Permalänk
Skrivet av lujoman:

Är det någon som kan rekommendera en datorväska (ryggsäck) till denna? Söker men finner ingen som passar på innermåtten. Oftast är det bredden som är för liten. Min burk är 32 cm bred och de flesta väskor för 17" och uppåt ligger på 30 cm bredd.

Ta en kik på Teknikmagasinet, hittade min där.

En aningens litenn, men om man lägger ner baksidan först, sen smyger ner fronten går de ganska bra!

Bästa jag hittat hitils, inte så dyr heller!

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanjtozzft:

Ta en kik på Teknikmagasinet, hittade min där.

En aningens litenn, men om man lägger ner baksidan först, sen smyger ner fronten går de ganska bra!

Bästa jag hittat hitils, inte så dyr heller!

Tack för tipset, men jag hittar ingen ryggsäck där. Bara axelväskor.

Permalänk
Skrivet av lujoman:

Tack för tipset, men jag hittar ingen ryggsäck där. Bara axelväskor.

Åh, ursäkta, såg inte dina paranteser på ryggsäck. De ända jag faktiskt hittade i ryggsäck väg var olika google länkar, så jag gav upp det tillslut

Hoppas någon annan hittat något som kan hjälpa dig!

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lujoman:

Tack för tipset, men jag hittar ingen ryggsäck där. Bara axelväskor.

Vad tror du om denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=185455

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Ridde:

Har två korta frågor ang G73JH.

1: Är det bara min dator eller är tangenterna lite "sega" om man skriver fort, så känns det som att de inte hänger med :/ (Kan det vara drivrutiner?)

2: Är det lugnt att uppdatera drivrutiner till grafikkortet? Eller uppstår det problem som det gjorde ett tag?

Detta är till alla er som tycker att ni "tappar" bokstäver när ni skriver fort eller liknande.

Detta går att lösa om ni går in i BIOS och avaktiverar touch paden. Efter jag gjorde detta så har jag inte tappat några bokstäver, i alla fall inte i samma utsträckning.

Först så trodde jag att det var jag som skrev slarvigt men råkade snubbla in på en tråd med folk som har liknande problem, väldigt skönt att ha det fixat i alla fall. Lite trist att man ska behöva göra det men oftast så har man ju mus ändå.

Till er som har problem med höga temperaturer på starcraft 2, klistra in följande i variables.txt
frameratecap=60
frameratecapGlue=30

Det kommer göra skillnad

Tack för mig!

Edit: när jag ändå är här, när man ska blåsa av datorn med en tryckblåsare eller luftburk, ska jag ta av hela undersidan utav datorn då eller räcker det med att man öppnar den luckan man har på baksidan?
Ska man blåsa in i fläkten med eller? Måste man plocka isär hela datorn för att blåsa av fläktarna effektivt?

Om man skulle behövs lägga på lite kylpasta på grafikkortet, är detta lätt att göra själv eller borde man skicka in den till en reperatör?

Permalänk

Min touchpad har börjat krångar får fel medelande på den och sen går det inte att använda bara att starta om datorn. För mig låter det som ett mjukvaruproblem. några andra tips??

Permalänk

Är de någon mer än jag som inte kan starta CS ? Den startat upp så jag ser loggan, men sen stänger det ner igen till skrivbordet?!

Någon som varit med om liknande?

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk

Har nu fått min G73SW! Lite bilder http://img215.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=img006...

Gillade inte att strömkabeln är en straight plug finns det någon L shaped adapter? Nån som vet? Vill inte lägga mkt pengar på en kabel dock.

Annars är jag nöjd med datorn

Permalänk
Inaktiv

det verkar att de G73 som kommer med i7 kräver en större nätadapter och dessa har raka kontakter, i5:orna med 120w adapter bör vara L formade

Permalänk

Kan bara tillägga att jag är äckligt nöjd just nu med min G73Jh efter BIOS uppdateringen som det skrivs om på div.forum. Kan använda de senaste AMD drivisarna utan problem.Fick förövrigt med ryggsäck samt mus,ryggan är nice.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shooto Great:

Kan bara tillägga att jag är äckligt nöjd just nu med min G73Jh efter BIOS uppdateringen som det skrivs om på div.forum. Kan använda de senaste AMD drivisarna utan problem.Fick förövrigt med ryggsäck samt mus,ryggan är nice.

härligt!

Permalänk
Skrivet av Shooto Great:

Kan bara tillägga att jag är äckligt nöjd just nu med min G73Jh efter BIOS uppdateringen som det skrivs om på div.forum. Kan använda de senaste AMD drivisarna utan problem.Fick förövrigt med ryggsäck samt mus,ryggan är nice.

Var hittar du dom, PM!

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk

Har haft min G73JH nu i strax över ett halvår och jag är grymt nöjd med den. Dock har det börjat dyka upp lite fel, närmare 3 stycken.

Det första felet har jag nästan haft sedan början och inte lagt så stor energi på det. När jag kör filmer eller spelar musik och använder högtalarna så vibrerar subben så att någon plastbit på undersiden skapar ett skorrande ljud. Hjälper om man trycker på nedre vänstra ovansidan.

Det andra felet är riktigt irriterande fel och det gäller touchpaden. Har läst lite kort om det här. Ibland kan touchpaden få för sig att leka död eller får den totalspel på så vis att den tror att jag har två fingrar på den och börjar zooma in och ut när jag rör på den. Ett ytterliggare symptom är att scollfunktionen blir helt utslagen och musenpekaren står bara och skakar.

Det sista felet är att när jag ibland loggar in i Win7 så kommer det ett direkt högt surrande ljud som sedan successivt lugnar ner sig (låter precis som en fläkt håller på att ge upp). Detta ljud kommer från högra sidan av laptopen. Ljudet kommer ibland spontant.

Om ni har några eventuella förklaringar hade det varit intressant att höra. I vilket fall så blir det nog att skicka in laptopen till Asus så de åtgärda alla punkterna. En intressant punkt är att jag tappar riktigt många bokstäver nu när jag skriver det

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst genom hela tråden, men min fråga är kort och säkert ställd förut.

Jag undrar om det är ett vanligt förekommande "problem" att tangentbordet är lite segt på G73jh?

När jag skriver snabbt, så känns det som att vissa tangenter inte hänger med ibland, dvs även om jag trycker ner dem så är det som att de inte registreras eller något, om ni förstår min dåliga formulering.

Kan det vara drivrutiner eller är det ett känt problem för just denna modellen?

Edit: Såg att jag har fått svar på den frågan längre upp i tråden, ber om ursäkt för min upprepade fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Även sambon har problem med sin touchpad, den går i zoom-läge ofta vid minsta beröring.

Konstigt att Asus inte löser detta, det har ju varit så ett tag nu.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Enda sen jag köpte min Asus G73J med i7-720QM prollen och HD 5870 grafik har jag varit galet nöjd med den, inga bekymmer alls med något!
Var orolig då man läst om den att småsaker kunde stöka lite, men har klarat mig fläckfritt
Tills för 1-2 veckor sen.. Kör starcraft 2 på ultimate inställningarna utan problem, men för 1-2 veckor sen så började datorn bli för varm och slog av sig själv och gick inte att starta på ett par minuter förens den svalnat lite. Drog ner inställningarna till High, nu går det smärtfritt, inte startat om på flera dagar nu..

Någon mer som har samma problem med överhettningen?

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Fått tag på en g73jh-tz158z.

Funderar på att instalera om win 7, skulle det fungera om jag lånar en win 7 ultimate skiva från en polare, installerar med den och skriver in OEM nyckeln som finns klistrad på undersidan om datorn?

Vill helst ha en ren installation och lägga in det som är nödvändigt med drivers & utility disken från asus.

eddit.

Hur stänger man av touchpaden i bios?

/Baner

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Stänga av Touchpad: Fn+F9

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Hej! Har en G73JW sedan några månader tillbaka. Nu har den börjat bli varm som tusan. Innan höll grafikkortet 45 grader när jag bara surfade och så och kunde hoppa upp till max 70 i spel. Nu ligger den ständigt på ca 60 grader utan ansträngning och såg inatt att grafikkortet gick upp till 90 grader!

Är det bara att dammsuga utblåsen, eller?

EDIT! Blåste/dammsög fläktarna. Gick från 60 till 47 grader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andchi:

Hej! Har en G73JW sedan några månader tillbaka. Nu har den börjat bli varm som tusan. Innan höll grafikkortet 45 grader när jag bara surfade och så och kunde hoppa upp till max 70 i spel. Nu ligger den ständigt på ca 60 grader utan ansträngning och såg inatt att grafikkortet gick upp till 90 grader!

Är det bara att dammsuga utblåsen, eller?

EDIT! Blåste/dammsög fläktarna. Gick från 60 till 47 grader!

det kan mycket vara att kylningen är kass, då tycker jag att du ska ringa supporten och få den inskicka om du ahr garanti kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooga:

det kan mycket vara att kylningen är kass, då tycker jag att du ska ringa supporten och få den inskicka om du ahr garanti kvar.

??????
han skrev ju att han blåste/damsög bort dammet och det blev bra, varför skulle han då ringa supporten/skicka iväg den när det inte finns något fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooga:

det kan mycket vara att kylningen är kass, då tycker jag att du ska ringa supporten och få den inskicka om du ahr garanti kvar.

Hejsan, detta är lite intressant, satt och lirade wow på min idag (det var varm ute idag och så även i lägenheten) och det började duka upp massa grafikfel och till sist kraschade hela skiten. kollade grafikkortet, 81-82 grader. för att se så det inte var wow som var helt fel så startade jag win7's chess. och även där var det massa grafikbuggar. har blåst ur och ren gjrot det mesta nu (klockan är kväll och inte lika varmt) när jag kör igång wow så hamnar vi strax över 70grader igen.

Vad är normal temperatur på gpu:n? Är detta för högt? ska jag prata med asus om det eller skaffa en kylplatta?

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk

Normal temp på GPU:n beror ju på vilken GPU det är. Min når aldrig över 70, och det är en laptop.
82~ låter inte jätteilla dock.. Kanske inte är värmen som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H8R3D:

Hejsan, detta är lite intressant, satt och lirade wow på min idag (det var varm ute idag och så även i lägenheten) och det började duka upp massa grafikfel och till sist kraschade hela skiten. kollade grafikkortet, 81-82 grader. för att se så det inte var wow som var helt fel så startade jag win7's chess. och även där var det massa grafikbuggar. har blåst ur och ren gjrot det mesta nu (klockan är kväll och inte lika varmt) när jag kör igång wow så hamnar vi strax över 70grader igen.

Vad är normal temperatur på gpu:n? Är detta för högt? ska jag prata med asus om det eller skaffa en kylplatta?

allås det ska inte gå upp till så när grafikortet får massa gariikfel och så är det inte bra.
och datorn stängde av för det är överhettan och det ända du kan göra är då att byta kylning eller kylpasta. (om du inte har garranti) annars ska du skicka in den för lagning.

du bör göra det innand et bli varmare ute så det inte skadar datorn!

ps sorry staving har dyxlesi (eller hur fan det stavas xD )

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om detta postats tidigare men jag skriver det iaf, kanske hjälper det någon.

Tydöigen sitter det fyra ibland fem tejpbitar under musplattan som stör funktionen i den. Det verkar som att om man tar bort dem så är problemet löst och plattan fungerar som den ska.

Finns video på youtube hur man plockar ner datorn. http://www.youtube.com/watch?v=Tp90M_N6dzs Tejpen som ska bort ser ni tydligt 6:23 in i videon, den sitter mellan plasten och aluminumskyddet under musplattan.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nu tagit bort den tejpen och musplattan fungerar perfekt. Att inte Asus fixat detta är ju helt otroligt dåligt!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av lujoman:

Är det någon som kan rekommendera en datorväska (ryggsäck) till denna? Söker men finner ingen som passar på innermåtten. Oftast är det bredden som är för liten. Min burk är 32 cm bred och de flesta väskor för 17" och uppåt ligger på 30 cm bredd.

Jag köpte min 17" väska på Teknikmagasinet för under 400kr om jag minns rätt.

Den väskan är så g73an precis får plats, första gångerna får man pressa lite!

Nu funkar den klockrent!

köp den!

Visa signatur

ASUS G73JH - i7 - Radeon HD 5870 GDDR5 - DDR3 8192

ANTEC P180MINI - i5 3.15 Ghz - Intel X-25 80GB - 2x Samsung Ecogreen 2TB - 8GB RAM 1600Mhz XMS3 - GIGABYTE GAH55M - DELL ULTRASHARP 21,5"

Permalänk

Jag funtar på att byta minnen på min lille burk och tänker då använda mig av de tre minnes slotar som jag lät kommer åt.Tänker alltså inte montera av tangentbord mm för detta.Kan någon rekommendera minnen för detta?Har ju 6 GB nu men vill ha mer,som sagt tre slots ...

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Dom här använder jag själv, (4x4GB)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574055

Permalänk
Medlem

Reklamation samt Lagning av G73Jh

Hej!

Jag har nu blivit illa tvungen att skicka in min ASUS på lagning, då den blev tokigt varm av vanligt spelande!
Jag har haft datorn i över 1 år och den har fungerat i princip perfekt, tills för någon vecka sedan. Då började datorn bli kopiöst varm vid spel (även på låga grafikinställningar).

Nu är den inskickad via ASUS support och ska vara lagad och tillbaka skickad inom 10 arbetsdagar.
Min fråga är om det visar sig att den skulle balla ur en gång tid, inom garantitiden, kan man då reklamera produkten eller hur fungerar det?

Tack!