendens att sluta svara, i windows står det "no network access" och jag måste starta om routern genom att dra strömmen. Jag upplever att problemet har blivit mycket värre på senaste tiden.

Förut så kunde min internet anslutning bli seg efter ett par dagar och routern svarade inte när man försökte komma åt webgränssnittet, men en omstart löste problemet varje gång. jag har dock aldrig upplevt en sån här total kollaps och framförallt inte så frekvent som nu.

Nu när den gick ner så tänkte jag försöka uppgradera firmwaret men fick en mindre hjärtattack när jag precis tryckt på upload firmware så fick jag felet igen. som tur är verkar den inte hunnit börja installera något då jag efter en 7-8min fick dra strömmen och starta om den.

..och nu dog den igen när jag skrev det här medelandet. 3dje gången på en halvtimme nu..

problemet verkar främst dyka upp när jag spelar eller tankar något men inte alltid.

någon som har några erfarenheter eller ideer? routern har inte använts länge men införskaffades för ca 1½ år sedan så jag tror inte jag kan skicka den på rma.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Låter som om routern ev håller på att ge upp.

Återställa routern till fabriksinställningar sen försök uppgradera eller ev nedgradera firmwaren i den.
Är den varm när den ger upp?
Använder du dig av jumbo paket?

Permalänk
Medlem

hade samma problem och det löste sig aldrig. fick lov att köpa en ny router (köpte dir-655)...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Edit: problemet försvann inte efter en reset men nu har jag iaf uppgraderat firmwaret och routern har inte gått ner på 40min så jag håller tummarna

tack för svaren. sen jag skrev inlägget så har routern dött efter ca max 10min. jag vet inte om det var uppgraderingen som strulade till det. Har bytt drivare på datorn osv. lät den stå avstäng i en halvtimme men hjälpte inte.

routern är inte varm. jag vet inte om jag använder några jumbo paket, det är iaf inget som jag ställt in. Använder nästan aldrig torrents heller. nämner det eftersom jag vet att endel routrar kan ha problem med just torrents. ska prova att reseta den men just nu känns det som om skiten håller på att dö..

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hej, jag har ett allvarligt problem med min router, en dlink dir 635.
routern har endast en kabelansluten dator. trådlösa används endast för min mobil.

Routern har en tendens att sluta svara, i windows står det "no network access" och jag måste starta om routern genom att dra strömmen. Jag upplever att problemet har blivit mycket värre på senaste tiden.

Förut så kunde min internet anslutning bli seg efter ett par dagar och routern svarade inte när man försökte komma åt webgränssnittet, men en omstart löste problemet varje gång. jag har dock aldrig upplevt en sån här total kollaps och framförallt inte så frekvent som nu.

Nu när den gick ner så tänkte jag försöka uppgradera firmwaret men fick en mindre hjärtattack när jag precis tryckt på upload firmware så fick jag felet igen. som tur är verkar den inte hunnit börja installera något då jag efter en 7-8min fick dra strömmen och starta om den.

..och nu dog den igen när jag skrev det här medelandet. 3dje gången på en halvtimme nu..

problemet verkar främst dyka upp när jag spelar eller tankar något men inte alltid.

någon som har några erfarenheter eller ideer? routern har inte använts länge men införskaffades för ca 1½ år sedan så jag tror inte jag kan skicka den på rma.

Hur ser miljön runt routern ut? Jag misstänker överhettning. Det är inte bra för elektronik.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag installerade en sån router hos en kompis för ett litet tag sedan, och en firmwareuppdatering löste exakt samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

yes jag hoppas på det. nu har den gått stabilt i 1½h efter att jag flashat om den med nytt firmware så det ser helt kalrt ljusare ut

routern står vertikalt på mitt skrivbort och känns inte alls varm så jag tror inte det rör sig om värme problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |