Permalänk

Uppstartsproblem - CPU-fan failure

Byggde idag ihop en gammal dator som jag har haft ligande ett tag. Detta gjorde jag dock i ett annat chassi en det som var orginal (från början var det en gammal Dell-dator). Det gamla chassit har jag slängt för längesedan. I datorn sitter en passiv tornkylare på processorn. I det gamla chassit satt det dessutom en medföljande fläkt, som dock är slängd. Denna fläkten hade en speciell kontakt och gick att ansluta till Intels egna processorfläktskontakt som i det här fallet är fem pinning (länkar en bild). Denna är fem pinnig för att datorn inte ska stänga av sig då den annars skulle tro att det inte fanns någon processorkylare och därmed stänga av den.

Min fråga är därför; hur ska jag lösa detta (i nuläget tror den alltså att det inte finns någon CPU-kylare och stänger av sig). Kan man kortsluta kontakten på något sätt, typ som man kan göra för att testa nätaggregat utan moderkort?

Länk till tråd på annan sida som innefattar bilder på kontakten: http://www.tomshardware.co.uk/forum/255381-10-help-mystery-connector-motherboard

Permalänk
Medlem

finns det inte en meny i bios där man kan disabla den funktionen? har för mig det, men du kanske inte kommer så långt? i annat fall borde du kunna gå tag i en fläkt som passar. finns en uppsjö av äldre dell datorer..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.