Dags att byta ut Q6600-rigg! ... eller?

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut Q6600-rigg! ... eller?

Känns som om att det är dags att byta ut några komponenter i datorn mot lite nytt, men jag vet inte riktigt om jag ska spara något?

Sitter just nu på det här:

Processor: Q6600 2.4ghz (utgått)
https://www.inet.se/artikel/5309844/intel-core-2-quad-q6600-2...
RAM: 2st Corsair 4gb 1066mhz (ligger på 400 eller 800mhz såvitt jag kan se (utgått))
https://www.inet.se/artikel/5304292/corsair-4gb-2x2048mb-1066...
Moderkort: MSI P35 NEO2-FR (utgått)
http://www.webhallen.com/hardvara/91688-msi-socket_775-atx_ip...
GFX: 2st XFX Radeon HD6870 Black Edition
https://www.inet.se/artikel/5409051/xfx-radeon-hd6870-be-1gb
Lagring: 1x 60gb SSD, 1x 1tb HDD.
https://www.inet.se/artikel/4303861/corsair-ssd-force-series-...

Det känns som om att någonting inte riktigt stämmer med datorn, för den tex klarar inte av MW2 på högsta grafiken, i alla fall inte riktigt. DDR2 känns ganska ute, men hur stor är prestandaskillnaden mellan DDR2 och DDR3? Likaså med t.ex. Q6600 mot ~i5 2500k? Och vad gör egentligen ett nyare moderkort, kan mitt moderkort flaskhalsa?

Jag sitter på ett så pass gammalt moderkort så att jag får inte heller ut 16x eller 8x från PCI-E i CF, utan bara 8x och 4x (tror jag?). Har kollat runt lite och fått fram att det inte är prisvärt att köpa ett moderkort som kan köra 2st kort i 16x, men att det är prisvärt med 2st kort i 8x?

Tänkte köra på den här kundvagnen, men vill gärna ha lite input på vad som är bra/dåligt, något annat som är mer prisvärt? Jag tänkte spara endast chassit+psu, processorkylaren, crossfire-korten och hårddiskarna. - Rätt/fel ?

Jag vill kunna klara spel så som BF3, MW2, WoW på högsta helst. Gör ingenting annat med datorn förutom att spela.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/434888/q66

Valde ramet eftersom jag har en stor kylare på prollen och ram så som corsair vengeance inte funkar i lag riktigt med kylaren. Prollen för att den är väldigt prisvärd, och moderkortet vet jag faktiskt inte. Kollade mest efter dual 8x PCI-E för mitt CF och UEFI med sandy bridge (?).

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Alt du behöver här är en Q9550 + en Hyper 212+. Köp begagnad cpu om du hittar det, hyper är 230 spenn.

Overclocka cpu til 3.2 , 3.4 ghz, det går lätt, och du behöver inte köpa ny burk et år til.

Då kan du välja mellan ivy bridge eller bulldozer.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Alt du behöver här är en Q9550 + en Hyper 212+. Köp begagnad cpu om du hittar det, hyper är 230 spenn.

Overclocka cpu til 3.2 , 3.4 ghz, det går lätt, och du behöver inte köpa ny burk et år til.

Då kan du välja mellan ivy bridge eller bulldozer.

Jag förstår inte riktigt. Varför en ny processor i samma socket när jag redan har Q6600 och https://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 @ 3.0ghz (kan inte klocka för fem öre f.ö.)

Datorn är döslö...

Permalänk
Medlem

Har du formaterat datorn på ett tag? Tycker det är konstigt att din dator inte hänger med längre-.

Permalänk
Medlem

klocka processorn till 3-3.4 och formatera datorn?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Tycker du ska köra en omgågng 3D Mark och jämföra ditt system med liknande system.
Jag har Q6600 B3 stepping klockad till 3.2 GHz med 4GB DDR2 och ett GTX460. Moderkortet är GA-P35-DS4 med en PCI-E x16 och den andra är x4.
Tycker inte den känns slö och brukar spela spelen i 1080p. Visst kan man inte fläska på med AA och AF i alla spel, men tycker inte att tex AA ger så mycket i sån upplösning. Brukar alltid ha AA på 2x eller off.

Hur som helst så känns det som att din dator borde vara snabbare. Så kör ett test i Vantage och kolla om allt ligger rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Har du formaterat datorn på ett tag? Tycker det är konstigt att din dator inte hänger med längre-.

Rensar datorn dagligen och senaste formateringen för att lösa "slö-heten" var väl en två månader sen. Det har inte funkat, dvs ingen skillnad i spel osv efter formateringar.

Skrivet av Beautiful_Barca:

Tycker du ska köra en omgågng 3D Mark och jämföra ditt system med liknande system.
Jag har Q6600 B3 stepping klockad till 3.2 GHz med 4GB DDR2 och ett GTX460. Moderkortet är GA-P35-DS4 med en PCI-E x16 och den andra är x4.
Tycker inte den känns slö och brukar spela spelen i 1080p. Visst kan man inte fläska på med AA och AF i alla spel, men tycker inte att tex AA ger så mycket i sån upplösning. Brukar alltid ha AA på 2x eller off.

Hur som helst så känns det som att din dator borde vara snabbare. Så kör ett test i Vantage och kolla om allt ligger rätt till.

Hur vet jag om det inte ligger rätt till då, i Vantage? :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeleni:

Alt du behöver här är en Q9550 + en Hyper 212+. Köp begagnad cpu om du hittar det, hyper är 230 spenn.

Overclocka cpu til 3.2 , 3.4 ghz, det går lätt, och du behöver inte köpa ny burk et år til.

Då kan du välja mellan ivy bridge eller bulldozer.

Dåligt råd när han redan har en q6600. Varför inte klocka denna istället? Men överklockningen är jag ju med på.

Skrivet av onekind:

Hur vet jag om det inte ligger rätt till då, i Vantage? :/

3Dmark 11 är det som gäller. Framförallt då du har så pass nya grafikkort. Vantage är för gammalt för att kunna använda sig av senaste grafikkorten fullt ut

Har du klockat processorn något eller? För det gör en del skillnad i spelen idag om du kan få upp processorn på... säg 3.2Ghz eller nå sånt. Vad har du för kylare till processorn?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har du klockat processorn något eller? För det gör en del skillnad i spelen idag om du kan få upp processorn på... säg 3.2Ghz eller nå sånt. Vad har du för kylare till processorn?

Skrivet av onekind:

Jag förstår inte riktigt. Varför en ny processor i samma socket när jag redan har Q6600 och https://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2 @ 3.0ghz (kan inte klocka för fem öre f.ö.)

Körde ändå två omgångar av 3dmark vantage. Det låg somewhat stabilt i performance-preset-grejjen runt 15-70 fps, men hela skärmen började hacka i vantage ungefär mitt i första scenen/testet, och det gjorde det 2 gånger i rad.

Ska jag testa 3dmark 11 också?

Permalänk
Hedersmedlem

som sagt. 3Dmark 11 är det som gäller. Läs mitt förra inlägg.
Efter testet så kan du se hur du ligger till mot andra med liknande system.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort är en rejäl flaskhals för dina grafikkort. Vad folk än säger så är PCI-E 1.0 4x för lite bandbredd för dina kort. Jag körde 2st 5870 i et liknande system och det presterade bättre när Crossfire var avslaget. Korten rendrar varannan bild så det kortet som går i 16x måste vänta på att 4x-kortet rendrar sin bild och i slutändan flaskar det så mycket att kortet i 16x klarar sig bättre ensamt.
I dagsläget så är det svårt att hitta 775-mobos med PCI-E 8x/8x så jag skulle rekomendera dig att uppgradera till Sandy Bridge

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Ditt moderkort är en rejäl flaskhals för dina grafikkort. Vad folk än säger så är PCI-E 1.0 4x för lite bandbredd för dina kort. Jag körde 2st 5870 i et liknande system och det presterade bättre när Crossfire var avslaget. Korten rendrar varannan bild så det kortet som går i 16x måste vänta på att 4x-kortet rendrar sin bild och i slutändan flaskar det så mycket att kortet i 16x klarar sig bättre ensamt.
I dagsläget så är det svårt att hitta 775-mobos med PCI-E 8x/8x så jag skulle rekomendera dig att uppgradera till Sandy Bridge

Tack! Det var det jag misstänkte.

Någon kommentar på kundvagnen? http://www.inet.se/kundvagn/visa/434888/q66

Moderkortet funkar med CF i dual 8x pci-e? Finns det ett bättre kort för mindre pengar eller som kanske bara har 2st 8x pci-e slots för mindre pris? Ska jag köpa 2st sådana ram istället för 1st? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Tack! Det var det jag misstänkte.

Någon kommentar på kundvagnen? http://www.inet.se/kundvagn/visa/434888/q66

Moderkortet funkar med CF i dual 8x pci-e? Finns det ett bättre kort för mindre pengar eller som kanske bara har 2st 8x pci-e slots för mindre pris? Ska jag köpa 2st sådana ram istället för 1st? Tack på förhand.

Ser bra ut men du kan fråga dig själv om du verkligen behöver någon av Z68s funktioner. Om inte så kan du ta ett P67 mobo och spara någon hundralapp.

En PCI-E 2.0 8x, som sitter på det Z68-mobot, har samma bandbredd som din tidigare PCI-E 1.0 16x så den kommer inte att flaska.

Och angående minnet så är 8gb mer än tillräckligt för spel och vanligt användande. Endast vid avancerad filmredigering och CAD-program kan mer än 8gb göra nytta så det är upp till dig om du behöver mer än 8gb. Egentligen så räcker nog 4gb till spel men med dagens minnespriser så är det värt att lägga sig på säkra sidan och ta 8gb.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311