Problem med 4870x2 drivrutiner

Permalänk
Medlem

Problem med 4870x2 drivrutiner

Hej,

När jag för några dagar sen skulle spela HoN så frös plötsligt spelet i menyn och skärmen blev svart. När jag startade om datorn så gick det stora röda pelare horisontellt med skärmen och andra grafiska problem. När windows sen hade laddat färdigt så fick jag bluescreen direkt.

Enda sättet att komma få det att fungera igen är att starta datorn i safemode, fast de grafiska problemen är fortfarande kvar. Därefter så avinstallerar jag drivrutinerna med hjälp av Driver Sweeper och startar om datorn. Problemen är fortfarande kvar men nu kan jag komma in i windows normalt. Därefter så installerar jag om drivrutinerna och startar om datorn. Då brukar det bli en till två bluescreens innan jag kommer in i windows.

Efter det så flyter det på bra ända tills jag startar ett spel då det fryser efter någon minut. Den enda spelet jag har lyckats spela en längre tid är minecraft. Här finns det några bilder på hur det ser ut.
http://s969.photobucket.com/albums/ae177/Makke2011/Problemdator/

Specs:

Windows 7 ultimate 32 bitars
Asus P5QL Pro
XFX HD 4870x2
Intel Q6600
4 gb ddr2 Transcend 800mhz
Coolermaster 1000W
Intel SSD 40gb
Hitachi 1Tb HDD Sata
Seagate baracuda 320 gb IDE

Har ni nått förslag på hur det kan fixas eller är det dags att pensionera min gamla trotjänare.

Makke94

Permalänk
Entusiast

Vad ligger tempsen på på gpun?
Kan även vara så att kortet har sätt sina bästa dagar, dvs det är/håller på att bli trasigt, det du beskriver är ''artefakts''. Mycket vanligt problem på kort som är defekta.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Artefakterna som du beskriver har troligen med att göra med höga temps på minnena, det du kan göra är att ta bort kylaren och byta kylpastan på minnen och GPU, passa även på att blåsa rent kylflänsen.

Permalänk
Medlem

När jag startade Gpu-z så kraschade datorn igen men enligt min desktop gadget så är kortet 64 grader just nu. Det konstiga är att det sker nästan så fort jag startade gpu-z om det var temperaturerna så borde väl inte gpu-z få det att krascha direkt?

Permalänk
Medlem

Idag så testade jag att dra upp fläkten till hundra procent i afterburner och då funkade det! Så jag antar att det är nått problem med att det blir för varmt så jag ska väl beställa hem lite kylpasta och se till att göra rent kortet ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makke94:

Hej,

När jag för några dagar sen skulle spela HoN så frös plötsligt spelet i menyn och skärmen blev svart. När jag startade om datorn så gick det stora röda pelare horisontellt med skärmen och andra grafiska problem. När windows sen hade laddat färdigt så fick jag bluescreen direkt.

Enda sättet att komma få det att fungera igen är att starta datorn i safemode, fast de grafiska problemen är fortfarande kvar. Därefter så avinstallerar jag drivrutinerna med hjälp av Driver Sweeper och startar om datorn. Problemen är fortfarande kvar men nu kan jag komma in i windows normalt. Därefter så installerar jag om drivrutinerna och startar om datorn. Då brukar det bli en till två bluescreens innan jag kommer in i windows.

Efter det så flyter det på bra ända tills jag startar ett spel då det fryser efter någon minut. Den enda spelet jag har lyckats spela en längre tid är minecraft. Här finns det några bilder på hur det ser ut.
http://s969.photobucket.com/albums/ae177/Makke2011/Problemdator/

Specs:

Windows 7 ultimate 32 bitars
Asus P5QL Pro
XFX HD 4870x2
Intel Q6600
4 gb ddr2 Transcend 800mhz
Coolermaster 1000W
Intel SSD 40gb
Hitachi 1Tb HDD Sata
Seagate baracuda 320 gb IDE

Har ni nått förslag på hur det kan fixas eller är det dags att pensionera min gamla trotjänare.

Makke94

Tips: köp bättre kort å du slipper problemen!