Permalänk
Medlem

Problem med Visual C++

Jag är ganska ny på detta som sagt och jag undrar varför det händer så här när jag klickar på play knappen eller när jag klickar Start Without Debugging.

Permalänk
Medlem

Programmet är inte kompilerat och alltså finns det ingen .exe fil att starta. Fixa kompileringsfelen och kompilera programmet.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

troligen för att du har fått ett kompileringsfel och exefilen inte finns, tex SYSTEM som är understruket med rött, fixa det först, sedan bör du ha den över return 0 annars tar sig programmet aldrig dit ändå. system brukar skrivas med små bokstäver och bör delvis lösa ditt problem.

Permalänk
Medlem

Jo, jag skrev om det till små bokstäver efter att jag took print men orkade inte ta ett nytt print Samma sak ändå. Testade även flytta system över return 0 och testade även cin.get(), samma sak.

Permalänk
Medlem

Du måste försäkra dig om att koden ens kompilerar (det gjorde uppenbarligen inte ditt första försök) och inte nog med det, om den inte kompilerar måste du uppmärksamma vilka felmeddelanden som kompilatorn visar. Den är lite mer hjälpsam än en röd linje du vet... om du vill att programmet ska vänta på att användaren ska trycka på enter innan avslut föreslår jag att du använder cin.get() istället för "system".

Permalänk
Skrivet av Tottn:

Jag är ganska ny på detta som sagt och jag undrar varför det händer så här när jag klickar på play knappen eller när jag klickar Start Without Debugging.

Hej, kanske lite sent.

Kör även jag på visual c++ (2010)

Har du provat att inkludera #include "stdafx.h" ?

Du bör även ha return 0; i slutet på programmet då programmet kommer att avslutas före system("pause"); hinner kallas.

I visual c++ 2010 så fungerar detta utmärkt för mig.

#include "stdafx.h" #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "hello"; system("pause"); return 0; }

Säg till om det fortfarande skulle vara något krångel.

Ha en bra kväll! //Krogge123

Permalänk
Medlem

1>------ Build started: Project: Skrot, Configuration: Debug Win32 ------ 1> Skrot.cpp 1>CL : fatal error C1033: cannot open program database '' ========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========

Är det jag får, som jag sa..har även testat cin.get() istället för system pause. Testade även att kopiera din kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krogge123:

Hej, kanske lite sent.

Kör även jag på visual c++ (2010)

Har du provat att inkludera #include "stdafx.h" ?

Du bör även ha return 0; i slutet på programmet då programmet kommer att avslutas före system("pause"); hinner kallas.

I visual c++ 2010 så fungerar detta utmärkt för mig.

#include "stdafx.h" #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "hello"; system("pause"); return 0; }

Säg till om det fortfarande skulle vara något krångel.

Ha en bra kväll! //Krogge123

Du ska inte behöva använda Microsoft-påfundet "stdafx.h" för detta program, det inte bara kan utan även bör göras helt utan plattformsspecifika element. Jag tycker du ska koncentrera dig på själva språket C++ i början och undvika platformsspecifika saker. Sedan när du gör mer avancerade program kommer du använda många plattformsberoende bibliotek och det skadar inte att kunna flera plattformar. Men detta kommer senare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tottn:

1>CL : fatal error C1033: cannot open program database ''

Här är nog felet (och det beror förmodligen inte på fel i koden). Testa att starta om visual studio och kör "Clean" på projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Här är nog felet (och det beror förmodligen inte på fel i koden). Testa att starta om visual studio och kör "Clean" på projektet.

Alltså jag har testat göra ny projekt också, det är samma sak osv. Om clean är som det låter, ska testa snart iaf.

Permalänk
Medlem

Jag läste på ett annat forum om hur Visual C++ brukar få "Brain farts".

Skapa ett nytt projekt med samma kod och se om det funkar, det brukar det för mig

EDIT: refresh before posting >_>

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Koden kör utan problem i Dev-CPP, så det är ju något annat fel som Elgot sa.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur jag kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Ingen som vet hur jag kan lösa detta?

om du får problem med empty projekt också så kanske du behöver ominstallera?
låter inte som ditt vs fungerar som det ska out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottn:

Ingen som vet hur jag kan lösa detta?

Något som du kan testa är att döda mspdbsrv.exe-processen om den körs, ta bort Debug-mappen och sen bygga om projektet. Om inte det fungerar så är nog en ominstallation en bra idé som Dalton Sleeper säger.

Permalänk
Medlem

Prosessen du nämnde körs ej.

Har testat tagit bort alla program som har med programmering att göra från datorn och installerat om enbart Visual. Även testat tagit bort alla projekt osv från Mina Dokument. (Tog bort hela Visual mappen där inne.)

Också får jag en sån här numera:

Permalänk
Medlem

Okej, jag listade ut vad det var, så delar väll med mig om någon annan springer på samma problem. Av någon anledning var programmet inställt på kompabilitets läge "Windows XP SP3", jag ändrade till "Windows 7" och nu verkar det fungera som det ska.