Permalänk
Medlem

Vilka SDK finns det?

Tjena
Går i 2:an på gymnasiet och börja 3:an efter sommaren och det innebär projekt arbete.
Och jag tänkte skapa något med hjälp av SDK och första steget för mig är att välja en.

Så jag tänkte fråga vilka SDKs som finns.
Jag vet att Valve har sin Source SDK och unreal har sin unreal development kit (UDK) och java har sin.
Men jag undrar ifall det finns något över det. Har letat lite och jag tycker att Bethesta softworks borde ha en också men jag kan inte hitta den.

Så i stort sätt; Vilka SDKs finns det att använda? (helst gratis)

Bonus fråga: Hur stor skillnad är det att programmera grafiska program i c++ jämfört hur det är att programmera "vanligt" (konstig fråga, men vet inte hur jag ska formulera den:p)

MVH
// AMDobba

Visa signatur

It's a tarp!

Permalänk
Medlem

Det finns nog ett par tusental SDKer till allt möjligt. Något häftigt som jag själv skulle välja är nog att dra hem Androids SDK och göra en mobilapp. Du kan få ett schysst resultat som faktiskt används samtidigt som det är ganska coolt att själv kunna skapa mobilappar.

WIN32 programmering i C++ är inget att rekommendera om du inte gjort det tidigare, det är sååå mycket enklare att få resultat i Java/C#/VB.. kolla på android om du har en sådan, där är det Java som gäller..

Permalänk
Medlem

Du får ju börja med att säga vad du vill bygga? Sedan leta upp ett lämpligt SDK för det?

Permalänk

Sitter och gör ett spel i UDK just nu, älskar Unreal script, hur enkelt som helst!

Permalänk
Medlem

Det beror som sagt var väldigt mycket på vad du vill göra. Du nämner C++ så jag antar det är det du kan, och du vill göra ett spel. Då finns det flera olika nivåer du kan lägga dig på:
* Använd en färdig 3D-motor (irrlicht, ogre3d) eller en spelmotor. Anväder du UDK blir det kodande i UnrealScript som gäller, Unity så blir det C# eller Javascript eller mer som de supportar.
* Använd färdiga bibliotek för att göra något enkelt i 2D/3D. Jag använder SDL och OpenGL för det mesta, men SFML verkar populärt och betydligt mer C++:igt (något som inte behöver vara en bra sak ). Vill ni bara köra på windows finns ju DirectX
* Skriv från grunden. WIN32-API och motsvarande, egentligen abra nödvändigt om man vill ha full lågnivåkontroll.

Är ni helt gröna på spelprogrammering skulle jag nog rekommendera att ni gör 2D-spel. SFML verkar kunna klara det väldigt bra, och har en 3D-accelererad renderare så ni kan ösa på saker rätt bra.

Lycka till, jag kan svara på mer specifika saker om ni undrar över något. Och kom ihåg: överkomplicera och generalisera inte, skriv bara precis det ni behöver just då.

EDIT: Om du enbart är ute efter att modda ett spel så behöver du ett spel med support för det, ja. ID, Valve och Epic är de som har varit öppnast med det och släppt modtools och ibland även källkod till sina spel.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.