Permalänk
Medlem

Åsknedslag; dator startar inte

Blixten slog ner rakt över huset i natt. ADSL-modem och stationär dator verkar ha tagit skada.

Strömkabeln till den stationära datorn var utdragen, men nätverkskabeln mellan datorn och ADSL-modemet var fortfarande inkopplad. Modemet verkar ha dött helt av blixtnedslaget och den stationära datorn reagerar inte över huvud taget när man trycker på strömbrytaren. Vad innebär det? Nätagg kaputt? Moderkort kaputt? Både och?

Kan nätagget ha dött trots att strömkabeln inte var inkopplad? Är det möjligt att hela datorn blir fried via nätverksporten?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

tror att de flesta av dina delar kan ha tagit skada eftersom allt hänger ihop

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att har man haft elektronik inkopplad med valfri kabel och blixten gör ett hembesök så är det kört eller rökt snarare...

Permalänk
Medlem

Ja åskan kan komma in i huset via alla kablar som når datorn. Tex TV, Telefon, Internet/nätverk och strömkabeln.

Mest troligt sabbades moderkortet eftersom åskan troligen tog vägen via nätverket. Hur det gick för resten är jobbigt att testa.

Du behöver låna delar. Det underlättar om du tagit bort så mycket som möjligt eftersom även småsaker som tex tangentbord kan blockera starten så att datorn verka död.

Permalänk
Medlem

testat datorn i ett annat uttag eller testat någon annan elektrisk "sak" i uttaget där du har datorn?

Permalänk
Medlem

En grön lysdiod blinkar på baksidan av nätaggregatet när jag kopplar in strömkabeln. Det hörs även ett svagt tickande ljud från nätaggregatet. Hur ska jag tolka detta? För övrigt är datorn som sagt stendöd.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Samma skit har hänt mig. Nu drar jag ALLTID ut nätverkskabeln. För mig så var det enbart moderkortet som gick sönder, allt annat klarade sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Åskan är helt oförutsägbar eftersom det är många faktorer som avgör vilken väg strömmen tar. Precis allt kan vara trasigt, eller endast moderkortet (eller delar av det). Att nätagget tickar beror på att det antingen är trasigt eller att någon av de inkopplade delarna är kortslutna och agget därför inte kan starta (eller både och).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant

*nod*

Har åskan tagit moderkortet vägrar nätagget starta då den inbyggda jordfelsbrytaren slår ifrån omedelbart. Risken att man inte får kortis i ett åskskadat moderkort är ungefär noll med tanke på vilka spänningar vi pratar om och vilka ledningsavstånd ett moderkort har.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Samma hände mig för två år sedan, först fungerade inte ena lan porten på mitt EX58-UD5, sedan startade inte systemet utan fasnade i uppstarten konstant, fick ersättning för moderkortet på hemförsäkringen men sedan dess har inte datorn fungerat, båda mina GTX260 gav blåskärmar mm, mitt HX1000 bränner 24pinnars, i7 920 klockar inte längre samt hindrade systemet att starta varannan dag. Köpte ett Rampage X58 Gene som nordbryggan överhettade på, tydligen var temp-sensorn kass, men hade bytt kylpasta innan jag kom fram till det så ingen retur där inte. Sedan blev det ett EX58-Extreme, sedan en i7 930, sedan två 470... Senast i helgen ballade den ur med upprepade blåskärmar och rebot på rebot.

Så försök att få ersättning för hela datorn även om sakerna beter sig som att de fungerar, det är antagligen tillfälligt.

Längtar efter X79 och ett helt nytt system...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Med tanke på att det är en snart tre år gammal budgetdator (5000 kr augusti 2008) är nog det enda vettiga att köpa nytt. Verkar faktiskt som att vi kan få en del pengar av försäkringsbolaget.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Tack för svar!

Med tanke på att det är en snart tre år gammal budgetdator (5000 kr augusti 2008) är nog det enda vettiga att köpa nytt. Verkar faktiskt som att vi kan få en del pengar av försäkringsbolaget.

Undrens tid är inte förbi. Gratulerar.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.