Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmort:

Ett Radeon 4650. Tog reda på att ATI och Linux leker dåligt med varandra. Men ska tydligen fungera med tweak åtminstone. Har provat alla möjliga konfiggar, även provat installera helt vanilj. Säger oftast nåt i stil med att den inte kan hitta data att installera eller liknande (var ett tag sedan jag försökte). Installerar från retail dvdn, men också provat dra hem iso och mounta och göra samma sak men blir fel då med.

Provat Wine 1.2, 1.22 och 1.3. Om någon har några hemliga tips vore jag tacksam

Kör du med ATI's stängda drivrutiner? Vad säger felmeddelandet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

WINE, används till program så som Spotify.

Crossover är för spel. Det kostar men så smakar det så jäkla gött!

Lycka till nu.
Länk: http://www.codeweavers.com/products/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

WINE, används till program så som Spotify.

Crossover är för spel. Det kostar men så smakar det så jäkla gött!

Lycka till nu.
Länk: http://www.codeweavers.com/products/

Vad tror du Crossover är baserat på? Cement?

Permalänk
Medlem

Oftast är upstream Wine bättre då det är där nya implementeringar dyker upp ljusår före dess kommersiella variant.
Medans Crossover är en kommersiell snigelvariant, där man också försöker implementera så att kopieringsskydden fungerar för spel, något som man vägrar göra på den öppna varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolle:

Vad tror du Crossover är baserat på? Cement?

Ja? Vad annars. Nä , jag vet att Crossover är baserat på WINE och det är modifierat.

Tänkte bara eftersom killen var villig att betala och spelen funkar så mycket bättre via Crossover.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag använde mej av TGs Cedega till pc spel på den tiden jag lira mycket, fungerade väldigt bra bara man betala för binärena och deras modifierade wine motor, ända problemet jag upplevede va att register "emuleringen" eller vad man ska kalla det wine gör för, inte fungerade klockrent, filerna(!) som nycklarna sparades i va väldigt kännsliga.
Men nu efter jag kolla runt lite verkar det som cedega e väck?
Trodde cedega hade potential att bli ett lönsamt projekt..
gick över till att enbart lira tv-spel för några år sedan, så är väldigt outdated.

edit: typo

Permalänk
Medlem

Vet inte hur aktiv denna distro är men värt att testa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm där nämnde dom faktiskt cedega.
I alla fall, jag uppfattar det som att dom optimerat systemet för spel, men vill du köra windows spel så sitter du i samma potta oberoende dist, jag kan ha tolkat det fel dock :S
Users wishing to run Windows Native games, may install Wine or a Wine related application such as Cedega.

Permalänk
Hedersmedlem

Cedega låste sin kod och kunde därmed inte dra nytta av Wines framsteg i samma mån. Relaterat är att Cedega är dött och begravet.

CrossOver lever och existerar i samförstånd med Wine (bl a Wines huvudutvecklare jobbar för CrossOver). De skeppar kod tillbaka till Wine och kommer säkerligen fortsätta existera.

I praktiken så använder alltså CrossOver och Wine samma kompatibilitetslager mot Windows, så går ett spel att köra i CrossOver så ska det gå i Wine. CrossOver erbjuder support och (antar jag) färdiga inställningar för olika produkter. Vill man pilla själv så går det dock bra att använda Wine direkt (gärna utvecklingsversionen, som vanligen innehåller nya saker för att fixa de senast släppa produkterna).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Enligt min mening:
Spel: Windows.
Allt annat: Linux

Windows kan "Allt annat" också, men i regel kräver det antigen dyra program, eller tveksamma "gratis" lösningar. Som tur är, har en del open source projekt hittat in i Windows.
Spelar man primärt på sin dator finns det ingen som helst anledning att köra något annat än Windows.
Varför skulle man?
För att "det är coolt" eller för att "Dem andra kidsen kör Linux, jag vill också".
Om så är fallet är man helt fel ute.

Är man lite intresserad av Linux och vill testa, gör det hellre via en virtuell miljö:
Microsoft Virtual PC
Oracle VirtualBox
Men kom ihåg: Windows DirectX-spel hör hemma bäst under Windows och ingen annanstans, visst det fungerar, men i slutändan blir det mer strul och bök än att bara behålla Windows.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Enligt min mening:
Spel: Windows.
Allt annat: Linux

Windows kan "Allt annat" också, men i regel kräver det antigen dyra program, eller tveksamma "gratis" lösningar. Som tur är, har en del open source projekt hittat in i Windows.
Spelar man primärt på sin dator finns det ingen som helst anledning att köra något annat än Windows.
Varför skulle man?
För att "det är coolt" eller för att "Dem andra kidsen kör Linux, jag vill också".
Om så är fallet är man helt fel ute.

Är man lite intresserad av Linux och vill testa, gör det hellre via en virtuell miljö:
Microsoft Virtual PC
Oracle VirtualBox
Men kom ihåg: Windows DirectX-spel hör hemma bäst under Windows och ingen annanstans, visst det fungerar, men i slutändan blir det mer strul och bök än att bara behålla Windows.

Jag använder Windows till inget egentligen. Okej, jag kan nästan spela WoW..
Men annars så sitter jag o gör musik o surfar med Ubuntu.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är bara så att Linux inte är till för spel.

Var får du den informationen ifrån? Det fungerar utmärkt att spela på Linux.

Problemen är just propretiära DirectX samt kass mjukvara (läs spel). Det har ingenting med kapaciteten i Linux att göra. Hade det lagts ner lika mycket tid på grafikdrivrutiner för Linux samt att utvecklarna gjort spelen i OpenGL och native Linux-klienter hade de säkerligen fungerat bättre i Linux än Windows.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Var får du den informationen ifrån? Det fungerar utmärkt att spela på Linux.

Problemen är just propretiära DirectX samt kass mjukvara (läs spel). Det har ingenting med kapaciteten i Linux att göra. Hade det lagts ner lika mycket tid på grafikdrivrutiner för Linux samt att utvecklarna gjort spelen i OpenGL och native Linux-klienter hade de säkerligen fungerat bättre i Linux än Windows.

Det är ganska allmänt känt att det kan krångla och få försämrad prestanda med Linux. Japp jag vet. Nej var sa jag att det hade med kapaciteten att göra? Japp det hade det alldeles säkert. Men nu är det Windows och DirectX som det läggs ner energi på. Jag hade aldrig rekommenderat Linux till en speldator tex. Missförstå mig inte nu jag älskar Linux men till spel kan det vara mycket krångel.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är ganska allmänt känt att det kan krångla och få försämrad prestanda med Linux. Japp jag vet. Nej var sa jag att det hade med kapaciteten att göra? Japp det hade det alldeles säkert. Men nu är det Windows och DirectX som det läggs ner energi på. Jag hade aldrig rekommenderat Linux till en speldator tex. Missförstå mig inte nu jag älskar Linux men till spel kan det vara mycket krångel.

Jag bara reflekterade över att du sa att "Linux inte är till för spel".

Dagens spel är inte gjorda för att köras i Linux var nog vad du egentligen menade

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

EDIT: missade att ni redan pratat om crossover så detta inlägg var ganska onödigt

Citat:

Hur kan ni inte ha hörttalas om CrossOver Games? Det är en windows API-emulator som är tillverkad för att kunna spela windowsspel på Linux och Mac.

Stödjer även relativt nya spel som MW2 eller liknande.

En översikt av vad CrossOver Games klarar.
http://www.youtube.com/watch?v=YRdVI3TEJS0

http://www.codeweavers.com/products/cxgames/

Permalänk
Entusiast

En trolig anledning till varför spel inte har portats till Linux så pass ofta som kanske har velat, beror just på avsaknaden av en motsvarighet till DirectX

Kom ihåg att DirectX är inte bara grafik, det är en helhetslösning för In/Ut-enheter, Ljud och Grafik. Till detta även en genemsam standard för drivrutiner, så att speltillverkarna slipper utvkecla hårdvarustöd själva. En standard som spelutvekclare kan "luta sig tillbaka på".
Dem närmaste motsvarigheterna i Linux är OpenGL, OpenAl och någon standard för HID.
Tyvärr är dessa inte lika "välutvecklade" som DirectX, dessutom är det separata "paket" med olika kvalitet på dokumentationen.

Så länge det inte finns en DirectX-motsvarighet till linux, och då menar jag på alla plan, kommer det sällan portas spel till Linux.

Via Wine, Cedega och andra liknande lösningar fungerar, men det sköts via en översättning mellan DirectX och OpenGL. Många effekter, funktioner och prestanda förloras i och med den översättningen.
Ibland kanske man upplever en prestandaförbättring i och med wine, men det beror snarare på att många komplexa grafik-effekter utelämnas eller ersätts med simplare OpenGL-versioner.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En trolig anledning till varför spel inte har portats till Linux så pass ofta som kanske har velat, beror just på avsaknaden av en motsvarighet till DirectX

Kom ihåg att DirectX är inte bara grafik, det är en helhetslösning för In/Ut-enheter, Ljud och Grafik. Till detta även en genemsam standard för drivrutiner, så att speltillverkarna slipper utvkecla hårdvarustöd själva. En standard som spelutvekclare kan "luta sig tillbaka på".
Dem närmaste motsvarigheterna i Linux är OpenGL, OpenAl och någon standard för HID.
Tyvärr är dessa inte lika "välutvecklade" som DirectX, dessutom är det separata "paket" med olika kvalitet på dokumentationen.

Så länge det inte finns en DirectX-motsvarighet till linux, och då menar jag på alla plan, kommer det sällan portas spel till Linux.

Via Wine, Cedega och andra liknande lösningar fungerar, men det sköts via en översättning mellan DirectX och OpenGL. Många effekter, funktioner och prestanda förloras i och med den översättningen.
Ibland kanske man upplever en prestandaförbättring i och med wine, men det beror snarare på att många komplexa grafik-effekter utelämnas eller ersätts med simplare OpenGL-versioner.

Du får det att låta som att OpenGL skulle vara mindre komplext och finessrikt än DirectX motsvarighet Direct3D?

Näe skillnaden ligger i pengar och utvecklarstöd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

Du får det att låta som att OpenGL skulle vara mindre komplext och finessrikt än DirectX motsvarighet Direct3D?

Näe skillnaden ligger i pengar och utvecklarstöd.

Inte var det menat att det skulle låta så. OpenGL och Direct3D går inte riktigt att jämföra sida vid sida.
Vad jag menar är, att Wine's implementering av Direct3D 9/10/11 är långt ifrån komplett och många effekter och funktioner består lite av "ful-lösningar" för att bibehålla prestandan och/eller för att ingen har laggt ner tid i detta. Det kan även märkas skillnader när man jämför screenshots tagna via Wine's Direct3D till OpenGL och Windows riktiga och fulla Direct3D, där spelet ifråga har samma inställningar, och samma grafikkort används.

Pengar och utvecklarstödet var vad jag bland annat menade med "inte lika välutvecklat".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)