Permalänk

Ny rig - budget cirka 20.000

Hallå där!

Det är dags för mig att bygga nytt då min gamla trotjänare gjort sitt efter 3+ år (duger fortfarande, men som kräsen gamer och blivande designer vill jag ha bra grejer), och då söker jag mig så klart hit för tips!

Kan lite grann om hårdvara, men har inget gediget intresse utan läser bara upp mig lite varje gång det är dags för nytt.

Har satt ihop en lista med komponenter jag tänkt mig, och ville dubbelkolla med er om allt är kompatibelt, eller om någon del absolut bör bytas ut för effektivitet eller prisvärde - eller om något desperat behövs läggas till!

Right, here goes.

OBS - Listan är uppdaterad sedan tråden startade.

CPU

Intel Core i7-2600 3.40GHz (Sandybridge) Socket LGA1155 Processor - Retail

Moderkort

Asrock P67 Extreme 6 Intel P67 (Socket 1155) DDR3 Motherboard - (Sandybridge) **B3 REVISION **

Chassi

Cooler Master HAF X Gaming Tower Case - Black (RC-942)

Minne

2 st Corsair Vengeance 8GB (2x4GB) DDR3 PC3-15000C9 1866MHz Dual Channel Kit (CMZ8GX3M2A1866C9)
(För Dual-Channel på 16 gig.)

Grafikkort

MSI GeForce GTX 580 OC Twin FrozR II 1536MB GDDR5 PCI-Express Graphics Card
(Blir ett till i framtiden för SLI, men inte just nu.)

HDD för OS och tunga spel

Corsair Force Series 3 120GB SATA 6Gb/s Solid State Drive (CSSD-F120GB3-BK)

HDD för annat mög

2 st Seagate Barracuda 1TB SATA-II 32MB Cache - OEM (ST1000DL002)
(För RAID 0.)

Optisk

LiteOn IHAS324-32 24x DVD±RW ReWriter SATA - (Black) Retail
(Avvaktar med Bluray tills framtiden då.)

Ljud

Asus Xonar DG 5.1 PCI Sound Card with built in Headphone Amp - OEM
(Billigt mög för när det väl blir umgänge framför datorn - annars mina Megalodon lurar.)

PSU

Corsair Professional Series Gold AX850 High Performance 850W Modular Power Supply (CMPSU-850AXUK)

Ny CPU-kylning

Akasa AK-CCX-4002HP Venom CPU Cooler (Socket LGA775/LGA1155/LGA1156/LGA1366/AM2/AM3)

Köper från overclockers.co.uk då elektronik brukar vara billigare i London där jag bor (dock beställs det hit till Sverige där jag är över sommaren, lol.) Priset just nu: £1,609.55, dvs 16 548,5 SEK.

Har redan input-enheter och ska fundera lite till på monitor - och köper nog ett billigt nätverkskort lokalt istället eftersom denna e-butik hade ett lite ojämnt utbud. Men vad tycker ni om paketet?

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

rekommenderar dig att köra på 1155 socket (sandy bridge) då det är en nyare arkitektur och presterar bättre till spel. Kolla gärna in corsairs ssd enheter då de ska vara lägre failure rate på dessa. om du ska köra single gtx 580 och inte tänker köra SLI i framtiden så rekommenderar jag directcu ii . Om du tänker köra Sli i framtiden så rekommenderar jag dig att uppgradera PSU till minst ett 850 w och välja ett 580 av referensmodell, på inet t. ex sparkles.

Du bör absolut byta ut orginalkylaren till processorn, och kanske välja H60 eller liknande. Tänk på att Noctuas värre modeller inte kommer kunna köras då dina primärminnen är för höga

Visa signatur

pro

Permalänk

Intressant! Håller på och byter ut vissa komponenter as we speak, och kommer uppdatera min lista lite senare.

Angående det sista du nämnde - om kylare: Noctua är tillverkare för standardkylaren, eller? Är det meckigt att byta ut kylare, och i så fall bör jag istället köpa en OEM version av processorn?

Tack!

Permalänk

Har uppdaterat listan med lite nya val - kika gärna och säg vad ni tycker. Tacksam för all hjälp!

Funderar även på att skippa ljudkortet för att dra ner priset lite. Använder mest lurar ändå nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Fundera på en ssd med sata 3 istället (force series 3 t.ex från corsair). Dyrare, men då får du en dubbelt så snabb ssd som även kommer låta dig installera några spel/program på ssdn för minskade laddningstider.

Du bör även titta på att använda någon form av raid till dina mekaniska diskar, antingen gå ner till 2 1 terabytes i raid 0 (för minskade laddningstider) eller raid 1 på två 2 terabytes (för ökad säkerhet ifall ena disken krashar (mest för designdelen av ditt datoranvändande). Finns dock bättre lösningar för backup

Minnena du valt är för 1336 socketen om jag inte misstar mig, köp istället ett packet om 2 minnesmoduler eller 4. Båda finns för vengeance om det är just dem du vill ha.

Bluray kan du skippa om du inte ska se på film på/via datorn, bluray spel till pc är rätt långt borta tror jag (åtminstånde tills nästa konsolgeneration tar fart).

Ditt nätagg är 80 + silver, för 100-150 till får du 80+ gold istället (corsair ax modellen istället för corsair hx)

Angående moderkort och chassi/kylning kan jag inte så mycket om, men jag hade satsat på att göra allt så tyst som möjligt.

Misstänker att alla mina förslag ökar kostnaderna men tycker att iom bytet till 1155 borde sänkt dina kostnader för att fortfarande vara inom din budget.
Det är dock lättare om du kan posta en inköpslista med totalsumman så man ser om man går över din budget

Mina viktigaste tips är dock: Bättre ssd och byt minnena.

Permalänk
Medlem

tjenare igen, om du inte är sugen på SLI i framtiden, som jag tycker du bör vara (: så är detta ett bra förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/494816/hehe

men är du sugen på en mer uppgraderingsvänlig dator så skulle jag utan tagit denna, och senare trycka in ännu ett 580! det anser jag vara smartast,!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/494829/hej

Visa signatur

pro

Permalänk

Tack för svaren och tipsen! Ska ha allt i åtanke och uppdatera listan strax.

Angående minnen, skulle ni vänligen kunna klara upp för mig vad en del av följande rad betyder:

Corsair Vengeance 12GB (3x4GB) DDR3 PC3-12800C9 1600MHz Triple Channel Kit (CMZ12GX3M3A1600C9) [CMZ12GX3M3A1600C9]

Vissa är ju uppenbara, men t.ex. PC3-12800C9 - vad står det för? Märker att minnen finns kategoriserade i olika nivåer av detta, men högre är bättre eller? Vad avgör om minnet är kompatibelt med resten, utöver att moderkortet stöder DDR3? Narien du nämnde att mina minnen är för 1336 socket - hur ser man det? Står ingen socket info på minnena där jag handlar.

Och jo, SLI med 2 kort är nog en tanke framöver men jag tänkte att jag börjar med ett kort för att lätta på budgeten vid inköpet lite.

Edit:

Tack som fan förresten för att ni tar er tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Tack för svaren och tipsen! Ska ha allt i åtanke och uppdatera listan strax.

Angående minnen, skulle ni vänligen kunna klara upp för mig vad en del av följande rad betyder:

Corsair Vengeance 12GB (3x4GB) DDR3 PC3-12800C9 1600MHz Triple Channel Kit (CMZ12GX3M3A1600C9) [CMZ12GX3M3A1600C9]

Vissa är ju uppenbara, men t.ex. PC3-12800C9 - vad står det för? Märker att minnen finns kategoriserade i olika nivåer av detta, men högre är bättre eller? Vad avgör om minnet är kompatibelt med resten, utöver att moderkortet stöder DDR3? Narien du nämnde att mina minnen är för 1336 socket - hur ser man det? Står ingen socket info på minnena där jag handlar.

Och jo, SLI med 2 kort är nog en tanke framöver men jag tänkte att jag börjar med ett kort för att lätta på budgeten vid inköpet lite.

Edit:

Tack som fan förresten för att ni tar er tid!

socket 1366 är tripple chanel, dvs att det ska vara 3 eller 6 stickor, 1155 är dual, dvs att det ska vara 2 eller 4 stickor

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Som Ozzix skriver, tripple channel minnen är gjorda för att arbeta tre och tre, en metod som moderkorten för socket 1336 använder, vanliga mainstream-kort (socket 775, 1156, 1155) arbetar i par. Det kan vara så att triple channel kort faktiskt funkar i 1155 sockeln också, men du har iaf inte någon nytta av att dem är trippel isf, och utan någon annan konfirmation skulle jag inte våga satsa på det

Exakt vad PC3-12800C9 står för vet jag inte, men jag tror det är en synonym för 1600MHz. När man tittar på minnen så är man ute efter två saker, dels vilken hastighet de körs i (t.ex. 1600MHz) och dels vilka latenser de har (CL9 t.ex). Höga hastigheter och låga latenser är att föredra.

Permalänk

Lustigt nog läste jag upp mig lite om dual- och tripple-channel medan ni skrev här!

Jag har förstått att tri-channel är överlägset snabbast, och att 1336 sockets därmed borde vara bättre än 1155?
Men någonstans, om inte minnet redan sviker, har jag för mig att jag läste att 1155 hade mer support för... något?

Edit:

Sandy Bridge kanske?

Edit 2:

Nej nej, 1155 är ju nyare och bättre menar jag - men saknar stöd för tri-channel. Detta kompenseras mer än väl då med Sandy Bridge. Jag bör alltså satsa på en fin dual channel kombo istället, som föreslogs längre upp? Där gick ljuset upp!

Edit 3:

Har uppdaterat min lista i OP igen. Kika gärna!

Permalänk
Medlem

Nu känner jag att detta börjar bli försvårt för mig att ge råd då jag inte är superinsatt i vad som är rätt delar i dagsläget, men kan skriva en spekulationspost.

1366(skrev fel tidigare) är den nuvarande extrem sockeln, men iom att den börjar bli gammal är prestandaskillanden mellan en sådan och en 1155 inte så fantastiskt stor (åtminstånde inte om du inte köper det allra bästa, och då börjar prisvärdhet bli en seriös fråga).

Så i dagsläget skulle mitt råd vara att köpa en dator med 1155 eller vänta till hösten för att satsa på 2011 sockeln som är sandybridge extreme (uppföljaren till 1366).

Själv kommer jag inte köpa något nytt förren Ivybridge(krympningen av sandybridge, samt de nya trigate transistorerna) kommer ut någon gång nästa år, men det handlar mest om att jag inte har råd i dagsläget då jag måste prioritera annat...

Hoppas du får till det som du vill

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att du ska köra på Sandy Bridge (Socket 1155). Sen om du behöver i5 2500K eller i7 2600K beror på vilken typ av design du gör, är det mycket foto- och videoredigering kan det vara bra att gå på 2600K annars räcker 2500K bra.

PS. Sockeln heter 1366, inte 1336

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Låter vettigt. Hade först planer på att vänta till i Aug-Sept, men eftersom jag måste hålla mig uppdaterad på alla de nyaste spelen som speldesigner (eller ja, blivande) så är det lite dumt att vänta så länge och lagra upp allt för många spel att plöja igenom samtidigt som studierna. i-landsproblem vare ja.

Jag har också i åtanke att, även om de teknikerna du talar om låter lockande, så kommer det ju faktiskt alltid komma sådana uppdateringar i princip varje år, så någonstans måste man ju öppna plånboken och inse att man om ett halvår blir omsprungen igen. Halva charmen! (Menar inte just i ditt fall då du ville spara.)

Men om ingen kan hitta några fler kompatibilitetsproblem eller dumheter i min nuvarande lista så kanske det närmar sig ett beslut då!

Permalänk
Skrivet av felxi:

Tycker definitivt att du ska köra på Sandy Bridge (Socket 1155). Sen om du behöver i5 2500K eller i7 2600K beror på vilken typ av design du gör, är det mycket foto- och videoredigering kan det vara bra att gå på 2600K annars räcker 2500K bra.

PS. Sockeln heter 1366, inte 1336

Doh! Jag som ansträngde mig så hårt för att få nummerfanskapet rätt!

Designarbetet är inte extremt intensivt, utan rör sig mest om att många appar är öppna samtidigt (PS, internet, lite musik, ett par ytterligare ritprogram, en utvecklingsmiljö eller två, etc.)
Det som tar mest kraft är nog att jag samtidigt är en barnslig liten nörd som får rysningar av att kunna maxa allt i spelen och slå mig på bröstet över att äntligen kommit ur lagg-helvetet, som alltid eskalerar mot slutet av ens förra dators livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Doh! Jag som ansträngde mig så hårt för att få nummerfanskapet rätt!

Designarbetet är inte extremt intensivt, utan rör sig mest om att många appar är öppna samtidigt (PS, internet, lite musik, ett par ytterligare ritprogram, en utvecklingsmiljö eller två, etc.)
Det som tar mest kraft är nog att jag samtidigt är en barnslig liten nörd som får rysningar av att kunna maxa allt i spelen och slå mig på bröstet över att äntligen kommit ur lagg-helvetet, som alltid eskalerar mot slutet av ens förra dators livstid.

Haha

Då tycker jag att du ska satsa på i7:an pga att du kommer köra mycket multitasking.

Spelen tar inte speciellt mycket processorkraft, utan det mesta ligger hos grafikkortet.
Så skön känsla med en ny dator när allting flyter på perfekt, när man kan ha två flikar i webbläsaren OCH köra Spotify i bakgrunden samtidigt (vilket inte gick på min 4 år gamla märkesdator...)

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

du bör köpa processor med betecknngen "k" för att få möjlighet till överklockningspotentialen i SB!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag tror det ser bra ut nu Men det var någon som skrev något om SLI och eftermarknadskylare, dock ingen aning om det är rätt eller fel

Permalänk
Skrivet av felxi:

Haha

Då tycker jag att du ska satsa på i7:an pga att du kommer köra mycket multitasking.

Spelen tar inte speciellt mycket processorkraft, utan det mesta ligger hos grafikkortet.
Så skön känsla med en ny dator när allting flyter på perfekt, när man kan ha två flikar i webbläsaren OCH köra Spotify i bakgrunden samtidigt (vilket inte gick på min 4 år gamla märkesdator...)

Får bli så. Haha, I hear ya! Det är helt glorious. Minns hur mitt gamla hemmabygge kändes för 3 år sedan; 8800 GTX, dualcore på 3 gig, etc. Inte alls fy skam egentligen, men spelen kräver så infernalt mycket numera. Folk tjatar om hur grafik är oväsentligt sett mot gameplay, men jag står fast vid att om jag kan se håren röra sig på min Dovahkiins skalle den 11 November så betyder det också en hel del. xD
Kan nog få en liten peng för den gamla så att detta känns enklare.

Skrivet av nicklas1988:

du bör köpa processor med betecknngen "k" för att få möjlighet till överklockningspotentialen i SB!

Thank you! Glömde av att se till att det stod 'K' efter när jag bytte processor förut. Är det, dig veterligen, något mer jag ska se till att jag har på mina komponenter för överklockning?

Skrivet av Narien:

Jag tror det ser bra ut nu Men det var någon som skrev något om SLI och eftermarknadskylare, dock ingen aning om det är rätt eller fel

Låter fint! Jo SLI blir det nog framöver, men den kylaren jag köpt till borde väl räcka? Eller ska man ha en specifik 'grafikkort-kylare' för SLI? Den jag köper till externt sitter ju ovanpå processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Låter fint! Jo SLI blir det nog framöver, men den kylaren jag köpt till borde väl räcka? Eller ska man ha en specifik 'grafikkort-kylare' för SLI? Den jag köper till externt sitter ju ovanpå processorn.

Jag håller på att bygga en liknande rigg och grafikkortet du valt behöver ingen extra kylare (den har redan bland de bästa) i SLI. Håll bara resten av chassit med ett bra luftflöde.

Permalänk
Skrivet av doomcat:

Jag håller på att bygga en liknande rigg och grafikkortet du valt behöver ingen extra kylare (den har redan bland de bästa) i SLI. Håll bara resten av chassit med ett bra luftflöde.

Schyssta puckar. Ja det är ett otroligt stort och rymligt chassi kan jag ju säga, så det blir nog lätt att städa och luften bör flyga bra om jag bara har ett fint kablage.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till? För ska du bara spela känns det onödigt med 16gig ram - 8gig borde funka lika bra!

Permalänk
Medlem

Tänk att jag missade k'et på prollen >.<

Aja, det jag menade om sli var att jag läst att vissa hävdar att referenskylarna för kortet är bättre för att de blåser ut varmluften ur datorn. Eftermarknadskylare som dendär twin frozr blåser varmluften rakt ut från kortet, om man då har sli så kommer varmluften att träffa det andra kortet.

Hurvida detta är sant har jag dock inte en aning om, och twin frozr är den klart bättre kylaren om man inte använder sli.

Kan tänka mig att det finns många andra faktorer som också spelar in, så det blir nog hugget som stucket

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Vad ska du ha datorn till? För ska du bara spela känns det onödigt med 16gig ram - 8gig borde funka lika bra!

Bra poäng, dude. Kommer förmodligen köra en del i Unreal-motorn dock - fast 8 kanske räcker ändå? Kan ju alltid lägga i mer senare.

Skrivet av Narien:

Tänk att jag missade k'et på prollen >.<

Aja, det jag menade om sli var att jag läst att vissa hävdar att referenskylarna för kortet är bättre för att de blåser ut varmluften ur datorn. Eftermarknadskylare som dendär twin frozr blåser varmluften rakt ut från kortet, om man då har sli så kommer varmluften att träffa det andra kortet.

Hurvida detta är sant har jag dock inte en aning om, och twin frozr är den klart bättre kylaren om man inte använder sli.

Kan tänka mig att det finns många andra faktorer som också spelar in, så det blir nog hugget som stucket

Hmm, kanske tål lite mer forskning. Man vill ju inte grilla korten heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Vad ska du ha datorn till? För ska du bara spela känns det onödigt med 16gig ram - 8gig borde funka lika bra!

Jag håller med. Om du vid ett senare tillfälle behöver mer, är det enkelt att köpa till två stycken stickor till.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Jag håller med. Om du vid ett senare tillfälle behöver mer, är det enkelt att köpa till två stycken stickor till.

Ajaj Kapten

Har matat in samma prylar på Webhallen och fick en prisreducering på hela 700 kr. Kan detta verkligen stämma? England är väl billigare vanligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Ajaj Kapten

Har matat in samma prylar på Webhallen och fick en prisreducering på hela 700 kr. Kan detta verkligen stämma? England är väl billigare vanligtvis

Inte omöjligt - det beror väl helt enkelt på vilken butik du handlar från;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoGurra:

Corsair Force Series 3 120GB SATA 6Gb/s Solid State Drive (CSSD-F120GB3-BK)

Det är väldigt många problem med de nya sandforce-diskarna (försvinner i bios etc). Jag skulle köra på en Intel 510 istället.

Permalänk
Skrivet av MojoGurra:

Thank you! Glömde av att se till att det stod 'K' efter när jag bytte processor förut. Är det, dig veterligen, något mer jag ska se till att jag har på mina komponenter för överklockning?

Jag skulle nog inte rekommendera överklockning med SLI 580 på ett 850w nätagg. Jag skulle ha gått på minst 1000, onödigt att ligga på gränsen.

Din cpu-kylare vet jag inte så mycket om. Men den kanske är bra Annars har du ju noctua dh-14. Eller här http://indomo.se/11897-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-360. Väldigt billig vattenkylning där du har möjlighet att slänga in block till dina 580 senare.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Det är väldigt många problem med de nya sandforce-diskarna (försvinner i bios etc). Jag skulle köra på en Intel 510 istället.

Jasså? Talar du generellt eller har du bara hört om många måndags-ex?

Skrivet av nicklas1988:

Jag skulle nog inte rekommendera överklockning med SLI 580 på ett 850w nätagg. Jag skulle ha gått på minst 1000, onödigt att ligga på gränsen.

Din cpu-kylare vet jag inte så mycket om. Men den kanske är bra Annars har du ju noctua dh-14. Eller här http://indomo.se/11897-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-360. Väldigt billig vattenkylning där du har möjlighet att slänga in block till dina 580 senare.

Såpass? Hmm. 1000 låter löjligt mycket.