Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Medlem

Självklart har jag antivirusprogram. Kör Avast och brandvägg. Microsoft Security Essentials är nästan lika buggig som Norton så det låter jag bli.

Permalänk
Medlem

Tycker överlag att programmen skapar mer problem än vad dem löser. Otroligt tröt på olika popups och annat löst skit som man har en förmåga att bli överöst av.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Till er som inte har och säger att ni är virusfria:

Hur vet ni att ni är virusfria om ni inte använder ett? Ni behöver inte alls märka av att ni har virus/trojaner/maskar förrän det är helt försent och kanske inte ens då.

installerar såklart ett antivirusprogram ibland och kör en scan, det som hittas är alltid false-positives på program med misstänkta signaturer vilket bara är störande att behöva gå igenom och whitelista massa program.

Till er som har antivirusprogram, hur kan ni veta att ni inte är infekterade ändå? Antivirusprogram hittar långt ifrån alla virus och en del gillar att slå ut antivirusprogram som är installerade

Permalänk

Givetvis ska man ha ett antivirusprogramm. Mitt Norton blockar trojaner m.m. ett par gånger i veckan då jag hämtar ganska mycket filer från olika sidor (nej, inte porr). Frågan borde vara "Är betalprogrammen bättre än gratisprogrammen?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joelgbg:

testade att köra utan antivirus i 1dag förra året utan att ens öppna ett internetfönster för att se hur vanligt det var med attacker, hade fått åtskilliga trojaner m.m efter 1dag när jag installerade antivirusprog och kollade.

brukar vanligtvis installera antivirus program innan jag ens sätter i internetkabeln i datorn när man har kört en format eller köpt en ny burk.

Man undrar ju vad du höll på med...

Själv kör jag med MS Security Essentials, hittar aldrig något.

Permalänk
Skrivet av '[Pro-c:

ZerXes;11058959']installerar såklart ett antivirusprogram ibland och kör en scan, det som hittas är alltid false-positives på program med misstänkta signaturer vilket bara är störande att behöva gå igenom och whitelista massa program.

men det tar ju så lite av datorns prestanda idag om du inte äger en enkelkärnig P4 eller nåt i den stilen, man märker ju inte ens att man har antivirusprogram idag, och jag är ganska så petig vad gäller processer igång har just nu 58st igång, och märker aldrig av mitt antivirus, måste kolla till det ibland så det finns där

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Jag har inget aktivt antivirusprogram på hela tiden, men brukar köra en skanning av datorn ungefär en gång i månaden och har aldrig hittat något de senaste ~15 åren (senast jag hade datorvirus var på Amigatiden under första halvan av 90-talet). Så jag tycker inte antivirusprogram är något jag riktigt behöver, det är en bra brandvägg som är det viktiga.

Men å andra sidan, när jag gör en antivirusskanning på mina föräldrars dator så är det inte ovanligt att den hittar någonting. Hittade galet mycket en jul några år sedan. Så det beror helt på ens surfvanor.

Permalänk
Medlem

Kör med Avast! free och det ända den säger till om ca 1-2 ggr om dagen (under vardagar) är att den har uppdaterad databasen om skadliga virus.
Har haft 1 virus som avast inte märkt direkt men efter en sökning så hittades det.
Sen så har jag den inbyggda brandväggen i W7 alltid igång, och det segar inte ner min dator märkbart

Permalänk

jag kör avast tycker det funkar bra.

Permalänk
Skrivet av turbomaniac:

men det tar ju så lite av datorns prestanda idag om du inte äger en enkelkärnig P4 eller nåt i den stilen, man märker ju inte ens att man har antivirusprogram idag, och jag är ganska så petig vad gäller processer igång har just nu 58st igång, och märker aldrig av mitt antivirus, måste kolla till det ibland så det finns där

Jag märker av det för att de varnar över program jag använder som de tror är virus vilket är störande i längden

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Jag har inget aktivt antivirusprogram på hela tiden, men brukar köra en skanning av datorn ungefär en gång i månaden och har aldrig hittat något de senaste ~15 åren (senast jag hade datorvirus var på Amigatiden under första halvan av 90-talet). Så jag tycker inte antivirusprogram är något jag riktigt behöver, det är en bra brandvägg som är det viktiga.

Men å andra sidan, när jag gör en antivirusskanning på mina föräldrars dator så är det inte ovanligt att den hittar någonting. Hittade galet mycket en jul några år sedan. Så det beror helt på ens surfvanor.

sant, man har nog en viss surfvana efter några år, så man får en viss känsla för vad man borde surfa in på och inte, men känner nog att antivirus är rätt gött att ha ändå

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av '[Pro-c:

ZerXes;11058981']Jag märker av det för att de varnar över program jag använder som de tror är virus vilket är störande i längden

å fan! mitt säger aldrig nåt? blir nästan orolig för att det funkar överhuvudtaget

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante4574:

Ja till Windows och nej till Linux.

Samma för mig

Permalänk

För oss Linux och Unix användare så är det lite mer ovanligt.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Känns lite som diskussionen använder du kondom eller inte?

Eller?

Klart att man skyddar sig Man vill ju inte dra på sig nån onödig skit som fuckar upp en grejer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av '[Pro-c:

ZerXes;11058959']installerar såklart ett antivirusprogram ibland och kör en scan, det som hittas är alltid false-positives på program med misstänkta signaturer vilket bara är störande att behöva gå igenom och whitelista massa program.

Till er som har antivirusprogram, hur kan ni veta att ni inte är infekterade ändå? Antivirusprogram hittar långt ifrån alla virus och en del gillar att slå ut antivirusprogram som är installerade

Och sen avinstallerar det? Va duktigt.

Vi kan ju säga att man är bra bättre skyddad med att aktivt AV än om man inte skulle ha nåt alls. Sen kan inte andra applikationer eller ens jag stänga av NIS 2011's processer om jag inte ändrar en inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag kör panda cloud, inget krångel med uppdateringar någonsin, kanske lite väl överbeskyddande mot vissa filer men inget jag stör mig på. De som sitter utan antivirus kan ju inte säga "jag har aldrig haft ett enda virus" de kan de ju inte veta om de inte har något att kolla med! Haha!

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Jag kör panda cloud, inget krångel med uppdateringar någonsin, kanske lite väl överbeskyddande mot vissa filer men inget jag stör mig på. De som sitter utan antivirus kan ju inte säga "jag har aldrig haft ett enda virus" de kan de ju inte veta om de inte har något att kolla med! Haha!

Har man ett riktigt operativsystem så behövs inga antivirus.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Har man ett riktigt operativsystem så behövs inga antivirus.

http://tinfoilhat.shmoo.com/ ?

Permalänk

Man behöver "REALTIME" antivirus medans man fortfarande lär sej hur virus kommer in i datorn.

Själv har ja inte hafft realtime Antivirus på 7 år... Det slöar ner datorn ALLDELES för mycket och ger ändå inget fullgott skydd.
~1 av 10 virus tar sej ändå igenom och stänger av antivirusprogrammet.

Ja skyddar mej istället på följande sätt:

* använder sunt förnuft
* ja stänger av bakgrundsprocesser/services o nätverkskomponenter som inte behövs. datorn blir både snabbare o säkrare.
* ja använder den säkraste webbläsaren google chrome (och den hyffsat säkra opera). IE och Firefox använder ja i undantagsfall och bara till 99.9999% säkra sajter.
* ja använder ett PASSIVT o väluppdaterat antivirus program. Malwarebytes heter det, och det är gratis. Det hittar bra mycket fler virus/maskar/trojaner än norton. Fördelen med ett passivt antivirus är att datorn inte belastas i huvetaget medans det inte körs... ja kör en fullständig virusscan en gång i månaden. Samt scannar ja nya nerladdningar och mountade .iso-filer.
* OM ja mot förmodan får in ett virus på datorn för att nån polare lekt med den för mycket så är det ominstallation av windows som gäller. Pallar inte med trojan.downloaders och rootkits. Det blir för mycket arbete med att manuellt ta bort alla dessa, och problemet är att inga antivirus program kan hitta alla.
* självklart har ja aktiverat alla funktioner för avancerad windows använding. att exempelvis inte kunna se en fils filändelse kan göra att man "råkar" öppna en "JPEG" bild som i själva verket är en "EXE".

Om man har den sortens sunt förnuft så är man ännu säkrare utan ett antivirus program än med ett antivirus program

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Pro-c:

ZerXes;11059008']http://tinfoilhat.shmoo.com/ ?

Vad hade den sidan med virus att göra?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Har man ett riktigt operativsystem så behövs inga antivirus.

Du syftar på Linux? Hade AVG innan på Windows 7 men avinstallerade det när det blockade ett av mina spel. Installerade Microsoft Security Essentials och är nöjd med det än så länge. Blockar inget och håller sig i bakgrunden.

Annars använder jag överlägset mest Linux/Ubuntu till min vardagliga användning och där behöver man inte bry sig om virushot vad jag vet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Finns väl inte så mycket att säga om det här egentligen; virusskydd minskar risken för intrång å skit men är
aldrig någon garanti. Jag har oxå sett några polares datorer behöva formaterats fullständigt för att de skitit
att ha virusskydd. De tänkte väl att, "det kmr aldrig att hända mig". Jag pckraft för real-time program så.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag använder antivirus för att slippa att mina personliga konton ska bli stulna när jag köper saker på nätet Steam osv.

Permalänk

Har fått virusattacker iallafall fast jag bara besöker 25-30 webbsidor omgåendes, och alla sägs vara virusfria.
Det finns alltid något hörn där dem kan komma åt en.

Permalänk

Har klarat mig bra utan antivirusprogram i minst fem år nu. Jag har installerat AVG ibland för att genomsöka datorn utan att hitta några threats, sedan avinstallerar jag det igen Jag vet hur man behandlar en dator. Naturligtvis behöver jag inte vara helt 100% säker bara för att jag inte hittar virus på min dator, men jag märker inget konstigt, datorn är så supersnabb den kan bli, har aldrig någonsin blivit hackad eller liknande. Så allting är i toppskick utan extra skydd. Jag är nöjd som det är. Får väl se hur länge det håller.

Permalänk
Medlem

Det är inte så säkert längre med Mac os eller linux. skadlig kod är nästan värre på de systemen för de syns inte o sprider sig vidare till andra. Har en polare på Kaspersky som jobbar mycket med analyserar just skadlig kod till Mac o linux

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självklart använder jag skydd. K.I.S. tycker jag gör jobbet bra!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Med windows 7 och kompinationen UAC + ett bra antivirus är man hyfsat skyddad från ofrivilliga trojaner och virus, var på en ej skum site för några dagar sen nån subdomän till Philips.com och leta efter en manual, när AV pingla hejvilt om att sidan ville installera nått elände vänta mig inte riktigt detta på en sån Philips support sida, så ja AV är bra ibland, men även med bra skydd så måste man ha en viss portion sunt förnuft också, det är det första man måste ha resten som AV m.m är bra komplement.

Ytterligare en bra sak med AV är att dom flesta bra är bra på att stoppa virus m.m innan dom smittar datorn, att ta bort i efterhand klarar dom vanligen inte av med dom mer avancerade typerna, så att installera AV efter man har fått massor av virus fungerar sällan, man kanske får reda på att dom finns, men kan inte rensa datorn från dom mer än några av dom

En annan sak om alla använde ett AV och eller anti trojan program så skulle D-dos attacker skulle knappast vara möjliga längre då det är hijaickade datorer som utför dessa attacker.

Sedan till sist windows 7 är betydligt mer resistent mot virus är tex XP och finns säkert mängder med XP datorer utan nått skydd alls, så ytterligare en anledning att om möjligt slänga ut XP, Linux och mac har än så länge varit i stort sett förskonade emot virus då dom hittills varit minoritets OS, och få virusmakare bryr sig om dessa OS, än så länge.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hawkies:

Förvånar mig alltid när folk frågar detta. Det finns andra sätt att komma in i din dator än genom "skumma" sidor.

Precis. Det var ju inte så länge sedan som en tillverkare av USB-minnen hade problem med att någon smugit in virus på deras minnen på fabriken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24