OEM vs Retail Windows 7?

Permalänk
Medlem

OEM vs Retail Windows 7?

Tjenaaaa!

Jag köpte en dator från Inet.se och valde Windows 7 OEM Home Premium 64-bitars.
Kollade runt lite nu och undrade vad skillnaden mellan retail och OEM var.
Såg sen att OEM är ej uppgraderingsbar.

Betyder det att om jag vill uppgradera till Ultimate så går det inte?
Eller är det att jag ej kan uppgradera från Windows 7 till 8 när det nu kommer?

Alla svar tackas stort.

//rrrenzooo

Permalänk
Medlem

Oem är endast till för att installeras på en och samma dator.
Byter du vissa komponenter (t.ex mobo, processor) Så räknas det som en annan dator och det ska du köpa ett nytt os. (Tror jag det var.)

Vet inte om hur de hade tänkt med att den var ej uppgraderingsbar, fast det är nog som du säger eftersom det var väl så med win 7 att man kunde "uppgradera" till det från Win Vista och Xp för en billigare peng.

Permalänk

Det hela bygger på points...
ett mobbo ger så många points att du är körd!
kan byta nästan alt(vad jag vet och har gjort) förutom mobbo, har bytt hdd, dvd och cpu utan problem men vid mobbo byte så är det kört.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan byta allt i datorn såklart, men moderkort=dator så där måste du troligen omaktivera..

Permalänk
Medlem

en annan sak som skiljer också är att du inte får någon support med OEM. Ringer du Microsoft och har problem så kommer de hänvisa till där mjukvaran är köpt...

Löjligt, men så är det.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Har bytt många gånger moderkort med OEM licens utan att det varit något problem, bara ringa in och aktivera.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har bytt många gånger moderkort med OEM licens utan att det varit något problem, bara ringa in och aktivera.

Vad gjorde du lite mer exakt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Vad gjorde du lite mer exakt?

Blev lite orolig att mitt konto blivit hackat när jag läste mitt inlägg, exakt ett år sedan jag skrev det där inlägget (2010-05-17) och kollade att det var 2011-05-17, blev riktigt rädd då jag vet att jag inte skrivit något inlägg i den här tråden idag.

Till tråden:
Testa ring det här numret: 08 5033 4670, det är till Microsoft och då får du knapra in en kod som du får fram genom att göra så här:
1. Klicka på start och sök efter slui.exe
2. Välj "visa fler alternativ för aktivering" (något sådant)
3. Välj telefon
4. Välj Sverige (tror numret ska komma upp där också = 08 5033 4670)
5. När du blir sagt och knapra in en massa kod börjar du från nr1 till 9 var varje har en sexsiffrig kod och matar då in en efter en i A B C D E F G H fältet.

Kanske luddigt beskrivet men här finns också en guide på engelska:
http://www.kodyaz.com/articles/how-to-activate-windows-7-by-p...

Lycka till

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Blev lite orolig att mitt konto blivit hackat när jag läste mitt inlägg, exakt ett år sedan jag skrev det där inlägget (2010-05-17) och kollade att det var 2011-05-17, blev riktigt rädd då jag vet att jag inte skrivit något inlägg i den här tråden idag.

Till tråden:
Testa ring det här numret: 08 5033 4670, det är till Microsoft och då får du knapra in en kod som du får fram genom att göra så här:
1. Klicka på start och sök efter slui.exe
2. Välj "visa fler alternativ för aktivering" (något sådant)
3. Välj telefon
4. Välj Sverige (tror numret ska komma upp där också = 08 5033 4670)
5. När du blir sagt och knapra in en massa kod börjar du från nr1 till 9 var varje har en sexsiffrig kod och matar då in en efter en i A B C D E F G H fältet.

Kanske luddigt beskrivet men här finns också en guide på engelska:
http://www.kodyaz.com/articles/how-to-activate-windows-7-by-p...

Lycka till

Haha ledsen att jag skrämde dig Väldigt passande datum ja

Okej det låter ju väldigt enkelt!
Jag tackar så mycket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som testat det som står ovan? För mitt moderkort har pajat och jag måste skaffa ett nytt, men jag har bara Win 7 OEM.

Annars, hur länge kan man köra ett inaktiverat Win 7 innan datorn sprängs?

Permalänk
Medlem

Du kan köra 30 dagar utan att aktivera. Om aktivering misslyckas är det bara att läsa och följa instruktionerna på skärmen. Vill minnas att det är ett 0200-nummer (=gratis) du ska ringa enligt guiden på skärmen. Förfarandet är som beskrivits ovan. En lång radda siffror som presenteras på skärmen knappar du in på telefonen. Du får en ny kod som svar av den automatiska telefonrösten som du knappar in på datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara