Permalänk
Medlem

2x 5770 < 6950?

Tjena! Jag sitter på två 5770 i crossfire. Problemet är att mitt moderkort endast har en pci-e med faktisk x16-hastighet. Det andra har bara hastigheten x4. Alltså är inte min prestanda vad den borde, och det blir bara varmt och trångt. Dessutom krånglar ju alla program med crossfire så jag tänkte byta upp mig. Har lyckats få en potentiell köpare till korten och tänker med de pengarna plus lite till köpa ett 6950 2GB. Är detta en bra idé? Borde jag lägga lite mer för något bättre? Jag kan röra mig till kort för max 2500kr.

Permalänk

Inte värt bytet, prestandan du tjänar bör inte vara mycket. Troligen förlorar du kanske prestanda t.o.m. Spara pengar och köp ett ännu bättre kort, AMDs nästa serie kommer troligen ut i September, vänta tills dess säger då jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inte värt bytet, prestandan du tjänar bör inte vara mycket. Troligen förlorar du kanske prestanda t.o.m. Spara pengar och köp ett ännu bättre kort, AMDs nästa serie kommer troligen ut i September, vänta tills dess säger då jag.

Om 6 månader annars men.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Inte värt bytet, prestandan du tjänar bör inte vara mycket. Troligen förlorar du kanske prestanda t.o.m. Spara pengar och köp ett ännu bättre kort, AMDs nästa serie kommer troligen ut i September, vänta tills dess säger då jag.

Som det är nu får jag 0~5 fps förbättring i cf-redo bench med båda korten jämfört med bara ett. Tror som sagt att det har att göra med pci-en på x4. Är du säker på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Tjena! Jag sitter på två 5770 i crossfire. Problemet är att mitt moderkort endast har en pci-e med faktisk x16-hastighet. Det andra har bara hastigheten x4. Alltså är inte min prestanda vad den borde, och det blir bara varmt och trångt. Dessutom krånglar ju alla program med crossfire så jag tänkte byta upp mig. Har lyckats få en potentiell köpare till korten och tänker med de pengarna plus lite till köpa ett 6950 2GB. Är detta en bra idé? Borde jag lägga lite mer för något bättre? Jag kan röra mig till kort för max 2500kr.

Två 5770 i cf presterar ungefär som ett 5870 om man går efter tester lite här och var.
Jag gick från 2 st 5770 till ett 6950 2gb och är nöjd.
Personligen tycker jag att 6950 är ett väldigt prisvärt kort.

Permalänk
Skrivet av 24mbit:

Om 6 månader annars men.

Allt tyder på under September månad.
http://feber.se/pc/art/216209/amd_kan_f_stort_frsprng_mot_nv/
http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Islands_%28GPU_family%2...

Skrivet av Emilcore:

Som det är nu får jag 0~5 fps förbättring i cf-redo bench med båda korten jämfört med bara ett. Tror som sagt att det har att göra med pci-en på x4. Är du säker på detta?

En x4 port presterar runt 75% av en x16 port. Vad för spel/bench jämför du resultat i? Har du CF profiles installerat?

Skrivet av TubularBoy:

Två 5770 i cf presterar ungefär som ett 5870 om man går efter tester lite här och var.
Jag gick från 2 st 5770 till ett 6950 2gb och är nöjd.
Personligen tycker jag att 6950 är ett väldigt prisvärt kort.

Ett 5870 presterar nästan identiskt som ett 6950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Två 5770 i cf presterar ungefär som ett 5870 om man går efter tester lite här och var.
Jag gick från 2 st 5770 till ett 6950 2gb och är nöjd.
Personligen tycker jag att 6950 är ett väldigt prisvärt kort.

Härligt att höra. Dessutom känner jag 2x 6950 i framtiden är en möjlighet?

Permalänk
Skrivet av Emilcore:

Som det är nu får jag 0~5 fps förbättring i cf-redo bench med båda korten jämfört med bara ett. Tror som sagt att det har att göra med pci-en på x4. Är du säker på detta?

Skillnade mellan x16 och x4 ska vara minimal, http://www.hardocp.com/article/2010/08/25/gtx_480_sli_pcie_ba... är även med 480s så skillnaden är säkert ännu mindre för dig. Om du säger att du bara får sådan liten skillnad så testa att installera om drivrutiner etc.

Permalänk
Skrivet av Emilcore:

Härligt att höra. Dessutom känner jag 2x 6950 i framtiden är en möjlighet?

Inte att rekommendera med en x4 port.

Skrivet av cykelfarfar:

Skillnade mellan x16 och x4 ska vara minimal, http://www.hardocp.com/article/2010/08/25/gtx_480_sli_pcie_ba... är även med 480s så skillnaden är säkert ännu mindre för dig. Om du säger att du bara får sådan liten skillnad så testa att installera om drivrutiner etc.

I värsta fall så presterar det enligt som siffror du visar här 78% av en x16 port. Generellt så håller jag med dig att det inte gör något stor skillnad då det för det mesta inte skiljer mer än 5, kanske 10%. Jag skulle dock ändå inte köra CF med en x4 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

En x4 port presterar runt 75% av en x16 port. Vad för spel/bench jämför du resultat i? Har du CF profiles installerat?

BFBC2 och AvPBench. Håller mig ständigt uppdaterad med profiles och drivers. Det är titlar som Crysis som irriterar mig.

Permalänk
Skrivet av Emilcore:

BFBC2 och AvPBench. Håller mig ständigt uppdaterad med profiles och drivers. Det är titlar som Crysis som irriterar mig.

Problemet med Crysis är att det kom ut just när multi-gpu riggar var i sin linda och väldigt ovanligt och hade därför dåligt stöd för det. Ett patchat crysis idag klarar det dock ganska bra (om än inte perfekt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Problemet med Crysis är att det kom ut just när multi-gpu riggar var i sin linda och väldigt ovanligt och hade därför dåligt stöd för det. Ett patchat crysis idag klarar det dock ganska bra (om än inte perfekt).

Jag får fortfarande inte pli på varken Crysis eller Crysis 2, båda patchade. Jag får dessutom konstiga blinkningar i ettan. Jag har redan bestämt mig för att sluta med cf. Frågan är vad ni alla tycker jag ska byta upp mig till. Låt oss säga höjd budget till 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Jag får fortfarande inte pli på varken Crysis eller Crysis 2, båda patchade. Jag får dessutom konstiga blinkningar i ettan. Jag har redan bestämt mig för att sluta med cf. Frågan är vad ni alla tycker jag ska byta upp mig till. Låt oss säga höjd budget till 3000kr.

Vänta och se vad månaden september har att erbjuda, alltså om amd kommer med sina kort då och om de presterar väl.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Emilcore:

Jag får fortfarande inte pli på varken Crysis eller Crysis 2, båda patchade. Jag får dessutom konstiga blinkningar i ettan. Jag har redan bestämt mig för att sluta med cf. Frågan är vad ni alla tycker jag ska byta upp mig till. Låt oss säga höjd budget till 3000kr.

Vänta två månader. Nya grafikkort baserad på nya arkitektur och ny tillverkningsteknik är troligen att föredra.

Permalänk
Medlem

Jobbigt bara att jag förmodligen ska sälja korten på söndag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Jag får fortfarande inte pli på varken Crysis eller Crysis 2, båda patchade. Jag får dessutom konstiga blinkningar i ettan. Jag har redan bestämt mig för att sluta med cf. Frågan är vad ni alla tycker jag ska byta upp mig till. Låt oss säga höjd budget till 3000kr.

570 eller ett 6970.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Emilcore:

Jobbigt bara att jag förmodligen ska sälja korten på söndag...

Säljer du dom, köp ett 6970, väntar du så köp något som kommer ut i September.