Minst 85 företag tillverkar SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Minst 85 företag tillverkar SSD-enheter

Medan fem hårddiskfabrikanter snart blir tre växer antalet tillverkare av SSD-enheter explosionsartat. Minst 85 företag producerar nu kretsbaserade lagringslösningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning på kvällen. Men att det var minst 85 företag hade jag ingen aning om.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

jahapp nu blir det svårare att välja i djungeln!

Permalänk
Avstängd

85st!? trodde inte det fanns mer en 30-40st

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis leder detta till någonting bra. T.ex. bättre, d.v.s. lägre priser, tack vare att många av de som idag kanske är random företag, faktiskt levererar stabila och högpresterande enheter.

Ska för övrigt bli intressant att se, vilka skojare som har gett sig in i leken. En ASUS 120 GBare någon? Eller varför inte en Sparkle? Den skulle jag f*n aldrig köpa XD En EVGA vore coolt AMD fy satan XD Dell eller HP... oh herregud, då är det förstört

Permalänk

Visst, 85 tillverkare, men hur många olika företag kommer komponenterna ifrån egentligen? Jag tror att det finns ganska gott om SSDer av olika fabrikat som har samma komponenter under skalet. Sandforce återfinns ju i en hel drös med diskar och i både Corsair och OCZ som tillsammans står för en hyfsat stor del av marknaden.

Det är lite som att säga att det finns ett 20-tal grafikkortstillverkare. Men i själva verket är det bara två, även om det finns skillnader mellan korten.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av borgona:

Ska för övrigt bli intressant att se, vilka skojare som har gett sig in i leken. En ASUS 120 GBare någon? Eller varför inte en Sparkle? Den skulle jag f*n aldrig köpa XD En EVGA vore coolt AMD fy satan XD Dell eller HP... oh herregud, då är det förstört

Kasta inte sten i glashus, AMD-fansen är redan upprörda över försenade Bulldozer.

I övrigt så blir jag inte överraskad om ASUS hittar på nåt. De har ju snart de mesta, grafikkort, laptops, paddor, telefoner (snart). Härnäst sticker jag till Rusta för att köpa en ASUS-toalettring.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Kasta inte sten i glashus, AMD-fansen är redan upprörda över försenade Bulldozer.

I övrigt så blir jag inte överraskad om ASUS hittar på nåt. De har ju snart de mesta, grafikkort, laptops, paddor, telefoner (snart). Härnäst sticker jag till Rusta för att köpa en ASUS-toalettring.

Men herregud, aldrig hört talats om uttrycket "ta det med en nypa salt"? Det gäller Tobleronen där uppe också! Använd inte mina uttryck emot mig, såsom lägg inte näsan i blöt XD

Citerar ett borttaget inlägg
Permalänk
Medlem

Trodde inte det fanns mer än 20st

Ändå så är priserna fortfarande äckliga bokstavligen talat, jag måste ha runt 240GB för att kunna ha windows, program och spel för att sedan kunna frapsa på det. Vilket då landar på runt 4000kr.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Så länge som minneskretsarna tillverkas i ett oligopol kommer det dock vara svårt att få till en prissänkning med hjälp av konkurrens, hur många SSD-tillverkare det än finns. Samsung och gänget är prissättare och de mindre företaget som skruvar ihop diskarna är pristagare. De stora företagen kan därför styra marknadspriset.

Permalänk
Avstängd

Detta kan bara leda till bätre priser för en kostnad av lite sämre kvalite!

Flygplan är inte tillvärkade av dom bästa företagen utan av dom billigaste!

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

80 stycken tillverkare är allt bra många!

Citerar ett bortaget inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

Detta kan bara leda till bätre priser för en kostnad av lite sämre kvalite!

Flygplan är inte tillvärkade av dom bästa företagen utan av dom billigaste!

Nja, fortfarande är det ett fåtal som faktiskt skapar själva komponenterna till ssd enheterna(kontrollerkort, minnen etc.) Det är mer det som styr priserna. Blir dessa billigare att tillverka(i och med förfinad tillverkningsteknik) så blir det billigare priser i slutändan.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Nja, fortfarande är det ett fåtal som faktiskt skapar själva komponenterna till ssd enheterna(kontrollerkort, minnen etc.) Det är mer det som styr priserna. Blir dessa billigare att tillverka(i och med förfinad tillverkningsteknik) så blir det billigare priser i slutändan.

det blir ju inte bätre om alla försöker göra samma sak, vi som vet mer köper såklart dom bätre men det gör ju inte dom flesta människorna, om du förstår vad jag menar? dom stora företagen kan och får inte göra dåliga produkter!

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

80 stycken tillverkare är allt bra många!

60 av dom säljs väl ändå bara i asien?

Citerar ett citat av borttaget inlägg...
Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Visst, 85 tillverkare, men hur många olika företag kommer komponenterna ifrån egentligen? Jag tror att det finns ganska gott om SSDer av olika fabrikat som har samma komponenter under skalet. Sandforce återfinns ju i en hel drös med diskar och i både Corsair och OCZ som tillsammans står för en hyfsat stor del av marknaden.

Det är lite som att säga att det finns ett 20-tal grafikkortstillverkare. Men i själva verket är det bara två, även om det finns skillnader mellan korten.

Om du missade det så var sandforce borträknad. Sen vågar jag inte påstå att Nvidia och AMD är dom ända
grafikkortstillverkarna.

Varför?
Jo för att dom utformar arkitekturen.. Men behöver absolut inte tillverka hela PCBN

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Minst tre fjärdedelar kan säkert räknas bort som dekaltrimmare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Oj #$¤!, borde var upplagt för konkurens. Hoppas det inte förekommer karteller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beatles-3122:

Härnäst sticker jag till Rusta för att köpa en ASUS-toalettring.

Dagens skratt, fyfan vad bra sagt även om jag för övrigt älskar Asus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Kasta inte sten i glashus, AMD-fansen är redan upprörda över försenade Bulldozer.

I övrigt så blir jag inte överraskad om ASUS hittar på nåt. De har ju snart de mesta, grafikkort, laptops, paddor, telefoner (snart). Härnäst sticker jag till Rusta för att köpa en ASUS-toalettring.

Där var du bra lustig

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

I övrigt så blir jag inte överraskad om ASUS hittar på nåt. De har ju snart de mesta, grafikkort, laptops, paddor, telefoner (snart). Härnäst sticker jag till Rusta för att köpa en ASUS-toalettring.

LMFAO
ROFL
ROFLMAO
LOL
kan tänka mig en Asus-toalettring för ROG (Republic Of Gamers)
Man sitter så pass mycket och spelar så värför inte en anpassad toalettring när man sk**er? xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

vad jag fattat så är det ändå bara intel som kan göra vettiga SSDer till ett rimligt pris. Så konkurrensen är sämre ändå.

Permalänk
Medlem

Gott med konkurrens. Mer innovation, lägre priser och bättre produkter blir förhoppningsvis effekten. Även om det förmodligen kommer produceras en del skit också, men det är ju därför vi har recencenter. *ehem* SSD-test tack *host*

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

En nyhet på både gott och ont, lär ju finnas "skojare" = superlågbudget som kommer köra med det absolut billigaste och kass kvalité..
Men samtidigt kan man hoppas att detta kommer pressa priser, som med RAM. 300 kr för 1tb ssd om något år? Man kan ju alltid hoppas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till ämnet!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Amen vad bra, då hoppas vi att vi får se ett större SSD-test då?
Eller var det bara ett rykte som gick runt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av borgona:

Använd inte mina uttryck emot mig

Slutar mot uppvisande av giltigt patent.

Skrivet av zillio:

Om du missade det så var sandforce borträknad.

Nja, det var fråga om att företag som tillverkar endast styrkretsar inte var medräknade. Så företag som säljer hela SSDer med Sandforce-kretsar fanns med men inte företaget Sandforce.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Stor konkurrens borde snabb göra att priserna sjunker... Varför går det så segt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Stora konkurrensen borde snabb göra att priserna sjunker... Varför går det så segt?

Grundteknologin kontrolleras av några få aktörer, och det är de som bestämmer priserna, de så kallade tillverkarna har väldigt lite möjlighet att påverka slutpriset om de inte vill göra förlust.

Ex.

Sandforce kontroller: x$
Minnesmoduler: y$
Kretskort och sammansättning z$

Slutpris=x+y+z

Där enbart z kontrolleras av tillverkarna och det är troligen den minsta posten, mindre ju fler enheter de tillverkar. dvs de största tillverkarna kan ha lägst priser, eller störst marginaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Grundteknologin kontrolleras av några få aktörer, och det är de som bestämmer priserna, de så kallade tillverkarna har väldigt lite möjlighet att påverka slutpriset om de inte vill göra förlust.

Ex.

Sandforce kontroller: x$
Minnesmoduler: y$
Kretskort och sammansättning z$

Slutpris=x+y+z

Där enbart z kontrolleras av tillverkarna och det är troligen den minsta posten, mindre ju fler enheter de tillverkar. dvs de största tillverkarna kan ha lägst priser, eller störst marginaler.

+ leverantörer och butik då.