Vill börja som smått med mac

Permalänk
Medlem

Vill börja som smått med mac

Denna tråd är väl egentligen en köprådstråd, men rör främst äldre mac datorer då jag planerar att köpa en begagnad.

Jag har aldrig ägt en mac, och visst är man lite nyfiken på att pröva på en sådan. Budgeten är dock ganska liten då ett bilköp snart äger rum & det finns andra utgifter utöver det.

Jag har försökt se över mina behov, men jag har ingen egentlig nytta av en till dator, jag köper den med andra ord bara för att prova på. Jag skulle kunna tänka mig att ha en liten smidig surfdator och har framförallt spanat in begagnade Macbook 13.3" på tradera & blocket.

Nu frågar jag er (som kan mac till skillnad från mig), är dessa något att ha? Dom äldre 13.3" har väl vad jag sett någon c2d processor, 1-2gb ram & ~80-120gb hårddisk samt intel gma grafik. Det är ju inget monster i prestandaväg men jag tänker nog inte göra så mycket annat än att surfa och prova på dess OS, mest bara på kul men även för att lära mig och vidga mina vyer lite.

Jag hade väl tänk lägga kanske 2-4 tusen då jag inte riktigt har användning för den men vill samtidigt prova på en. (Jag har för övrigt någon ssd liggandes man kan pröva slänga i för lite bättre fart)

Tips & råd är välkommna, har dessa äldre macbooks några större fel jag bör vara medveten om? Vad bör jag tänka på?

Ledsen för ett grötigt inlägg.

Permalänk
Avstängd

Macbooks som är äldre än 2009 modellen var plasten väldigt kass på, gick sönder och dess liknande.
Men annars är dem fina.

Skulle aldrig köpt annat än en Macbook Pro dock, då aluskalet gör så himla mycket för känslan och hållbarheten!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk

Jag "provade på" Mac genom att köpa en begangnad Mac Mini 2.0Ghz, och ha den jämnsides min stationära PC. Det slutade med att jag nästan bara körde på macen och köpte även en bärbar senare. Om man inte måste ha en bärbar är väl en Mac mini ett bra alternativ eftersom att om du upptäcker att det inte var "din kopp med té" så kan du ju koppla den till tv´n och ha som ett mediacenter eller sälja förståss.

/good luck!

Permalänk
Medlem

Kollat nått på Mac mini?

Edit: lite sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Macbooks som är äldre än 2009 modellen var plasten väldigt kass på, gick sönder och dess liknande.
Men annars är dem fina.

Skulle aldrig köpt annat än en Macbook Pro dock, då aluskalet gör så himla mycket för känslan och hållbarheten!

Jag har faktiskt noterat precis det du säger, i de flesta annonser med dom äldre 13.3:orna är det "en bit plast som fallit bort" eller sprickor och dylikt.

Macbook pro ser helt klart intressant ut, letar febrilt efter någon mac i "rätt kurs" dvs till min strama budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrangler75:

Jag "provade på" Mac genom att köpa en begangnad Mac Mini 2.0Ghz, och ha den jämnsides min stationära PC. Det slutade med att jag nästan bara körde på macen och köpte även en bärbar senare. Om man inte måste ha en bärbar är väl en Mac mini ett bra alternativ eftersom att om du upptäcker att det inte var "din kopp med té" så kan du ju koppla den till tv´n och ha som ett mediacenter eller sälja förståss.

/good luck!

Skrivet av kenny88g:

Kollat nått på Mac mini?

Ska helt klart kolla upp den också, jag är helt ny i macvärlden så tips som dessa är alltid trevliga.

Permalänk
Medlem

Så länge du ser till att det är intelprocessor och inte går på de äldre ibook/powerbook så är nog inte prestanda något problem (kompabilitet med mjukvara blir ett problem med de gamla också).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Kolla efter en alu-macbook (late 2008) - de som kom efter de sprickande plastmacbooksen. Samma chassi som nuvarande macbook pro, men borde gå att hitta rätt billigt (runt 4000:-) . Med en ssd i så kommer du få en riktigt trevlig maskin.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag har en "late 2008" alu-macbook som primär dator och kan inte annat än att rekommendera den.

Den är identisk till utseendet med dagens modell, men saknar firewire och har utbytbart batteri. Jag har maxat minnet (4GB) och plockat i en större disk. Driftsäkerheten har varit 100%, förutom att batteriet svällde upp och fick bytas förra året. Morsan har en likadan också, inga problem alls med den heller.

Den kommer snart att bli sekundärdator, och då är planen att byta ut den slöa disken mot en SSD och köra några år till.

Permalänk

Installera os x på din pc, funkar utmärkt.. jag orkade med skiten en vecka sen bytte jag tillbaka till w7.. går att dualboota med..

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Installera os x på din pc, funkar utmärkt.. jag orkade med skiten en vecka sen bytte jag tillbaka till w7.. går att dualboota med..

Ja tacka fan för det om du körde Os X på en PC.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Ja tacka fan för det om du körde Os X på en PC.

Oj förlåt, visste inte att det var annorlunda hårdvara i en mac.. trodde det enda som skiljde var operativsystemet

Visa signatur

31337

Permalänk

Hårdvaran är densamma... fast BIOS finns inte - det är EFI istället. Om du vill testa (och lägga ner en massa tid) så sök på Hackintosh...

Vita MacBooks med C2D är bra maskiner. Byt hårddisk och uppgradera minnet och de pinnar på bra.

ALLA SPRICKOR BYTS GRATIS PÅ AUKTORISERADE APPLEVERKSTÄDER!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att hålla vettig nivå och hjälpa trådskaparen istället för inlägg som liknar rent trollande och låt också bli att svara på sådana inlägg. Skriv konstruktivt eller inte alls.

*tråd rensad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Oj förlåt, visste inte att det var annorlunda hårdvara i en mac.. trodde det enda som skiljde var operativsystemet

Problemet med att köra s.k. "hackintosh" är att du kör OS X på en maskin som det inte var konstruerat för från början (drivrutiner och EFI är de stora bovarna här) vilket resulterar i en användarupplevelse som har stora likheter med att köra Linux i mitten av 90-talet, d.v.s. om du vet vad du gör och håller tungan rätt i mun så kan du fortfarande få ut mycket av det men det är lika bra att undvika det om du inte är beredd att redigera kextar varje gång du kör en programuppdatering...

Till trådskaparen rekommenderar jag en någorlunda ny Mac mini eller Macbook (Senaste generationens Mac mini är nog det smartaste valet här då det kom en del schysta ändringar på just Mac Mini vid senaste refreshen, om inte annat så är den ännu mindre än tidigare).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Till trådskaparen rekommenderar jag en någorlunda ny Mac mini eller Macbook (Senaste generationens Mac mini är nog det smartaste valet här då det kom en del schysta ändringar på just Mac Mini vid senaste refreshen, om inte annat så är den ännu mindre än tidigare).

Alltså, de två Macarna är ju de överlägset sämsta Macarna, så att rekommendera dem är att försöka få honom att aldrig mer röra en Mac igen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av mludd:

Problemet med att köra s.k. "hackintosh" är att du kör OS X på en maskin som det inte var konstruerat för från början (drivrutiner och EFI är de stora bovarna här) vilket resulterar i en användarupplevelse som har stora likheter med att köra Linux i mitten av 90-talet, d.v.s. om du vet vad du gör och håller tungan rätt i mun så kan du fortfarande få ut mycket av det men det är lika bra att undvika det om du inte är beredd att redigera kextar varje gång du kör en programuppdatering...

hade inga problem, hittade en färdig kext till mitt moderkort så allting fungerade hur bra som helst..
Anledningen till att jag bytte tillbaks var att jag inte såg någon direkt fördel med os x och garena + war3 funkade sådär i wine

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Alltså, de två Macarna är ju de överlägset sämsta Macarna, så att rekommendera dem är att försöka få honom att aldrig mer röra en Mac igen.

De är även de billigaste macarna och han ville inte lägga några egentliga pengar på datorn som jag fattade det.

Annars skulle jag inte ha rekommenderat dem.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

hade inga problem, hittade en färdig kext till mitt moderkort så allting fungerade hur bra som helst..
Anledningen till att jag bytte tillbaks var att jag inte såg någon direkt fördel med os x och garena + war3 funkade sådär i wine

Då hade du tur.

Du kunde lika gärna ha fått trixa med både det ena och det andra för att få saker att fungera.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk

Jag skulle ha satsat på en Mac Mini med Intelprocessor. Såg en på blocket för 2500kr för inte så länge sen, en 2.0GHz med 500GB HD o maxat minne. Går att göra klipp!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Då hade du tur.

Du kunde lika gärna ha fått trixa med både det ena och det andra för att få saker att fungera.

Bygger man en dator för att köra OS X kommer det funka generellt smärtfritt. Tar du en slumpmässig dator och vill köra OS X på den kan du vänta dig dåliga resultat.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.