Installera Windows 7 via nätverket (helst via NAS)

Permalänk
Medlem

Installera Windows 7 via nätverket (helst via NAS)

Hej!

Har en dator som jag vill installera Windows 7 på, den har ingen optisk enhet. Jag har inga USB minnen hemma som är tillräckligt stora. Vad jag däremot har är en annan dator & en NAS. Först tänkte jag installera det direkt från min andra dator, men jag har ingen korsad nätverkskabel hemma. Men min NAS, Synology Diskstation DS211j borde väll kunna utföra en sådan manöver? Googlade lite snabbt men hittade inget konkret.

Vad säger ni, är det möjligt? Eller har ni andra förslag

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Installera över LAN?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Hej!

Har en dator som jag vill installera Windows 7 på, den har ingen optisk enhet. Jag har inga USB minnen hemma som är tillräckligt stora. Vad jag däremot har är en annan dator & en NAS. Först tänkte jag installera det direkt från min andra dator, men jag har ingen korsad nätverkskabel hemma. Men min NAS, Synology Diskstation DS211j borde väll kunna utföra en sådan manöver? Googlade lite snabbt men hittade inget konkret.

Vad säger ni, är det möjligt? Eller har ni andra förslag

Korsade kablar tillhör det förgångna nu när de flesta nätveksportar på datorer är auto-poalriseranden; Auto-MDIX, så det borde inte vara något problem(?). Sist jag gjorde en Windows-installation över LAN så var jag dock tvungen att sparka igång nätverkskortet i DOS först. Det var lite trixigt att para ihop rätt drivrutiner med rätt kort. Det kanske går att göra samma sak i dag med en Live-CD (unix)? Men det vet jag inget om. Det vanliga i stora miljöer är att man använder sig av PXE-boot för att skjuta ut istallationer. Detta kräver att PXE stöds av nätverkskortet och att din NAS kan installeras (om den inte har) med en TFTP-daemon som svara på PXE-anrop. Men detta är överkurs för mig.

Det är vad jag spontant kommer på...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

USB-stickor är ju inte speciellt dyra nu.. kanske är värt att investera i ett?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold