Permalänk
Medlem

Låg fps?

Tja

Köpte 2x Gigabyte radeon 6950 som jag nu kör i crossfire när jag benchmarka var den stabil på runt 60-90 ibland 125 men när jag spela League of legends som inte är så krävande får jag den på 60fps kan sjunka/öka ibland med 4 eller 5 men inget speciellt, min fråga är ska de verkligen vara så lite fps? eftersom när jag kollar på andra får dom runt 90-120 stabilt.

Andra speccs

Intel i5 2500k
4GB ram
850w Corsair AX

Permalänk
Medlem

Spelet kanske inte stödjer crossfire, testa köra med ett kort en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetån:

Spelet kanske inte stödjer crossfire, testa köra med ett kort en gång.

okej ska testa de

Permalänk
Medlem

kan också bero på att du har bara 4gb ram... körde på en pc med 4gb ram förut med sämre grafikkort än vad du har och jag hade på bästa settings och jag hade 50 fps stabilt... så jag tror du bör uppgradera dina minnen om du vill dra upp din fps

Permalänk
Medlem

att uppgradera ditt RAM från 4 till 8 är inte stor prisskillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragcake:

att uppgradera ditt RAM från 4 till 8 är inte stor prisskillnad

Nej då, skaffar de enkelt, tack för tipset,

Skrivet av Acetån:

Spelet kanske inte stödjer crossfire, testa köra med ett kort en gång.

Joo spelet stöder inte crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onotto:

Nej då, skaffar de enkelt, tack för tipset,

Joo spelet stöder inte crossfire

hur ram skulle hjälpa din fps i lol har jag ingen aning om. låter som du har v-sync på. det begränsar frame-rate:n till 60 (oftast) så att kortet kan klocka ner sig och dra mindre el. du stänger lättast av det i ccc eller om det står med i någon meny i lol.

inte för att vara tråkig men varför behöver du mer än 60?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Med datorn i sign på får jag 80-150 fps med allt maxxat i league of legends i 1920 x 1080. Så du borde få ut lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onotto:

Nej då, skaffar de enkelt, tack för tipset,

Joo spelet stöder inte crossfire

Tror också att det är ramet, då jag har märkt att swap filen lätt äts upp när jag spelar t.ex. shogun 2 och jag får kraftiga fps drops. Det hände aldrig förre jag skaffade crossfire, vilket är logiskt då 2 kort reserverar mer ram.

Edit: Om din fps är stabil isig är det troligtvis inte ramet

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

4 eller 8GB RAM gör ingen större skillnad i spel, mer ram behövs först när du börjar hålla på med redigering, musikproduktion och andra minneskrävande grejer. Slå av V-sync så ska du se att det löser sig. Det är som standard påslaget och det begränsar din fps till 60.

Kan hålla med om att det är roligt att ha hög fps, men har du inte en 120Hz skärm så kommer du inte få någon skillnad i spelupplevelse. Troligtvis sitter du på en 60Hz och grafikkortet behöver inte pumpa ut mer än 60fps eftersom skärmen ändå inte kan visa fler bilder per sekund. Bättre att spara in på ström och värmeutveckling då.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

4 eller 8GB RAM gör ingen större skillnad i spel, mer ram behövs först när du börjar hålla på med redigering, musikproduktion och andra minneskrävande grejer. Slå av V-sync så ska du se att det löser sig. Det är som standard påslaget och det begränsar din fps till 60.

Detta gäller vid 1 GPU, men om man kör crossfire eller sli, särskilt med "låg" minnesmängd (<= 1GB), så kan ram bli en bristvara.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Detta gäller vid 1 GPU, men om man kör crossfire eller sli, särskilt med "låg" minnesmängd (<= 1GB), så kan ram bli en bristvara.

Aha! Där lärde jag mig något. Visste inte att ett sli/crossfire system mår bra av mer ram.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

jag tycker du borde öka från 4 till 8 iallafall... du kommer definitivt märka skillnad!

bara ett hett tips

Permalänk
Medlem

tror inte att mer minne kommer ge fps'n någon skjuss .

kör du med vsnyc på kanske?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

hur ram skulle hjälpa din fps i lol har jag ingen aning om. låter som du har v-sync på. det begränsar frame-rate:n till 60 (oftast) så att kortet kan klocka ner sig och dra mindre el. du stänger lättast av det i ccc eller om det står med i någon meny i lol.

Behöver inte mer än 60fps men ville bara kolla så allt fungerar som de ska.. Men jag hittar inte v-sync i ccc
inte för att vara tråkig men varför behöver du mer än 60?

Skrivet av Oggyoc:

Tror också att det är ramet, då jag har märkt att swap filen lätt äts upp när jag spelar t.ex. shogun 2 och jag får kraftiga fps drops. Det hände aldrig förre jag skaffade crossfire, vilket är logiskt då 2 kort reserverar mer ram. Joo ska köpa 4gb mer, kostar inte speciellt mycket

Edit: Om din fps är stabil isig är det troligtvis inte ramet

Den står helt still på 60fps den kan gå ner till 59fps

Skrivet av El1min4tor:

4 eller 8GB RAM gör ingen större skillnad i spel, mer ram behövs först när du börjar hålla på med redigering, musikproduktion och andra minneskrävande grejer. Slå av V-sync så ska du se att det löser sig. Det är som standard påslaget och det begränsar din fps till 60. hittar inte v-sync

Kan hålla med om att det är roligt att ha hög fps, men har du inte en 120Hz skärm så kommer du inte få någon skillnad i spelupplevelse. Troligtvis sitter du på en 60Hz och grafikkortet behöver inte pumpa ut mer än 60fps eftersom skärmen ändå inte kan visa fler bilder per sekund. Bättre att spara in på ström och värmeutveckling då.

nej behöver itne mer än 60fps men vill bara kolla så allt fungerar som de ska

Skrivet av fragcake:

jag tycker du borde öka från 4 till 8 iallafall... du kommer definitivt märka skillnad!

joo ska nog köpa 4 gb till
bara ett hett tips

Permalänk
Medlem

4gb vs 8gb ram kommer du inte märka någon spec skillnad på.
Gjordes ett test här på sweclockers om flaskhalsar för några mån sedan, kan ju läsa den http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek....

kollat värmen på korten?
Senaste drivrutinerna?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

4gb vs 8gb ram kommer du inte märka någon spec skillnad på.
Gjordes ett test här på sweclockers om flaskhalsar för några mån sedan, kan ju läsa den http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek....

kollat värmen på korten?
Senaste drivrutinerna?

Joo den ligger runt 55grader, har dom senaste drivrutinerna som jag laddade ner igår! Hade vsync på mitten så har stängt av de och ska kolla hur mycket fps jag får in nu

Permalänk
Medlem

har du på vsync så låser den fpsen till hz på skärmen vilket oftast är 60.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

har du på vsync så låser den fpsen till hz på skärmen vilket oftast är 60.

mm ska bara kolla nu om jag får in högre fps utan vsync på

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

har du på vsync så låser den fpsen till hz på skärmen vilket oftast är 60.

Håller med här, förstår inte att ingen tidigare nämnt det. Hur som helst, Vsync!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Håller med här, förstår inte att ingen tidigare nämnt det. Hur som helst, Vsync!

Okej bra de, slipper jag köpa ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Håller med här, förstår inte att ingen tidigare nämnt det. Hur som helst, Vsync!

jag sa det som 6:e post men folk fortsatte blabba om ram

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

jag sa det som 6:e post men folk fortsatte blabba om ram

Okej, det finns folk till allt.

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

4gb vs 8gb ram kommer du inte märka någon spec skillnad på.
Gjordes ett test här på sweclockers om flaskhalsar för några mån sedan, kan ju läsa den http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek....

kollat värmen på korten?
Senaste drivrutinerna?

tror inte det var brist på grafikmine han pratar om utan ram.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

var ram jag pratade om.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Som sagt, 60fps gränsen pekar på vsync.

//tråd.

Permalänk
Medlem

Snacket om att 4GB-->8GB skulle ge betydligt bättre fps i spel har jag otroligt svårt att tro. Har ni några källor på det påståendet?
Jag har i alla fall aldrig märkt någon skillnad, oavsett med en eller två gpuer. Inget spel jag har spelat till dagens datum äter 4GB ram.

Förstår inte heller varför folk blandar in VRAM. Om VRAM tar slut så kommer det definitift bli en väldigt kraftig och märkbar prestandaförlust. Men då hjälper det knappast att man sitter på 8GB ram istället för 4GB ram.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Onotto:

mm ska bara kolla nu om jag får in högre fps utan vsync på

Du kanske ska kolla om du inte kan ändra skärmen till 75Hz i stället för 60Hz, det brukar ju gå om man inte kör på högsta upplösningen.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Du kanske ska kolla om du inte kan ändra skärmen till 75Hz i stället för 60Hz, det brukar ju gå om man inte kör på högsta upplösningen.

Joo de går även med högsta upplösning, De är nog v-sync eftersom jag får 60 fps i alla spel som sagt behöver inte mer än så skulle bara kolla om allt var rätt men jag testa heaven benchmark och kom upp i runt 90fps så nu är allt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Snacket om att 4GB-->8GB skulle ge betydligt bättre fps i spel har jag otroligt svårt att tro. Har ni några källor på det påståendet?
Jag har i alla fall aldrig märkt någon skillnad, oavsett med en eller två gpuer. Inget spel jag har spelat till dagens datum äter 4GB ram.

Förstår inte heller varför folk blandar in VRAM. Om VRAM tar slut så kommer det definitift bli en väldigt kraftig och märkbar prestandaförlust. Men då hjälper det knappast att man sitter på 8GB ram istället för 4GB ram.

Här har du en källa. http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6.html

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver