Hur mycket begära för denna Asus G73-TZ130v

Permalänk
Medlem

Hur mycket begära för denna Asus G73-TZ130v

Hej!

Jag undrar hur mycket jag kan sälja min G73JW plus Zalman ZM-NC2000 Notebook Kylare.

Den har följande komponenter:

Intel i7 1.73GHz
10GB DDR3 Ram
HDD: 2x320GB 7200rpm plus 1x120GB SSD
GTX 460M 1,5GB
Windows 7 home premium 64bit
17,3" skärm
Zalman ZM-NC2000 Notebook Kylare i princip ny. Inköpt under sommaren pga värmen i rummet.
Sedan har den även webkamera med 2.0 Megapixel men det är väl inte det man tänker på mest med en sådan laptop.

Köpt i december så cirka 17 månader kvar på garantin.

Vad kan jag begära för den då jag vill sälja den vidare?

Till er som frågat kring garantin. Den gäller fortfarande trots att man säljer maskinen vidare. Så länge man kan visa upp kvitto är garantin gällande.

Permalänk
Medlem

Tror inte garantin gäller om någon skulle köpa den. påpekar det bara.

Tror endast garantin är ansedd för första ägaren.

Permalänk
Skrivet av adfi:

Tror inte garantin gäller om någon skulle köpa den. påpekar det bara.

Tror endast garantin är ansedd för första ägaren.

Det stämmer väl ändå inte? Det är ju varan i sig som är "försäkrad", och det har väl inget med köparen att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Tror inte garantin gäller om någon skulle köpa den. påpekar det bara.

Tror endast garantin är ansedd för första ägaren.

Låter ologiskt.. men så mycket som är fel i världen :P.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Garantin gäller för andra parten med. Kollat upp detta sen innan så det är inga problem.

Permalänk
Medlem

Egentligen är väl garantin en utfästelse mellan säljaren och köparen (d.v.s mellan butiken du köpte ifrån och dig). Således följder den ej med vid andrahandsförsäljning. Å andra sidan har jag inte hört talas om något bolag som utnyttjat detta och menat att garantin inte gäller för andrahandsköparen. Således torde det inte vara något problem.

Pris är svårt att säga. Normalt får man räkna med att värdet minskas med ca 1/3 så fort man bär ut datorn ur butiken och sedan fortsätter minska konstant. Å andra sidan är ju detta en kvalitetsmaskin av märke med gott rykte och med lång garanti kvar så du kanske inte behöver dra av så mycket mer än några tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristoferO:

Egentligen är väl garantin en utfästelse mellan säljaren och köparen (d.v.s mellan butiken du köpte ifrån och dig). Således följder den ej med vid andrahandsförsäljning. Å andra sidan har jag inte hört talas om något bolag som utnyttjat detta och menat att garantin inte gäller för andrahandsköparen. Således torde det inte vara något problem.

Pris är svårt att säga. Normalt får man räkna med att värdet minskas med ca 1/3 så fort man bär ut datorn ur butiken och sedan fortsätter minska konstant. Å andra sidan är ju detta en kvalitetsmaskin av märke med gott rykte och med lång garanti kvar så du kanske inte behöver dra av så mycket mer än några tusenlappar.

Informativt svar! Som jag ändrat nu i en ursprungliga texten så gäller fortfarande garantin för datorn trots att man säljer den vidare. Asus säger själva att man bara ska kunna visa upp ett kvitto när man sänder iväg den för reparation etc.

Har kollat på blocket lite och inga där är ju lika kraftfulla som denna. Det jag känner mest är. Är det möjligt att få en dator såld på blocket. Finns 6 stycken av G73an uppe och ingen av dem verkar ha blivit sålda eller så har de inte tagit bort annonsen. Är min dator inte attraktiv? Jag känner att det är en väldigt stabil, kraftfull och stilren dator så intresse borde ju finnas?

Permalänk
Medlem

Nog är de förhållandevis attraktiva allt. Problemet med datorsäljare på blocket är bara att många övervärderar sina apparater något oerhört. Har själv sneglat en hel del på olika asus g53/73 o msi:s på blocket men aldrig slagit till då de flesta säljarna bara sänker priset med ca 2000-3000 kr jämfört med billigaste stället på prisjakt. Då man inte vet vad en begagnad dator varit med om känner jag själv inte att det är värt att köpa begagnat för en så liten vinst. Överhettningsproblem, ev. stöld, garantiproblem, etc...

Sätt ett pris som du själv tycker är rättvist för båda parterna - hur mycket det än svider för din egna del - så ska du se att det säkert går bra.

Kan även tipsa dig om att utformningen av annonsen påverkar mycket. Sålde själv en dator på blocket för några månader sen. Då jag först bara la in ren fakta och tänkte att folk kunde ta reda på mer info själva fick jag knappt någon respons alls. När jag tre dagar senare la ut en ny annons på samma dator för samma pris men här hade med lite bilder samt beskrev alla datorns komponenter utförligt så fick jag närmare 60 svar under det dygnet som hann gå innan jag tog bort annonsen.

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Garantin blir kvar även om du säljer den begagnat.
Finns inget kvitto så går Asus på serienumret och garantin gäller från tillverkningsdatum.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Garantin blir kvar även om du säljer den begagnat.
Finns inget kvitto så går Asus på serienumret och garantin gäller från tillverkningsdatum.

Den provade jag hos Asus på 2grafikkort men det sket sig, jag var tvungen att ha ett kvitto. har dom ändrat på det nu kanske?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite tips på hur man ska skriva annonsen etc :). Det enda som oroar mig är att datorn kommer stå i princip oanvänd nu en månad framöver då jag kommer arbeta på annan ort och priserna på allt som gäller IT faller ju relativt snabbt tyvärr.

När jag väl kommer tillbaka hade jag tänkt mig runt 7000 för den med kylplattan. En ren förlust för mig då priset för den ny var rätt mycket högre. Aja, det är väl bara att leva med det o gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Den provade jag hos Asus på 2grafikkort men det sket sig, jag var tvungen att ha ett kvitto. har dom ändrat på det nu kanske?

För grafikkorten gäller det du skrev fortfarande. Läste det någonstans när jag googlade runt för att hitta gällande deras bärbara PC.

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge förslag på pris som är vettigt? Om ni skulle köpa den, vad skulle ert pris landa? Den kostade 12500 Norska i december. men sedan innehåller den ju mer än en standard G73 modell. Dock begagnad...

Halva priset som ryker för att någon ska vara intresserad antar jag?

Permalänk
Medlem

Kan inte svara för andra än mig själv så klart men runt hälften är väl vad jag hade betalat max, ja. Sen går det säkert alltid få ut lite mer än så om du nu vill.

Gällande garanti så ska man nog skilja på garanti ifrån tillverkaren och garanti ifrån butiken. Den förstnämnda tror jag är kvar oavsett, den sistnämnda försvinner vid försäljning. Men, liksom jag skrev ovan, brukar butiker sällan bry sig om ifall varan är köpt i andrahand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av InZ-Audio:

Den provade jag hos Asus på 2grafikkort men det sket sig, jag var tvungen att ha ett kvitto. har dom ändrat på det nu kanske?

grafikkort räknas som en lös komponent och inte som ett komplett system därför sköts garantin av butiken som sålde det och då kan dem kräva kvitto. Har butiken lagt ned verksamheten så sköts de av distributören som sålt kortet och dem kommer troligtvis begära kvitto också. Skulle de av någon anledning visa sig att distributören lagt ned också så går garantin via Asus men då kommer även admin och fraktkostnader tillkomma för garanti ärendet.

Bärbar PC och färdiga Asus Desktop, Pad's etc säljs som en komplett produkt där Asus hanterar supporten direkt mot slutkund och där serienummer räcker och man förlorat kvittot men då gäller också garantin som sagt från tillverkningsdatum istället för enligt kvitto. Finns kvitto är de alltid kvitto som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allison:

Hej,
bjuder dig 3500:- för den.
ps. är det norsk tangentbord på den?
/dickens

alla Asus har Nordiska tangentbord som passar både, sverige, norge, danmark, finland.

Permalänk

4k?
Om han säljer den för det är han ju dum :S

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

- blev lite fel på mitt bud
se #11 där han säger 7000:- för den sedan i #13 sägs halva priset och nyvaken som jag är blev det som det blev ......... men som syns har jag tagit bort mitt "generösa" erbjudande

Visa signatur

Compacq NC6000 | Seagate FreeAgent GoFlex 250Mb. |

Permalänk
Medlem

Tror 7000-8000kr är rätt vettigt.. har tänkt försöka sälja min G73SW för 9-10k tror jag, eftersom jag kommer få en ny dator från jobbet Får se hur det blir

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Tror 7000-8000kr är rätt vettigt.. har tänkt försöka sälja min G73SW för 9-10k tror jag, eftersom jag kommer få en ny dator från jobbet Får se hur det blir

Kul att se dig igen på bärbara forumet MasteraCe.:) Vad blir det för dator om du nu får en från jobbet. (nyfiken som vanligt. )

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Kul att se dig igen på bärbara forumet MasteraCe.:) Vad blir det för dator om du nu får en från jobbet. (nyfiken som vanligt. )

Jo jag kanske har varit lite passiv på senaste Håller på att titta på hus o sånt så har inte haft så mkt tid över

Får se vad det blir

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Kommit till slutsatsen att det kommer landa mellan 6-8k för datorn. Blir att sälja den när man kommer tillbaka efter en hel månad med barn, kanoter och spritkök... Livet är inte lätt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Tror inte garantin gäller om någon skulle köpa den. påpekar det bara.

Tror endast garantin är ansedd för första ägaren.

Garantin är överförbar alltid när det gäller laptops, gamla ägaren måste meddela tillverkare nya ägaren så det kan uppdatera registret.

Tror du kan få loss 10000:- din G73:a utan problem, den tillhör forfarande "high-end" av laptops på marknaden fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

4k?
Om han säljer den för det är han ju dum :S

Hahaha...vissa vill ha allt gratis, dom säljer man ju inte till heller.

Permalänk
Medlem

allt mellan 7-9 skulle jag tro.
Men sen så beror det ju på hur du har skött datorn, om den ser fräsch ut fortfarande osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

allt mellan 7-9 skulle jag tro.
Men sen så beror det ju på hur du har skött datorn, om den ser fräsch ut fortfarande osv.

Själv tycker jag den ser väldigt fräsch ut då den alltid har transporterats i skyddsemballage när jag ska någonstans. Inga repor. Det enda är väl lite damm på tangentbordet. Lätt att få bort :).

Permalänk

Hej Bagman!

Jag undrade om du skulle kanske vilja salja datorn till mig?
jag skulle kunna tanka mig kopa datorn for 7000 kr om du skulle vara intresserad.

Permalänk
Medlem

Kan fylla på lite, sålde min G73SW idag.. rätt svalt intresse faktiskt.. Kanske rätt liten målgrupp som köper iofs.

Fick 9k för min G73SW med i7 sandy bridge 8gb ram .. Han gjorde ett bra klipp iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Kan fylla på lite, sålde min G73SW idag.. rätt svalt intresse faktiskt.. Kanske rätt liten målgrupp som köper iofs.

Fick 9k för min G73SW med i7 sandy bridge 8gb ram .. Han gjorde ett bra klipp iaf

Du byter spellaptops som andra kalsonger. Är du aldrig nöjd eller född med silversked i munnen?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

Du byter spellaptops som andra kalsonger. Är du aldrig nöjd eller född med silversked i munnen?

Född med silversked? är 25år och har haft fast jobb i 5år så

Nej jag sålde den för att jag fick en dator från jobbet, ingen idé att byta upp sig från G73SW då den ändå är bland dom bästa idag.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!