Kommer nätagget att klara detta? Antec Earthwatt 500w / i7 2600k/1x gtx460

Permalänk
Medlem

Kommer nätagget att klara detta? Antec Earthwatt 500w / i7 2600k/1x gtx460

Som topic.

Som jag har förstått från lite sökning så vill 1st gf gtx 460 oc 1gb förbruka ca 300w. Sedan är det ju lite annat som äter upp resten.

I dagsläget tar jag med mig ovan nämnda grafikkort, samt även 7200rpm samsung-disk och dvd-läsare. Även nätaggregatet, ett Antec Earth watts 500w.

Nya delar är följande (kompletts uppgraderingskit):

CPU:
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed

Mobo:
ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

Minnen:
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

Det kommer oavsett bli mer saker som beställs, och då kan jag slänga med ett nytt nätaggregat. Frågan är om jag behöver ett redan nu för att köra ovanstående konfiguration? Tanken är att senare skaffa ett till gtx 460 för att köra SLI, och då kommer det absolut behövas ett nytt agg oavsett.
I den vevan blir det troligtvis ny låda och mer kylning och säkerligen lite enklare överklockning.

Vad för nätaggregat skulle ni rekommendera vid det läget?

Tacksam för all input!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

GTX 460 drar 160w...I7 2600k drar 95w resten brukar jag räkna kallt på 100w för att få marginal 355w totalt blir det (vblir väl lite mindre IRL) så 500w agg borde gå fint

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

GTX 460 drar 160w...I7 2600k drar 95w resten brukar jag räkna kallt på 100w för att få marginal 355w totalt blir det (vblir väl lite mindre IRL) så 500w agg borde gå fint

Tack för svaret.

Är det inte 160 watt i typ 'idle'? Som jag förstod det utav denna undersökning så får man räkna med det dubbla vid full load, således ca 300watt.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/13

Om de har räknat på rätt sätt vet jag inte.

Oavsett så om man tar ditt räkneexempel och dubblar gfx-kortets effektförbrukning så hamnar jag nära nog gränsen. Men, om det är rätt räknat, vet jag ju inte.

Jag kommer förhoppningsvis få grejerna till helgen, så jag lär väl upptäcka om saker fungerar som det ska med det grafikkort jag har nu.

Men om jag senare som sagt vill uppgradera till något för att köra två kort, vad finns det för lämpliga alternativ? Självklart får det gärna vara framtidssäkert, utan att kosta onödigt mycket.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Tack för svaret.

Är det inte 160 watt i typ 'idle'? Som jag förstod det utav denna undersökning så får man räkna med det dubbla vid full load, således ca 300watt.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/13

Om de har räknat på rätt sätt vet jag inte.

Oavsett så om man tar ditt räkneexempel och dubblar gfx-kortets effektförbrukning så hamnar jag nära nog gränsen. Men, om det är rätt räknat, vet jag ju inte.

Jag kommer förhoppningsvis få grejerna till helgen, så jag lär väl upptäcka om saker fungerar som det ska med det grafikkort jag har nu.

Men om jag senare som sagt vill uppgradera till något för att köra två kort, vad finns det för lämpliga alternativ? Självklart får det gärna vara framtidssäkert, utan att kosta onödigt mycket.

Nä, då skulle en 4-way SLI GTX 580 rigg dra 2500w...ett GTX 460 drar 160w punkt slut idle är runt 30w...jösses då skulle min dator i så fall dra runt 800w och jag sitter på ett 750w agg
http://www.anandtech.com/bench/Product/313?vs=314 här ser du GTX 460 och GTX 460 SLI (I en rigg med en klockad I7a så du får dra bort ~50-60w där eftersom I7 2600k drar otroligt mycket mindre ström p.g.a 32nm)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nä, då skulle en 4-way SLI GTX 580 rigg dra 2500w...ett GTX 460 drar 160w punkt slut idle är runt 30w...jösses då skulle min dator i så fall dra runt 800w och jag sitter på ett 750w agg
http://www.anandtech.com/bench/Product/313?vs=314 här ser du GTX 460 och GTX 460 SLI (I en rigg med en klockad I7a så du får dra bort ~50-60w där eftersom I7 2600k drar otroligt mycket mindre ström p.g.a 32nm)

Tack för en bra länk. Det låter vettigt!
I testet drar deras system med SLI 510w, mitt nätagg är på 500w och om jag då drar bort ca 50w så ser det alltså ut som att nätagget kan klara av båda.

Det kanske dock är onödigt, nätagget jag har nu har väl åtminstone två år på nacken, så det blir nog nytt så småning om iallafall.

Vilka nätagg är det som räknas som pålitliga? Märke? Något man särskilt ska se upp med?

Tack!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Tack för svaret.

Är det inte 160 watt i typ 'idle'? Som jag förstod det utav denna undersökning så får man räkna med det dubbla vid full load, således ca 300watt.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-review/13

Om de har räknat på rätt sätt vet jag inte.

Oavsett så om man tar ditt räkneexempel och dubblar gfx-kortets effektförbrukning så hamnar jag nära nog gränsen. Men, om det är rätt räknat, vet jag ju inte.

Jag kommer förhoppningsvis få grejerna till helgen, så jag lär väl upptäcka om saker fungerar som det ska med det grafikkort jag har nu.

Men om jag senare som sagt vill uppgradera till något för att köra två kort, vad finns det för lämpliga alternativ? Självklart får det gärna vara framtidssäkert, utan att kosta onödigt mycket.

Guru3D körde med furmark i det testet, dom har nyligen bytt ifrån det då det gav overklig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Tack för en bra länk. Det låter vettigt!
I testet drar deras system med SLI 510w, mitt nätagg är på 500w och om jag då drar bort ca 50w så ser det alltså ut som att nätagget kan klara av båda.

Det kanske dock är onödigt, nätagget jag har nu har väl åtminstone två år på nacken, så det blir nog nytt så småning om iallafall.

Vilka nätagg är det som räknas som pålitliga? Märke? Något man särskilt ska se upp med?

Tack!

De lite dyrare corsairaggen är riktigt bra. Tx.hx och ax serierna. I test klarar mitt hx750w att ge 910w och hålla sin 80+silver certifiering xfx är också bra. De har samma tillverkare som corsairs påkostade nätagg fast de är lite billigare. Fortfarande väldigt bra agg. Man ska se upp med riktigt billiga nätagg. t.ex corsairs gs och cx-serier. Och köp för f*n inte ett begagnat ace!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Guru3D körde med furmark i det testet, dom har nyligen bytt ifrån det då det gav overklig data.

Ah, det kan ju förklara saken :).

Skrivet av _NsMs_:

De lite dyrare corsairaggen är riktigt bra. Tx.hx och ax serierna. I test klarar mitt hx750w att ge 910w och hålla sin 80+silver certifiering xfx är också bra. De har samma tillverkare som corsairs påkostade nätagg fast de är lite billigare. Fortfarande väldigt bra agg. Man ska se upp med riktigt billiga nätagg. t.ex corsairs gs och cx-serier. Och köp för f*n inte ett begagnat ace!

Tack för tipsen. Jag lägger det på minnet :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.