Frågor ang server i klädkammare...

Permalänk
Medlem

Frågor ang server i klädkammare...

Hej hej,

Jo det är så här att jag har nu beslutat mig för att ha en spelserver/annat i min lägenhet jag ännu inte flyttat in i.

Har 100Mbit upload fr Ownit.

Tänkte att komponenterna skall vara de samma som jag hade i min "gamla" burk, dvs:

  • Intel i7 920

  • 6GB DD3 Corsair Dominator X

  • 2st x 1TB HDD i Raid0

  • HD4890 1GB

Det jag saknar är ett chassi och nätagg.

Nu till några frågor;
- Räcker ett 600W nätagg till att driva denna "server"?
- Vilket chassi kan rekommenderas?
- Hur många fläktar och hur mkt luftflöde behövs egentligen?
- Finns det några andra här inne som har sin server inne i sin klädkammare?
- Är det för varmt att ha en server på 24/7 i en klädkammare?

Vad behöver jag mer inför detta?

Tänkte köra win server 2008 på den, men e kluven hur jag ska sköta den. Det kommer antagligen bli så att jag kör ett fjärrprogram, men för att installera server OS måste jag ju ha en monitor till väl?

Detta är första gången jag sätter ihop en server, så ha lite tålamod med mig.

Tack för mig,

Mvh,
Anders

Permalänk
Medlem

[QUOTE=I Kill;11130330]Hej hej,

Jo det är så här att jag har nu beslutat mig för att ha en spelserver/annat i min lägenhet jag ännu inte flyttat in i.

Har 100Mbit upload fr Ownit.

Tänkte att komponenterna skall vara de samma som jag hade i min "gamla" burk, dvs:

  • Intel i7 920

  • 6GB DD3 Corsair Dominator X

  • 2st x 1TB HDD i Raid0

  • HD4890 1GB

Det jag saknar är ett chassi och nätagg.

Nu till några frågor;
- Räcker ett 600W nätagg till att driva denna "server"?
- Vilket chassi kan rekommenderas?
- Hur många fläktar och hur mkt luftflöde behövs egentligen?
- Finns det några andra här inne som har sin server inne i sin klädkammare?
- Är det för varmt att ha en server på 24/7 i en klädkammare?

Vad behöver jag mer inför detta?

Tänkte köra win server 2008 på den, men e kluven hur jag ska sköta den. Det kommer antagligen bli så att jag kör ett fjärrprogram, men för att installera server OS måste jag ju ha en monitor till väl?

Detta är första gången jag sätter ihop en server, så ha lite tålamod med mig.

Tack för mig,

Mvh,
Anders[/QUOTE]

Hur stor är din klädkammare?

Permalänk
Medlem

Ja det är ingen big ass walk in closet direkt... 4 kvadrat typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Ja det är ingen big ass walk in closet direkt... 4 kvadrat typ.

Beror på last och allt, testa och kolla temps helt enkelt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Här har en swecare slängt in en server i en lite skrubb. Lite mer utrustning än du ska ha men fråga någon som vet. http://www.sweclockers.com/galleri/6681-racket
Köp 500w nätagg för att ha marginal men systemet drar säkert under 400w
Under installationen av operativsystem behöver du skärm likaså till du fått nätverket att fungera. Sedan finns remote desktop i Windows servrar.
Om du ska ha den som lagringsserver är raid noll skräp eftersom du har dubbel risk att datan går förlorad. Prestandan vinner du heller inget på om du inte skaffar 2-3gbit/s lan. Om du bara ska lagra filer köp en mindre strömsnålare dator!

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Mkt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Nån anledning till att du behöver ett grafikkort? Alstrar värme och drar el. Ska den stå som server kan det vara värt att tänka på.

Körde ett rack i en 4kvm garderob och det blev alldeles för varmt på sommaren. Stänga dörren är bara att glömma om du inte har ett rejält utsug. Min stackars lägenhetsventilation klarade inte av det iallafall. Jag hade riktiga fläktar och ett fläktpaket i rackskåpet så ventilationen för burkarna var kanon men om dörren var stängd över ett dygn var det nära att min 1U server larmade och stängde av sig själv av värme.

Nu har jag löst det så det står svalt i en källare istället. Mycket bättre.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Nån anledning till att du behöver ett grafikkort? Alstrar värme och drar el. Ska den stå som server kan det vara värt att tänka på.

Körde ett rack i en 4kvm garderob och det blev alldeles för varmt på sommaren. Stänga dörren är bara att glömma om du inte har ett rejält utsug. Min stackars lägenhetsventilation klarade inte av det iallafall. Jag hade riktiga fläktar och ett fläktpaket i rackskåpet så ventilationen för burkarna var kanon men om dörren var stängd över ett dygn var det nära att min 1U server larmade och stängde av sig själv av värme.

Nu har jag löst det så det står svalt i en källare istället. Mycket bättre.

Suck... Ja då får väl dörren vara öppen då... Men om jag inte har ett grafikkort, hur installerar jag då win server 2008? Behövs det inte heller till spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Suck... Ja då får väl dörren vara öppen då... Men om jag inte har ett grafikkort, hur installerar jag då win server 2008? Behövs det inte heller till spel?

oftast behöver du inte grafikkort för att köra spel-servrar, har inte moderkortet ett integrerat grafikort? det räcker oftast för servrar, sen i dagens läge är det smidigare att installera som en virtuell server men om du är 100% säker på att du klarar dig med en win2008 server så ska vi inte klura till det mer än så,
under själva installationen behöver du i skärm och tangentbord, mus snabbar även upp lite när det underlättar tills du har netvärksdrivrutiner installerade, efter att du har netvärket att funka i den och konfigurerat kan du ta bort skärm och tangentbord å sånt om du inte har extra, sen är det bara att köra remote desktop, windows inbyggda remotedesktop är snabbast och i windows 7 och 2008 server tror jag de är enda remote desktop lösningarna som kan sköta inloggning och allt sånt
grafikkort behövs ju inte för att köra spel servrar som "dedicated server" villket man oftast vill

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

600 watt klarar du dig på utan problem
en i7'a drar ju 125w oklockad sen räkna med typ 10w eller nå sånt per disk å 4890 drar inte så mycket idle

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Hej hej,

Jo det är så här att jag har nu beslutat mig för att ha en spelserver/annat i min lägenhet jag ännu inte flyttat in i...

Jag har själv min speldator i garderoben, skulle uppskatta att den är 3-4kvm stor.

i7 920, 6GB ddr3, GTX460, 2 gamla hårddiskar. Kör med en mindre överklockning. Det blir ganska varmt i garderoben (kanske 30 grader) men inte mer. Jag har väldigt bra luftflöde i burken så den fungerar bra ändå. Jag har aldrig dörren öppen (då får jag inte ner bioduken). Observera att detta är när jag sitter och spelar d.v.s. mer eller mindre 100% belastning både på CPU och grafikkort. Om datorn står och gör annat så blir det svalare.

Så enligt min erfarenhet kommer det fungera utmärkt, jätteskönt att slippa se datorn och höra surret. En annan bonus är ju att kläderna blir varma och sköna

Som några andra skriver här, fundera en vända till om du verkligen behöver grafikkortet, där kan du spara lite energi/värme.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Har moderkortet inget inbyggt grafikkort tycker jag att du kan köpa något billigt begagnat. Kommer jag ihåg rätt så är 4890 strömtörstigt även i idle, vilket inte är optimalt eller höjer prestandan på något sätt i en spelserver.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

säljaav processorn samt grafikkort o gå över till socket 1155 eller något är ju också ett alternativ kanske? 4890 drar ju typ 60watt idle vilket är lite onödigt om man kan skaffa integrerad grafik sen spar man ju endel på att 1155 är något billigare när det gäller moderkort osv.

om du ska köra utan något grafikkort bör man ju setill att datorn inte säger ifrån vid post. sen fungerar ju inte de flesta '3rd party' fjärrprogram (men om man ändå planerar att köra win remote desktop är det inget problem.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Som sagt byt grafikkortet till det billigaste du kan hitta.
Ett gammalt radeon 2400 eller så är lagom till en server

Ett kraftigare grafikkort ger som påpekat bara mer värme utan att du har någon nytta av det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tackar boys!!! Glömde skriva att jag har ett ASUS P6T Deluxe V2. Är inte så jättesugen på att sälja av m/k och CPU som är socket 1366. Varför skulle jag det?
Okej, jag köper ett klent grafikkort. Och typ 500/600W nätagg samt ett luftigt chassi. Tackar för alla svar. Uppdaterar tråden sen när jag kör igång. Behöver säkert mer hjälp framöver.

Permalänk
Medlem

Du behöver inget grafikkort för att starta datorn eller logga in remote. Installera som vanligt med skärm osv, plocka ut grafikkort, kolla så "halt on no errors" eller liknande inställt i bios.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Du behöver inget grafikkort för att starta datorn eller logga in remote. Installera som vanligt med skärm osv, plocka ut grafikkort, kolla så "halt on no errors" eller liknande inställt i bios.

Hmm, good point!

Permalänk
Medlem

Det beror på moderkortet. Vissa bootar inte utan grafikkort oavsett om man sätter "halt on no errors" eller inte tyvärr.
iofs kan man ju testa först

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Själv hade jag köpt ett billigt grafikkort har själv en server som står i garaget ingen bra sak men den snurrar men då och då så slutar den fungera. Det kan vara av en massa olika anledningar men nästan alltid nätverk. Då år det väldigt bra att kunna koppla in en skärm och se vad som hänt. Men har ett riktigt skit grafikkort i den men det funkar. Har även en kompis som har en i7 server, 16 gb minne, nått raid kort, 4 diskar i sin gardrob och det funkar fin fint blir inte för varm eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Själv hade jag köpt ett billigt grafikkort har själv en server som står i garaget ingen bra sak men den snurrar men då och då så slutar den fungera. Det kan vara av en massa olika anledningar men nästan alltid nätverk. Då år det väldigt bra att kunna koppla in en skärm och se vad som hänt. Men har ett riktigt skit grafikkort i den men det funkar. Har även en kompis som har en i7 server, 16 gb minne, nått raid kort, 4 diskar i sin gardrob och det funkar fin fint blir inte för varm eller nått.

stort förlåt i förväg om ja kapar tråden lite här nu, men vilket OS kör du i servern och på vilket vis är det oftast nätverks problem? finner det intressant ^^,

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort hål för ventilation i dörr eller nån mindre viktig gipsvägg och dragit fram en flexibel fläktslang vara för att få lite cirkulation på luften. Min server hade fått härdsmälta om den stått i en garderob utan ventilation.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Tackar boys!!! Glömde skriva att jag har ett ASUS P6T Deluxe V2. Är inte så jättesugen på att sälja av m/k och CPU som är socket 1366. Varför skulle jag det?

För att minska strömförbrukningen vilket i sin tur sänker lufttemperaturen i garderoben samt din elräkning. 24/7 drift av datorer kostar mer än vad man tror.