27" skärm .. osäker på om jag valt rätt.

Permalänk

27" skärm .. osäker på om jag valt rätt.

Tjena beställde nyligen denna skärm från inet

https://www.inet.se/artikel/2203772/samsung-tft-27-p2770fh-ro...

är nu fruktansvärt osäker på om jag verkligen valt rätt,
är i behov av en budgetskärm och var jävligt sugen på 27", är inte alltför petig när det gäller till exempel fotfästet då jag har ett väldigt stabilt skrivbord som aldrig rubbas i stort sett.

Men skärmen jag har valt har varken 120mhz .. (inget behov av 3d men vore skönt om det var flyt i skärmen ) eller IPS panel ( för bättre färger ), kommer jag lida för detta ?

Beställde en annan vara samtidigt som inte fanns i lager så jag för vänta en månad innan båda kommer vilket ger mig tid att ändra mig om jag så nu skulle vilja detta.

Om inte skärmen nu skulle duga i era åsikter så skulle jag uppskatta om ni ville ge mig länkar på någon skärm istället, länka gärna ifrån inet isåfall känner att jag vill ha hela beställningen därifrån.

tack på förhand !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

det är fortfarande lite exklusivt med ips idag , de flesta kör på tft fortfarande , visst är det bättre , men det kostar ofta en hel del mer.
120 Hz är skönt att ha , men absolut inget måste , likaså där är det lite dyrare , är osäker på om det öht finns 120 Hz'are på 27".

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

tror ej att det finns 120mhz på 27" tänkte isåfall att "neddegradera" mig till 23-24" . Och jo jag har resonerat precis som du säger, skärmen är hyffsat billig och dom recensioner jag läst har varit rätt bra. Huvudklagomålet har varit det ostabila stödet som jag inte har något emot och även några petiga som tycks ha klagat lite över färgerna (vilket tydligen går att väldigt enkelt fixa genom inställningar) men jag är som sagt inte allt för petig, växte upp under 90talet och tyckte att 64kb modem och tjockskärmarna på typ 14" var hur bra som helst.

Allt jag ville veta var om jag gjorde ett enormt misstag, men det verkar ju som om minst en person förutom jag tycks resonera likadant

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

http://3dvision-blog.com/asus-is-showing-their-new-27-inch-vg...

Display size: 27″, 16:9 Widescreen, LED backlight
Panel Technology: TN (Twisted Nematic)
Resolution: 1920×1080 @ 120Hz
Contrast ratio: 1000:1 / 50,000,000:1 (Dynamic)
Brightness: 400 cd/m2
Response Time: 2ms (gray-to-gray)
Internal speakers: 3W x2 Stereo
Connections: HDMI, DVI-D (Dual-Link), D-Sub, HDMI 1.4, Earphone Jack

Permalänk

Hur kan du kombinera budgetskärm med 3D och IPS?

Lite som att leta efter budgetbil och fastna på en Ferarri.

F.ö så gör Samsung bra skärmar, deras "Rose Black" 22" var än av de bättre skärmar jag jämförde med när den kom, du kommer inte att bli missnöjd.
Dock så har jag för mig att skärmen inte går att tilta, så den kommer alltid att luta lite bakåt.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av r0obin:

http://3dvision-blog.com/asus-is-showing-their-new-27-inch-vg...

Display size: 27″, 16:9 Widescreen, LED backlight
Panel Technology: TN (Twisted Nematic)
Resolution: 1920×1080 @ 120Hz
Contrast ratio: 1000:1 / 50,000,000:1 (Dynamic)
Brightness: 400 cd/m2
Response Time: 2ms (gray-to-gray)
Internal speakers: 3W x2 Stereo
Connections: HDMI, DVI-D (Dual-Link), D-Sub, HDMI 1.4, Earphone Jack

Wow .. är smått rädd för vad priset på det monstret kommer bli dock.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Hur kan du kombinera budgetskärm med 3D och IPS?

Lite som att leta efter budgetbil och fastna på en Ferarri.

F.ö så gör Samsung bra skärmar, deras "Rose Black" 22" var än av de bättre skärmar jag jämförde med när den kom, du kommer inte att bli missnöjd.
Dock så har jag för mig att skärmen inte går att tilta, så den kommer alltid att luta lite bakåt.

Ber om ursäkt för mitt "missuse" av budget .. jag menade mest att det skulle ligga i samma prisklass och jag läste på en hel del om IPS efter att någon nämnde det för mig i förbifarten och kände jag blev sugen på det. När jag väl hittade en med ungefär dom specsen jag ville ha och såg prislappen grät jag lite, och denna verkade passa mig hyffsat.

Tack så jättemycket för rådet, känner mig säkrare nu. Eftersom jag inte är så superpetig så länge inte saker och ting går sönder direkten tror jag att jag kommer bli nöjd

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

det är fortfarande lite exklusivt med ips idag , de flesta kör på tft fortfarande , visst är det bättre , men det kostar ofta en hel del mer.
120 Hz är skönt att ha , men absolut inget måste , likaså där är det lite dyrare , är osäker på om det öht finns 120 Hz'are på 27".

IPS är en TFT-teknik. Jag tror det du menar är TN.

TS: Min personliga åsikt är att det sällan är speciellt stor skillnad mellan skärmar av samma typ i samma prisklass. Personligen skulle jag ha satsat på en mindre skärm. Jag har använt en 27" vid ett tillfälle och jag anser att det är omotiverat stort. Du får ju plats med precis lika mycket som på en 23" så resultatet blir ett högre pris för en sämre bild.

Permalänk

@abflex anledningen till 27" är främst då jag sitter på en väldigt liten lägenhet tillsammans med min flickvän (ca 29kvm ) och planlösningen där gör att det får bli så. Vi har ett extremt onödigt stort skrivbord som min flickvän drog hit, skärmen måste stå för en tid frammåt ganska långt ifrån mig. Har kört dom senaste 3 månaderna med min 22" och det börjar bli lite segt att inte se detaljer i tex sc2 eller premiere pro (med långt ifrån mig menar jag cirka 1 och ½ meter till skillnad från den metern jag är van vid . Tänkte att jag likagärna kunde braka på med 27" då jag dessutom fann min kusins 27" ganska tilltagande.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

det är fortfarande lite exklusivt med ips idag , de flesta kör på tft fortfarande , visst är det bättre , men det kostar ofta en hel del mer.
120 Hz är skönt att ha , men absolut inget måste , likaså där är det lite dyrare , är osäker på om det öht finns 120 Hz'are på 27".

Det gör de, komplett har massor med 120 hz 27"

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med att köpa en 27" skärm om upplösningen ändå bara är 1920x1080?

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Vad är vitsen med att köpa en 27" skärm om upplösningen ändå bara är 1920x1080?

Att bildskärmen och därmed bilden är större? Eller läste du inte hans svar ett par inlägg högre upp?

-----------

Om du vill ha 120Hz kostar det en del mer, speciellt för 27". Det är trevligt ifall man spelar mycket, speciellt om man är rätt seriös på fps. Jag skulle dock säga att det är ett av alternativen man kan fundera på längre ner i prioritetslistan om man är mer "casual" gamer. Bäst vore väl om du kunde få se en 120Hz själv innan köp och känna om du tycker det är så stor skilnad att det är värt merkostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Hur kan du kombinera budgetskärm med 3D och IPS?

Lite som att leta efter budgetbil och fastna på en Ferarri.

F.ö så gör Samsung bra skärmar, deras "Rose Black" 22" var än av de bättre skärmar jag jämförde med när den kom, du kommer inte att bli missnöjd.
Dock så har jag för mig att skärmen inte går att tilta, så den kommer alltid att luta lite bakåt.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA.

Kul skämt.

Till TS: Hade hellre tagit LGs 27a, mitt tips är att undvika Samsung så långt det går när det kommer till datorskärmar då det i samma prisklass i 9 fall av 10 alltid finns en bättre. Sen att killen ovan är oerfaren när det kommer till skärmar är ganska vanligt.

Permalänk
Medlem

Aldrig fel med högre upplösning?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Samsung är ju ett bluff företag så jag skulle starkt råda till annat märke. Blir det ips så har HP grymma skärmar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!