Diskussion runt hårdvara för 23,976 Hz

Permalänk
Medlem

Diskussion runt hårdvara för 23,976 Hz

Tänkte precis trycka hem moderkortet asus e35m1-i deluxe, men då slog mig tanken: är det inte rätt värdelöst att köpa en htpc nu när det inte finns någon som klarar av 23.976 Hz?

Och en annan tanke är ju att det kan vara värt om det är mjukvaruproblem, det vill säga att i uppdateringen som kommer strax så är det fixat. Men om inte?

Permalänk

Vad menar du med att det inte finns "någon" som klarar 23.976 Hz. Hårdvarumässigt så klarar väl just AMD Brazos detta. Mjukvarumässigt så är det väl XBMC som gäller. Man kanske kan göra det med TMT/PDVD + ReClock också nuförtiden.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Vad menar du med att det inte finns "någon" som klarar 23.976 Hz. Hårdvarumässigt så klarar väl just AMD Brazos detta. Mjukvarumässigt så är det väl XBMC som gäller. Man kanske kan göra det med TMT/PDVD + ReClock också nuförtiden.

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/10... Där länkas det även till http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=20401428

Där står det att varken nvidia och ati klarar av det.

Permalänk
Medlem

Det går att använda Reclock, men då använder den vad jag vet speedup för att nå 24p för ljud och bild. Det går alltså inte att köra ljudet bitstreamat till sin förstärkare via Reclock, det pajar liksom hela tanken. Jag själv har nog klagat i några trådar kring problemet (jag har Brazos) men det är alltså några gånger under en hel film man märker ett litet "stutter" men ibland syns det inte alls, beroende på film.

De allra flesta kommer nog inte märka någon skillnad.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kael:

Läs vidare till andra sidan på den forumtråden. Inlägget en liten bit ner skrivet av jakmal
"With the ATI card, the maximum deviation around the expected 23.976 Hz refresh rate during the middle of playback was only +- 0.001 Hz. There are other places where the ATI card is not up to the mark (say, high frame rate 1080p H264), but 23.976 Hz is something they have"

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Även om det bara fluktuerar lite kommer man tappa en frame eller få en dubblering, det är bara en tidsfråga. Tror man snittade ca 1 framedrop per 8 minuter på ett Ati-kort. Detta kanske låter lite, men händer det i en panorering eller i en film med långa scener (utan klipp) blir det extremt tydligt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av kael:

Men va fanken, jag var helt säker på att ATi hade fixat det vid det här laget. Tack för info.

Skrivet av KniFF:

Det går att använda Reclock, men då använder den vad jag vet speedup för att nå 24p för ljud och bild. Det går alltså inte att köra ljudet bitstreamat till sin förstärkare via Reclock, det pajar liksom hela tanken. Jag själv har nog klagat i några trådar kring problemet (jag har Brazos) men det är alltså några gånger under en hel film man märker ett litet "stutter" men ibland syns det inte alls, beroende på film.

De allra flesta kommer nog inte märka någon skillnad.

Men om man kör XBMC så går det att komma runt dessa 24p-problem, oavsett plattform? I så fall är det bara att hoppas på att AudioEngine får igång bitstreaming:en av DTS-HD.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Men va fanken, jag var helt säker på att ATi hade fixat det vid det här laget. Tack för info.

Men om man kör XBMC så går det att komma runt dessa 24p-problem, oavsett plattform? I så fall är det bara att hoppas på att AudioEngine får igång bitstreaming:en av DTS-HD.

Jag tror att "sync display to video"-funktionen gör precis samma sak som Reclock, dvs omsamplar ljud eller video beroende på inställning och då kan man inte bitstreama ljudströmmen

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Det går ju dock att sätta refreshrate till 23.976Hz i CCC, menar du att det ändå inte fungerar?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det går ju dock att sätta refreshrate till 23.976Hz i CCC, menar du att det ändå inte fungerar?

"23" i CCC är ~23.978 med AMD (Ati)

Såg Battle : Los Angeles igår, noterade fyra framedrops totalt (resten gömde sig nog i sekvenser där det var svårt att se)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Jag tror att "sync display to video"-funktionen gör precis samma sak som Reclock, dvs omsamplar ljud eller video beroende på inställning och då kan man inte bitstreama ljudströmmen

Ah, såklart. Då är allt åt skogen som vanligt då. När kommer nästa HTPC-plattform man kan vänta på?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

"23" i CCC är ~23.978 med AMD (Ati)

Såg Battle : Los Angeles igår, noterade fyra framedrops totalt (resten gömde sig nog i sekvenser där det var svårt att se)

Det är ju katastrof faktiskt... nästan så man föredrar juddret på 60hz då...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Ah, såklart. Då är allt åt skogen som vanligt då. När kommer nästa HTPC-plattform man kan vänta på?

http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3...

"Förutom stöd för H.264-kodad video i filformat klarar den integrerade grafiken av bland annat Blu-ray med både H.264- och VC1-kodad video. Grafikkretsen kan även spela upp film i exakt 23,976 bildrutor per sekund, något som är hett efterfrågat hos riktiga mediaentusiaster.

Även om plattformen generellt klarar av media mycket väl finns det några mer ovanliga format som inte fungerar helt optimalt. Bland dessa kan nämnas 1080p-video i 60 fps, samt att vissa ljudfiler ger onormalt hög processorbelastning. Om detta beror på omogna drivrutiner eller helt enkelt för klen hårdvara är i dagsläget svårt att dra några slutsatser runt."

Är detta icket sant då ?
Att Fusion korten klarar av att spela upp rätt FPS för filmer har väl varit en av de största anledningarna till att folk använt dem för HTPC ? ! ?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Dom klarar inte exakt 23.976, nej.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Sedan finns det inga filmer som är inspelade i exakt 23.976 fps heller, de är i 24/1.001 fps för att vara exakt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Bara att ladda ner XBMC. problemet löst!
Eller ha en mediaextender upptill, som är gjord för film, plus att man får en ok fjärrkontroll till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Sedan finns det inga filmer som är inspelade i exakt 23.976 fps heller, de är i 24/1.001 fps för att vara exakt.

Rätt ointressant, 23.976 är den generalla benämningen på 99% av all media på Bluray (nedladdad eller köpt). De hundratusendelar som skiljer har inget med det här problemet att göra.

Citat:

Bara att ladda ner XBMC. problemet löst!

Klarar inte att bitstreama alla format vilket gör det till ett icke-val.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Rätt ointressant, 23.976 är den generalla benämningen på 99% av all media på Bluray (nedladdad eller köpt). De hundratusendelar som skiljer har inget med det här problemet att göra.

Klarar inte att bitstreama alla format vilket gör det till ett icke-val.

Vilka format menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vilka format menar du då?

DTS HD-MA b la.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Avstängd

Nvidia + Linux + XBMC = 23,976hz. Men då kan man inte bitstreama något... Bästa HTPC lösning verkar för mig bli Windows och får alltså skippa ordentliga framerates...

Permalänk
Medlem

Problemet är att bitstreama och få korrekt 24p (~23.976)

Med reclock är det enkelt att lösa även via Windows.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

DTS HD-MA b la.

Testat version 10.1? läst att den ska kunna ta HD ljud... men är inte säker...
Annars köp en lite mediaextender som sagt, som klarar HDljud med... men vet inte vilka som har licens för HD ljuden, men ska finnas ett par...

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Testat version 10.1? läst att den ska kunna ta HD ljud... men är inte säker...
Annars köp en lite mediaextender som sagt, som klarar HDljud med... men vet inte vilka som har licens för HD ljuden, men ska finnas ett par...

Det finns en utvecklings-branch vid namn AudioEngine som för närvarande klarar Dolby TrueHD och där det även jobbas på DTS-HD MA.

MEN det spelar ingen roll om man vill ha bitstream:at HD-ljud OCH rätt frekvens på bilden. Om det inte finns några grafikkort som klarar exakt 23,976 Hz så måste man ändra hastigheten på bilduppspelningen (med Reclock eller XBMC:s inbyggda funktion) och detta innebär att ljudet måste resamplas - dvs. inte bitstreaming.

Så tills det kommer grafikkort som klarar 23,976 Hz så kan man bara få antingen HD-ljud eller rätt frekvens på bilden - inte både och.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det är grafikkorten i sig, eller drivrutinerna som är dålig?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Relik 📜

Lite inflik här..
Satt och testade med min nya HTPC och Raeon HD 6450 igår. Enligt MPC-HC får jag ut 23,977 fps, vilket i så fall är snäppet bättre precision än tidigare omtalde 23,978. Det inenbär en dubbelframe typ var 16:e minut, vilket jag kan leva med. Kan AMD har fipplat lite med drivrutinerna?

Kan fixa screenshot ikväll om det är av intresse.

EDIT: Bytte namn på tråden med då den är allmän och informativ om ämnet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Anandtech hade en artikel häromdan, Discrete HTPC GPU Shootout

Citat:

We have observed that the refresh rate is heavily dependent on the AV components in the setup (a card which provided perfect 23.976 Hz in my setup performed quite differently in another).

Tidigare har de inte haft några problem att få AMDs grafikkort att hanter 23.976 fps, men den utrustning som användes denna gång fungerade det inte, men det gick bättr för nVidia där man kan skapa egna upplösningar.

Citat:

The takeaway from this section is that none of the GPUs can claim to do fully perfect 23.976 Hz refresh rates. With luck, the ATI card in a particular setup may be able to provide the perfect refresh rate. After all, they came very close to the required settings in our testbed. The NVIDIA cards, at default, are probably going to be always off. However, for the advanced users, there are some avenues available to obtain the required display refresh rate. Unfortunately, there is no way I am aware of to feed custom refresh rates in the Catalyst Control Center.

Before I started the review, it was my opinion that AMD is much better at native refresh rates compared to NVIDIA. After putting the various cards through the paces, I am forced to reconsider. AMD may work well for the average HTPC user. For the more demanding ones, it looks like NVIDIA is the winner in this area because of the ability to create custom resolutions.

En sak jag funderat över är var grafikkorten får sin referensklocka ifrån. Finns den på grafikkortet eller är det PCIe-bussen? Ett moderkorts klockfrekvens är inte särskilt stabil. Varierar oftast betydligt mer än vad som krävs för att 23,976 Hz ska hållas inom +- 0,0005 Hz

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hardware guy:

Anandtech hade en artikel häromdan, Discrete HTPC GPU Shootout

Tidigare har de inte haft några problem att få AMDs grafikkort att hanter 23.976 fps, men den utrustning som användes denna gång fungerade det inte, men det gick bättr för nVidia där man kan skapa egna upplösningar.

En sak jag funderat över är var grafikkorten får sin referensklocka ifrån. Finns den på grafikkortet eller är det PCIe-bussen? Ett moderkorts klockfrekvens är inte särskilt stabil. Varierar oftast betydligt mer än vad som krävs för att 23,976 Hz ska hållas inom +- 0,0005 Hz

Aha, spännande!
Då är det säkert så, men just min setup får jag liiite bättre än killen som testade på AVS. Kommer inte engagera mig i det där sista finliret, lägger hellre de timmarna på någon mysig film (med dubbel var 16:e minut) och lite popcorn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Aha, spännande!
Då är det säkert så, men just min setup får jag liiite bättre än killen som testade på AVS. Kommer inte engagera mig i det där sista finliret, lägger hellre de timmarna på någon mysig film (med dubbel var 16:e minut) och lite popcorn.

Gör likadant här, även om det sticker till i OCD-tarmen varje gång en panorering hackar till

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Alltså "vanliga" tv-apparater klarar ju 24p, vilket väl är 24.000?. Om man lyckas få till 23.967 från grafikkort, klarar tv:n det då (min samsung lcd ställer om till 24hz oavsett vilka inställningar mellan 23.xx - 24.xx hz)? Är det den optimala relationen mellan dator och tv, skulle det vara sättet att bli av med ryckiga panoreringar? Har läst massa trådar om detta, men aldrig riktigt förstått detta.

för övrigt blir ni av med ryck i just panoreringar med era riggar? Det blir inte jag iaf, trots reclock och all jordens olika inställningar...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av HenrikI:

Alltså "vanliga" tv-apparater klarar ju 24p, vilket väl är 24.000?. Om man lyckas få till 23.967 från grafikkort, klarar tv:n det då (min samsung lcd ställer om till 24hz oavsett vilka inställningar mellan 23.xx - 24.xx hz)? Är det den optimala relationen mellan dator och tv, skulle det vara sättet att bli av med ryckiga panoreringar? Har läst massa trådar om detta, men aldrig riktigt förstått detta.

för övrigt blir ni av med ryck i just panoreringar med era riggar? Det blir inte jag iaf, trots reclock och all jordens olika inställningar...

"Alla" moderna TV-apparater klarar 23,976, även om det är 24 Hz-läget som visas (så är det även på min Panna G20). Konsten är, som du säger, att få ut eländet från grafikkortet.

Jag skulle påstå att panoreringar är ryckfria, ja, om man inte lyckas pricka var 16:e minut. Tänk dock på att vissa uppfattar en såpass "låg" uppdateringsfrekvens som ryckig i sig, även om det är så filmen är tänkt att ses.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S