Lösning till HP-överhettningsproblem funnen

Permalänk
Medlem

Lösning till HP-överhettningsproblem funnen

Antar att fler än jag haft problem med överhettning med sin HP-laptop. Ville bara säga hur jag löste det enkelt:

Energialternativ > *det energischema du använder* > avancerade alternativ > energisparfunktioner för processorn > Sätt maximalt processortillstånd till 98%

Sänkte min temp med 30%

MVH Axel.

Permalänk
Medlem

Testade det där men verkade inte fungera för mig

Jag letar efter en lösning till min dators överhettning. En HP pavilion dv7 med i7-2630QM.

Jag tänkte att jag kanske kunde undervolta datorn för att på så sätt sänka temperaturen, men hittar inget program som stödjer i7.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, det är inte damm, såvitt jag kan se, men tänkte ändå köpa en tryckluftsburk o köra genom för att vara säker.

Någon som har någon idé?

Permalänk
Skrivet av Klesk:

Testade det där men verkade inte fungera för mig

Jag letar efter en lösning till min dators överhettning. En HP pavilion dv7 med i7-2630QM.

Jag tänkte att jag kanske kunde undervolta datorn för att på så sätt sänka temperaturen, men hittar inget program som stödjer i7.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, det är inte damm, såvitt jag kan se, men tänkte ändå köpa en tryckluftsburk o köra genom för att vara säker.

Någon som har någon idé?

Har du testat RM-clock? Man kan skapa profiler och annat i det. Vet dock inte om det funkar med i7. Har det på min laptop med en c2d t5450 i.

Permalänk
Medlem

Cooler Master U3 gjorde också grejjen för mig. I prestandaläge blir den "bara" 90 grader från att ha varit uppe i typ 110 och självdött.

Permalänk
Skrivet av Klesk:

Testade det där men verkade inte fungera för mig

Jag letar efter en lösning till min dators överhettning. En HP pavilion dv7 med i7-2630QM.

Jag tänkte att jag kanske kunde undervolta datorn för att på så sätt sänka temperaturen, men hittar inget program som stödjer i7.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, det är inte damm, såvitt jag kan se, men tänkte ändå köpa en tryckluftsburk o köra genom för att vara säker.

Någon som har någon idé?

Det enklaste är ju att börja med att ställa burken på en kylplatta och se va detta ger för resultat. Generellt för bärbara med vass prestanda är just värmeproblem, klen kylning och vass prestanda i kombination med trångt med utrymme för luftcirkulation ger ofrånkomligen dessa problem. Att hp mfl dessutom använder nån sorts kylpasta som väl mer kan liknas vid fönsterkitt gör ju inte saken bättre...... Men de har väl aldrig hört talas om tex arctic silver 5 antar jag.....

Permalänk
Medlem

Pax har rätt, jag kan rekommendera Cooler Master U3 för detta.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet går inte i3/i5/i7 att undervolta manuellt (tror det görs per automatik redan). Kylplatta är den enkla lösningen. Den lite krångligare är att öppna datorn och byta ut kylpastan. Brukar finnas filmer på youtube om hur man gör. Kan sänka load-temperaturen upp till 10 grader.