Permalänk
Medlem

kan man montera processor kylaren senare

hej jag har nyss köpt en dator i delar och ska börja montera den nu men jag har inte fått processor kylaren än så jag undrar om man kan montera moderkortet först och och montera kylaren när den kommer eller blir det mycket extra arbete då har ett r3 chassi och ett asrock p67 extreme4 moderkort och vänter på en Cooler Master Hyper 212 Plus kylare så vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör gå, ifall hålet i chassiet passar med moderkorts processorsockel.

Däremot ser jag inte meningen med det, då du ändå inte kommer kunna använda datorn utan kylare i vilket fall?
Om du inte ska ha stockkylaren tills dess då.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag monterade först dit mitt moderkort i chassit sedan monterade jag dit min H70 tycker inte det var några större problem vet dock inte hur det går med CM's hyper men borde vara ungefär det samma

Visa signatur

ASRock P67 Professional | i7 2600k @ 4.3 GHz | 16 GB 1600 MHz DDR3
ASUS GTX 580 | Corsair Agility 3 SSD 120GB | | Corsair AX850W | Corsair Graphite 600T White | Benq 24" XL2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Har själv en 212+, och jag rekommenderar att du monterar kylaren utanför datorlådan.

Först och främst är det en backplate du ska montera, sen ska ett "kryss" monteras ovanpå kylarens bottenplatta och det är då det lönar sig med att ha ett friliggande moderkort.

Här är en installationsvideo som visar vad jag menar. Däremot förstår jag inte varför han lägger på kylaren först för att lägga dit krysset i efterhand. Jag lade en klick pasta på CPUn, sen petade jag in krysset i kylaren och sen la jag ner kylaren mot pasta och CPU. Gick mycket smidigare än det killen visar i videon.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

jag jag tror jag monterar moderkortet nu och kylaren när den kommer sitter här och har tråkigt och vill börja montera datorn inte sitta och vänta på en kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotoid:

jag jag tror jag monterar moderkortet nu och kylaren när den kommer sitter här och har tråkigt och vill börja montera datorn inte sitta och vänta på en kylare

Skruva fast moderkortet och se om du har fri åtkomst till backplaten, så får du snabbt reda på om du behöver plocka ur moderkortet igen eller inte.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

får väl göra det har ändå inget annat för mej

Permalänk
Medlem

Som sagt, du måste komma åt baksidan på moderkortet när du monterar kylaren.

Permalänk
Medlem

det är ju ändå ett 13x13 cm stort hål på plåten så det borde ju gå

Permalänk

[QUOTE=Leifson;11077739
Däremot ser jag inte meningen med det, då du ändå inte kommer kunna använda datorn utan kylare i vilket fall?[/QUOTE]

Bara för att man är ivrig och för att det är kul?

Permalänk
Medlem

varför inte dra ner klockfrekvensen något.fruktansvärt och sedan köra in OS och drivrutiner redan nu när du ändå väntar prova dig fram på riktigt låga frekvenser och läs av tempraturen så är det möjligt att köra utan kylning några dagar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

ja jag vill kunna plocka in delarna i datorn så jag får undan lite kartonger på mitt rum och så det bara är att montera kylaren när den kommer. måste ändå städa undan allt för det kommer gäster hit om några dagar

Permalänk
Medlem

jag är inte så bra på datorer så jag tror inte jag kan sänka grejer och så det här är mitt första bygge

Permalänk
Medlem

Montera originalkylaren som kommer med processorn tills vidare?

Permalänk
Medlem

jag vill bara montera in grejerna i datorn så jag kan städa undan lite kylaren kommer ändå om några dagar

Permalänk
Medlem

fan det verkar inte som det går att montera kylaren efteråt jag får väl ta och vänta ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

varför inte dra ner klockfrekvensen något.fruktansvärt och sedan köra in OS och drivrutiner redan nu när du ändå väntar prova dig fram på riktigt låga frekvenser och läs av tempraturen så är det möjligt att köra utan kylning några dagar

Haha 200Mhz 0,2v?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Undervolta och underklocka är även det en konst.

Tänker, sist jag gjorde det var när jag körde en Slot1 i 66mhz FSB isf 100mhz som router, bara flytta en bygel på den tiden, sedan gick det inte att göra med med den Dellburken.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Lättare att hitta fel genom att bygga utanför chassit.

Du kan skippa chassit helt medan du väntar på kylaren. Länken beskriver också hur man startar datorn med en skruvmejsel som du rör, (kortsluter mjukt över) metall piggarna som start/power knapp kabeln från chassit ska sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Undervolta och underklocka är även det en konst.

Tänker, sist jag gjorde det var när jag körde en Slot1 i 66mhz FSB isf 100mhz som router, bara flytta en bygel på den tiden, sedan gick det inte att göra med med den Dellburken.

Jo det är det, men fullt möjligt och rätt kul Det är även rätt kul att se vad den orkar köra gravt underklockad

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jo det är det, men fullt möjligt och rätt kul Det är även rätt kul att se vad den orkar köra gravt underklockad

Jag tror om man inte spelar eller gör något annat krävande att det kommer att flyta på riktigt bra.
De skulle haft tävlingar i bästa strömförbrukningen på värstingrigg istället för bästa Vantage poäng.

Be TS om ursäkt för att tråden spårade ur lite.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |