KDE 4.x och Gnome 3 - Vad hände? :(

Permalänk
Medlem

KDE 4.x och Gnome 3 - Vad hände? :(

Satt och lurade på att uppgradera till senare utgåva av Ubuntu på min laptop men har med tiden kommit att dra mig för det.

Unity hade jag en känsla av kunde bli trevligt. Nu känns det mer omständigt när jag tittar på det. Det känns som att man blivit begränsad. Säkerligen för att det ska passa paddor och andra plattformar som inte är desktop.

Sedan kollade jag upp Gnome 3 och blev aningen uppgiven. Efter att ha kollat en del youtube videos undrade jag varför man gör såhär. Jag vet inte om man kan se det som att jag är bakåtsträvare på något vis gällande detta men varför måste man göra saker så komplicerat? Gnome 3 känns inte praktiskt någonstans i mina ögon. Jag har ännu inte förstått vad fördelen med Gnome 3 är gentemot Gnome 2.x? Vad var nackdelen med upplägget i Gnome 2.x?

När jag började med linux gillade jag KDE men vartefter fann jag gnome mer tilltalande i och med att det var lite mer avskalat och lättarbetat. Tog inte lika mycket plats som KDE om ni förstår vad jag menar. Nu har Gnome också börjat ta mycket plats i mina ögon. Det känns tom mer svårarbetat än KDE.

Jag måste faktiskt säga att jag finner Windows 7 miljön enormt mycket mer användarvänlig än både Gnome 3 och KDE för tillfället. Funderar faktiskt på XFCE eller Fluxbox eller liknande till min uppgradering..

Permalänk
Entusiast

Jag själv har undvikit att uppgradera till 11.04 hittils.
Då jag provade för någon månad sedan var det inte bara det nya Unity-gränssnitted som "skrämde bort" mig.

Jag hade en hel hög med problem med den nya Ubuntu-versionen:

  • Instabilitet och konflikter med nvidia-drivrutinerna.

  • Ljudet hackar och sprakar (Xonar DX).

  • Ständig "fryshicka".

  • Slumpmässiga omstarter utan förvarning.

  • USB-systemet lägger av titt som tätt. (Omstart det enda som hjälper)

  • Total-kraschade mitt ext4 filsystem monterad på /home. (Tur man har Backup)

Jag undrar hur i halva friden Ubuntu kunde släppa en så extremt ofärdig och buggig version som skarp?
Nejtack. Jag uppgraderar inte igen. (Har även provat nyinstallation, samma problem dyker upp)

Angående KDE 4:
Jag själv är/var en KDE-frälst användare och använde KDE ända upp till version 3.5.x. Himmelriket!
En dag beslöt jag för mig att prova KDE 4.0 (Och senare 4.1 )
4.0 versionen: Tomt, inga verktyg och fullstädigt öde. Finns inte att ställa in och många KDE-verktyg/program saknas.
Jag upptäckte senare att 4.0 versionen inte var tänkt för slutanvändare, utan var mer tänk åt utvecklare för att vidareuveckla/uppgradera applikationer till KDE 4.x.
Provade senare 4.1 i hopp om att den skulle vara bättre riktat till oss slutanvändare, men icke. Lika tom och total avsaknad av i princip allting. Tomt skrivbord och en halvtom panel. Thats it. inget att ställa in heller.

Besviken på KDE 4.x övergick jag till Gnome 2.x och blev positivt överraskad.
Har sedan den tiden som KDE 4.0 släpptes kört i stort sett på Gnome 2.x
Povade nyligen Gnome 3.0 och återigen upplever jag uppgraderingen som "flera steg tillbaks" och är allmänt besviken.

Precis som du nämner, verkar det som om dem nya skrivbordsmiljöerna riktar sig till pekplattor och små högupplösta skärmar. Varav ikoner, fonter med mera blir extremt "mastodont-skitstort" på en ordinär normal-upplöst bildskärm.
Försökte skala ner på saker och ting i hopp om att det skulle bli bättre. men vissa element och/eller detaljer är helt enkelt anpassade för folk med mastodont-fingrar och pekskärm.

Det verkar som om jag är för gammal för den nya tidens "skrivbord" med mastodont-ikoner, megastora fonter och knappar/fönster anpassade för folk med extrem handikapp i
"datornavigering".

Det verkar också att avancerade inställningar försvinner alltmer och lämnar en annan som gillar att ställa in detaljer, bakom sig.

Lite "Adapt or die, sucker!" stuk på det hela.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Å andra sidan kan man lätt välja det gamla klassiska gränssnittet i både Ubuntu 11.04 och med Gnome 3 så egentligen är det inte så farligt. Själv är jag lite kluven. Jag gillar rena gränssnitt utan en massa krångliga grafiska inställningar, men jag vill samtidigt ha kontroll på alla inställningar. Har kört OpenBox ett tag och där ställer man ju in allting via textfiler och det grafiska gränssnittet blir enkelt, rent och snyggt. Men har tröttnat lite på det och känner för något mera "fläskigt" som inte kräver så mycket manuell konfigurering. För min del blir nog Xfce en bra kompromiss. Det är ju ganska anpassningsbart utan att vara alltför krävande för datorn och man får en riktig skrivbordsmiljö och inte bara en fönsterhanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Angående KDE 4:
Jag själv är/var en KDE-frälst användare och använde KDE ända upp till version 3.5.x. Himmelriket!
En dag beslöt jag för mig att prova KDE 4.0 (Och senare 4.1 )
4.0 versionen: Tomt, inga verktyg och fullstädigt öde. Finns inte att ställa in och många KDE-verktyg/program saknas.
Jag upptäckte senare att 4.0 versionen inte var tänkt för slutanvändare, utan var mer tänk åt utvecklare för att vidareuveckla/uppgradera applikationer till KDE 4.x.
Provade senare 4.1 i hopp om att den skulle vara bättre riktat till oss slutanvändare, men icke. Lika tom och total avsaknad av i princip allting. Tomt skrivbord och en halvtom panel. Thats it. inget att ställa in heller.

Har du testat de senaste versionerna av KDE? Det sägs ju att de nyaste versionerna ska vara helt ok, och jämfört med Gnome så finns det ju hur mycket inställningar att göra som helst. Själv gillar jag inte KDE, det känns plastigt på något sätt

Men nej, jag vet inte vad de tänkte på när de släppte Gnome 3. Det känns ju som en tidig alpha-release för att testa lite koncept, inte en stabil release som versionsnummret tyder på. För mig var det helt oanvändbart, allt är mycket mer klumpigt och det fungerar inte bra med flera skärmar. Deras motto verkar vara "vi vet bättre än dig" då det nästan inte finns några inställningar alls. Som KDE 4 så kanske man vågar testa Gnome när de kommit upp i 3.5 eller 3.6.

Själv gick jag över till XFCE istället, som är lite som Gnome 2 lite. Det råkar också vara så jag använde Gnome, så det passar mig utmärkt. Däremot så har jag inte kunnat släppa Nautilus, som jag tycker är en riktigt bra filbläddrare som passar mig väldigt bra, så jag låter Nautilus sköta skrivbordet och använder den istället för XFCEs filbläddrare. På min laptop och på jobbdatorn så kör jag dock AwesomeWM, eftersom det passar bättre till det jag använder de datorerna till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Har du testat de senaste versionerna av KDE? Det sägs ju att de nyaste versionerna ska vara helt ok, och jämfört med Gnome så finns det ju hur mycket inställningar att göra som helst. Själv gillar jag inte KDE, det känns plastigt på något sätt

Även plastkänslan har minskat i senare versioner; numera känns det mesta (inklusive effekter och liknande) snabbare, mindre malplacerat och mindre omotiverat.

Permalänk
Medlem

Trots att man väljer fallback-mode på Gnome 3 kan man väl ändå inte konfigurera och ändra utseende, typ transparens, teman osv?

Just att jag drar mig lite för KDE igen är för att det inte känns lika responsivt som mitt gnome 2 gör. Jag vet inte hur XFCE förhåller sig vare sig KDE eller Gnome när det kommer till att vara responsiv och snabb, känns som att den borde vara i stil med Gnome.

Permalänk
Medlem

Xfce är märkbart mera responsivt än Gnome tycker jag. Tror också det beror ganska mycket på vilka program som man använder. De program som följer med när man installerar Xfce är i allmänhet mer lättviktiga än de som brukar följa med Gnome-installationer. Däremot gillar jag inte Xubuntu så bra för där har de fläskat på för mycket med medföljande program så det känns ungefär likadant som Gnome. Märks skillnad om man t.ex. installerar Xfce på debian.

Permalänk
Medlem

Har du provat Gnome 3? Jag upplever att Gnome 3 är riktigt trevligt att jobba i, om man inte har jättemånga program öppna. (i Fedora, jag är van vid Debian) IMO mycket mindre rörigt än Gnome 2 och KDE.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Xfce, LXDE, någon *box... Det finns alla möjligheter. Linuxandet är inte så centrerat kring skrivbordsmiljö, det är ju ändå applikationerna man använder i slutändan. Gnomes applikationer går att köra i valfri annan miljö om man vill det. Jag kör t ex batteri- och nätverksappletar från Gnome på min laptop med Fluxbox. Jag har kört KDE-program också när andan fallit på.

Speciellt idag när 90+% av de flestas datoraktiviteter sker på internet så spelar det än mindre roll hur "startknappen" ser ut, etc. Firefox är Firefox, Chrome är Chrome.

Jag är inte imponerad av Unity. Har inte testat Gnome 3 eller nyare KDE. Skulle jag ge mig på en skrivbordsmiljö så ligger Xfce eller LXDE troligen närmst.

Det känns som att både Gnome och KDE fastnat i det som tidigare var ett stort anti-Windows-argument: att saker blir mer resurskrävande på löpande band utan att det ger så stor nytta att det kompenserar för förlusten i svarstid. I Microsofts fall brukar det förklaras med deals med hårdvarutillverkare, att de driver prestandakraven framåt för att skapa behov av snabbare datorer för hemmamarknaden (när Vista släpptes så tog de i _för_ mycket vilket gjorde hårdvarutillverkare kinkiga då den utrustning de hade på enorma lager inte räckte till. Därav "Vista ready"-debaclet osv). När det gäller öppen mjukvara så kan jag tycka att det är svårare att motivera många beslut som tagits hos KDE och Gnome, men det fina är ju att det finns mängder med alternativ även om något projekt, i mångas ögon, trampar snett. Hade inte Xfce och LXDE funnits så hade säkert Gnome 2/KDE 3 redan forkats.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande GNOME 2, varken GNOME 3 eller KDE tilltalar mig särskilt mycket för tillfället och då GNOME 2 fungerar galant ser jag ingen anledning till att byta, inte just nu iallafall.

Dock tror jag att GNOME 3 kommer växa till sig och bli bättre med tiden, känns inte klart på långa vägar om jag ska vara ärlig. Men jag tror på den väg dom går och i framtiden tror jag att GNOME 3 kommer vara lika självklart som GNOME 2 är för dom flesta idag.

Permalänk
Medlem

Jo det är nog så att man får lov att låta Gnome 3 mogna. Jag kommer ihåg att jag prövade KDE 4.0 och 4.1 när det kom. Kändes hopplöst men man vänjer sig väl och nu har det ju faktiskt mognat en del känns det som när man kollar på det. Börjar bli bra sugen på XFCE faktiskt. Har sett att man kan göra det mäkta snyggt och cleant.

Permalänk
Inaktiv

Vad jag hört runtom kring på internet så är de flesta eniga om att KDE nu är (minst) lika bra som KDE3 var. Jag själv har kört KDE sedan i augusti förra året (har provat det periodvis tidigare också) och jag måste säga att det fungerar hur bra som helst. Det härliga är att varje version är en markant förbättring av den förra. Just nu kör jag första betan av KDE 4.7, och jag kunde inte vara nöjdare. Det flyter på snabbt och fint även på min hyffsat lågpresterande dator (Asus UL30A) och snyggt som tusan.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Xfce är märkbart mera responsivt än Gnome tycker jag. Tror också det beror ganska mycket på vilka program som man använder. De program som följer med när man installerar Xfce är i allmänhet mer lättviktiga än de som brukar följa med Gnome-installationer. Däremot gillar jag inte Xubuntu så bra för där har de fläskat på för mycket med medföljande program så det känns ungefär likadant som Gnome. Märks skillnad om man t.ex. installerar Xfce på debian.

Då kan man lika gärna installera crunchbang.
http://crunchbanglinux.org/

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphonehalo:

Då kan man lika gärna installera crunchbang.
http://crunchbanglinux.org/

Bra tips! Ser att man kan välja Xfce eller openbox. Jag hade fått för mig det bara var openbox.
Men varför ska man välja crunchhbang med Xfce istället för vanliga debian med Xfce?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Bra tips! Ser att man kan välja Xfce eller openbox. Jag hade fått för mig det bara var openbox.
Men varför ska man välja crunchhbang med Xfce istället för vanliga debian med Xfce?

Av samma anledning som jag tycker att man borde välja vilken distro som helst. En distro är ju bara en samling applikationer, så det enda som spelar någon roll är att du hittar en distro som du tycker ser bra ser ut och som gör vad du vill att den ska, så fort den är installerad.

För att det är mindre arbete, helt enkelt. OpenBox + Tint2 är väldigt bra, också.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphonehalo:

Då kan man lika gärna installera crunchbang.
http://crunchbanglinux.org/

Well helloooo sexy! Verkar ju vara en riktigt skön dist det där! Bygger på Debian(samma som ubuntu så drivarna till min laptop borde finnas!). Hade velat grotta ned mig lite i Arch men fick aldrig drivarna till trådlösa nätverkskortet att funka där så håller mig till Debianbaserade distar så länge och #! ser ju ut att formligen ÄGA i mina ögon! Ska bli galet kul att testa nån dag framöver!

Permalänk
Medlem

Crunchbang kanske är nått för min gammla laptop med 128mb ram minne. Har bara hittat ett modernt OS som funkat hyffsat hittils peppermint.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har ett tag nu kört Ubuntu 10.10 på min HTPC. Har funkat fint men fick den riktigt dåliga idén att uppgradera till 11.04. Efteråt hatade jag Unity i princip direkt. Launchern var riktigt jobbig, man fick scrolla sig fram till de olika grejerna osv. Ljudet knastrade och höll på. Drivrutinerna till grafikkortet funkade inte osv. Valde direkt att prova Gnome 3 istället för att se om det var bättre. Använde nåt installationsrecept som skulle funka, kort historia, det gjorde det inte.
Efteråt såg allt riktigt udda ut, kändes som att olika teman hade blandat ihop sig med varandra. Pallade inte börja reda ut en massa olika saker när det säkert skulle ta mer tid än en reinstall så valde inte ens att försöka.

För att slippa installera om allt hittade jag en grej om att man kunde reverta tillbaka till 10.10. Valde att prova som sista försök innan jag installerade om, det gick skitdåligt rent ut sagt

Så nu är jag tillbaka på Ubuntu 10.10 med Gnome 2.x och tänker inte byta ett skit förrän jag hör hyllningskörer om nästa distro En riktig "why fix it if it's not broken" historia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordmort:

Har ett tag nu kört Ubuntu 10.10 på min HTPC. Har funkat fint men fick den riktigt dåliga idén att uppgradera till 11.04. Efteråt hatade jag Unity i princip direkt. Launchern var riktigt jobbig, man fick scrolla sig fram till de olika grejerna osv. Ljudet knastrade och höll på. Drivrutinerna till grafikkortet funkade inte osv. Valde direkt att prova Gnome 3 istället för att se om det var bättre. Använde nåt installationsrecept som skulle funka, kort historia, det gjorde det inte.
Efteråt såg allt riktigt udda ut, kändes som att olika teman hade blandat ihop sig med varandra. Pallade inte börja reda ut en massa olika saker när det säkert skulle ta mer tid än en reinstall så valde inte ens att försöka.

För att slippa installera om allt hittade jag en grej om att man kunde reverta tillbaka till 10.10. Valde att prova som sista försök innan jag installerade om, det gick skitdåligt rent ut sagt

Så nu är jag tillbaka på Ubuntu 10.10 med Gnome 2.x och tänker inte byta ett skit förrän jag hör hyllningskörer om nästa distro En riktig "why fix it if it's not broken" historia.

Är det inte bara att välja "Classic" vid inloggningshanteraren för att få Gnome 2 i 11.04?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Är det inte bara att välja "Classic" vid inloggningshanteraren för att få Gnome 2 i 11.04?

Jo det stämmer att man kan välja "Classic" vid inloggning. Jag själv kör med Ubuntu 11.04 och Gnome 2.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat om mitt Arch Linux (eftersom jag skaffat SSD) och det blef Xfce den här gången (var också lite sugen på att testa KDE). Körde med openbox innan men ville nu ha något som är lite snabbare och enklare att konfigurera. Känner mig mycket nöjd med Xfce så här långt.

Måste säga att Xfce är mycket konfigurerbart men samtidigt användarvänligt och enkelt. Man får en vettig grund att bygga vidare på och åtminstone med Arch Linux så är grundkonfigurationen ganska enkel utan massa onödiga medföljande program och man får sedan själv installera webbläsare, mailprogram, office-program , videospelare och så vidare efter egna behov. Precis så som jag vill ha det...

Permalänk
Medlem

Mate Desktop Environment - GNOME2 fork https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=121162

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Man kan ju hoppas att det är en riktig fork och inte bara nån som paketerar senaste versionen av Gnome2. Om det är det senare så kommer det att skapa problem förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Som så många andra här i tråden föredrar jag xfce och gnome 2. Sitter på xubuntu på netbooken, vilket är riktigt trevligt. Förstår inte varför man skulle vilja ha stora ikoner, stor text och stora knappar på en liten skärm (om det inte är pekskärm då kanske), som många netbook-distar envisas med. Kör på liten text och små ikoner, xfce ska ta så lite plats som möjligt och ge resten åt applikationerna (och hemsidorna).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Jag har kört Arch Linux och xfce under rätt många år, men jag testade KDE (4.6 tror jag?) för ett tag sedan och fastän jag gillade en hel del i 4.6 så dumpade jag KDE ändå i slutänden. KDE i allmänhet och Dolphin i synnerhet var alldeles för slött för att jag skulle anse det användbart. Jag var lite förvånad faktiskt. Eller så är KDE kanske bara slött i Arch, alternativt just på min maskin.
Testade även i samma veva Gnome 2 (igen), men som vanligt svor jag ve och förbannelse över dess (i mitt tycke) idiotiska fönsterplacering. Dessutom utan möjlighet att påverka den..
Gnome 3 har jag inte testat ännu.

Xfce överlag tycker jag ger en bra balans mellan integrerad DE-funktionalitet och snabbhet. Dock är jag lite oroad över utvecklingen för xfce då man de senaste åren petat in mer och mer, vilket obönhörligen i slutänden drabbar prestandan.
Men jag hoppas på det bästa

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

du är garanterat inte ensam om att tycka så. Gillar inte förändringarna heller och kommer nog fortsätta köra gnome 2 tills det blir problem med supporten.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Gnome 3 är rent skit o jävligt buggigt imo...

Själv föredrar jag Fluxbox med tint2 eller Awesome, men det jobbiga är ju konfigureringen och jag formar ofta men sparar aldrig konfigurationer...

Annars är som tidigare rekommenderat XFCE grymt najs!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Har kört KDE 4.6.3 ett tag nu och måste säga att jag trivs bra med det, ser snyggare och mer slimmat ut än tidigare KDE 4.*.* och KDE 4.7 kommer att se ännu mer slimmat ut(kör det redan parallelt som "neon environment").

Prestanda är avsevärt bättre än Windows 7 i alla fall, så det finns inte mycket att klaga på prestandan. Min Linux-box med dual-core @ 3.33GHz och 4GB RAM känns i alla avseenden kvickare än Windows-boxen med quad-core @ 3.84GHz och 8GB RAM.

Om KDE inte klantar sig(mycket möjligt att även de går vilse i Tablet-träsket) så börjar de bli FTW!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat varken senaste KDE eller Gnome men har tidigare föredragit Linux Mint över Ubuntu. Jag testade senaste versionen för inte så länge sedan och den fungerade bra som förväntat.

http://www.linuxmint.com/

Annars finns alltid Pinguy OS som också bygger på Ubuntu.

http://pinguyos.com/

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag som ny användare utav Linux och Ubuntu förstår inte riktigt vad det är som ni tycker är fel? Jag har inte upplevt någonting utav det ni har beskrivit. Stora ikoner, visst, men stor text? Knappast. Problem med ljud, är min laptop utan externa högtalare så ljudet kommer suga ändå. etc.

När jag installerade ubuntu 11.04 så bara funkade allt på en gång, t.o.m. mitt trådlösa nätverk som jag haft problem med andra datorer innan, fungerade direkt.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death