Permalänk
Medlem

Corsair 550VX vs SLI gtx 560

Hejsan!

Gått och funderat ett tag på att uppgradera mitt grafikkort då detta var ett "tillfälligt" köp. Jag vill helst ha kvar samma nätaggregat (Corsair 550VX). Nätagget köpte jag sommaren 2008 och har drivit mitt 9600gt och nu mitt gtx 465 kort.

Jag har H50 och totalt 5 fläktar (inkl. cpu). Processorn är överklockad till 4 GHz. Grafikkorten (gtx 560) behöver jag nog inte klocka då jag antagligen ändå kommer vara nöjd med prestandan. Men tror ni att jag skulle kunna driva systemet säkert med det nätaggregat jag har idag eller bör jag spana in något annat kort?

Såg på Anadtech att system med gtx 460 SLI drar ~530W i full load, vet dock inte hur deras system ser ut... Såg även att gtx 560 skulle dra mindre än 460 vilket gav mig förhoppningar :P.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13941-geforce-gtx-560-ersatt...

MVH

EDIT: Om jag räknar skillnaden, enligt Anadtech, på gtx 560 TI samt gtx 460 (där TDP skiljer 10W) så får man en skillnad på 20W. Detta skulle innebära att systemet med gtx 560 skulle behöva ~490W i full load?
Någon som vet hur Anadtech's system ser ut när de testar det?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Anandtech brukar ha kraftigt överklockade i7:or men även du har ju överklockat så din strömförbrukning antagligen är minst 50% över standard. Dock ska det tilläggas att Anandtech också tar siffror från väggen så värmeförlusten är inräknad varför nätagget ska klara det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Visst ska det gå men det kommer bli mer värme och press på agget så du kommer slita ut det mycket snabbare och kondnigarna blir dåliga snabbt och det börjar rippla

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Anandtech brukar ha kraftigt överklockade i7:or men även du har ju överklockat så din strömförbrukning antagligen är minst 50% över standard. Dock ska det tilläggas att Anandtech också tar siffror från väggen så värmeförlusten är inräknad varför nätagget ska klara det.

Så du tror på kombon :)?

Hur ser deras fläkt system osv ut på datorn de testar, vet du det, eller spelar inte det så stor roll på nätagget?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Visst ska det gå men det kommer bli mer värme och press på agget så du kommer slita ut det mycket snabbare och kondnigarna blir dåliga snabbt och det börjar rippla

När man spelar så är det väl inte maxload hela tiden? Ripple är det när nätagget ger fel ström till komponenterna eller? Och hur mycket fortare skulle det slitas, skulle man kunna ha kvar den i 2 år iaf? Vet att det är svårt att fråga på men en uppskattning kanske

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Så du tror på kombon :)?

Hur ser deras fläkt system osv ut på datorn de testar, vet du det, eller spelar inte det så stor roll på nätagget?

Det borde funka, annars om du är osäker så testa denna sidan som är väldigt exakt när det gäller strömförbrukning Thermaltake PSU Calculator

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Det borde funka, annars om du är osäker så testa denna sidan som är väldigt exakt när det gäller strömförbrukning Thermaltake PSU Calculator

Tack, ska testa.

EDIT:
Den säger typ 700W med SLI gtx 460 :<

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

När man spelar så är det väl inte maxload hela tiden? Ripple är det när nätagget ger fel ström till komponenterna eller? Och hur mycket fortare skulle det slitas, skulle man kunna ha kvar den i 2 år iaf? Vet att det är svårt att fråga på men en uppskattning kanske

Jag räknar 500w vid spelande med clockad cpu. Den drar betydligt mer om du kör furmark och sånt som stressar båda grafikorten till max sen slänger på tex prime 95 som maxxar cpun då drar det 2-300 w mer

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Angående ripple så är det svårt att veta hur mycket det skadar men att det skadar gör det, hårdiskar är väldigt känsliga. Nu sitter det ju inte kina 85c kondningar i agget utan det sitter 105c japanska så dem tål mycket mer press och värme men även dem tar ju slut förr eller senare och skadar komponenterna. Vet att det var någon här på sweclockers som gjorde en tråd varför hans diskar gick sönder en efter en och han berättade då att han hade ett ace nätagg som är ren dynga efter bytet fick han ingen mer hårdisk crash. Så det är därför jag och många här försöker få folk att förstå att man inte ska snåla på nätagget det blir garanterat dyrare i längden.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Så du tror på kombon :)?

Hur ser deras fläkt system osv ut på datorn de testar, vet du det, eller spelar inte det så stor roll på nätagget?

Det spelar roll om man har väldigt många fläktar eller om de drar mycket men om du kollar på furmark-strömförbrukningen när swec testade, eller vem som helst som recenserar det, så ser du att den siffran understiger kapaciteten och den verkliga siffran blir förmodligen lägre om du inte sitter och benchar hela tiden. Dessutom glöm inte effektbortfall pga omvandlingen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Allmänt fått en känsla av att ni tror att det kommer funka, men helst ett nytt agg?

Skrivet av pompa_kumla:

Jag räknar 500w vid spelande med clockad cpu. Den drar betydligt mer om du kör furmark och sånt som stressar båda grafikorten till max sen slänger på tex prime 95 som maxxar cpun då drar det 2-300 w mer

Brukar väldigt sällan köra stresstester. Men oki, så om jag spelar så tror du att jag klarar mig hyffsat?

Skrivet av pompa_kumla:

Angående ripple så är det svårt att veta hur mycket det skadar men att det skadar gör det, hårdiskar är väldigt känsliga. Nu sitter det ju inte kina 85c kondningar i agget utan det sitter 105c japanska så dem tål mycket mer press och värme men även dem tar ju slut förr eller senare och skadar komponenterna. Vet att det var någon här på sweclockers som gjorde en tråd varför hans diskar gick sönder en efter en och han berättade då att han hade ett ace nätagg som är ren dynga efter bytet fick han ingen mer hårdisk crash. Så det är därför jag och många här försöker få folk att förstå att man inte ska snåla på nätagget det blir garanterat dyrare i längden.

Köpte det för ett tag sen och hade tight budget när jag byggde, men förstår!

Skrivet av Typhonos:

Det spelar roll om man har väldigt många fläktar eller om de drar mycket men om du kollar på furmark-strömförbrukningen när swec testade, eller vem som helst som recenserar det, så ser du att den siffran understiger kapaciteten och den verkliga siffran blir förmodligen lägre om du inte sitter och benchar hela tiden. Dessutom glöm inte effektbortfall pga omvandlingen.

Så det skulle antagligen funka oki? Att fylla de fläktkontaker som är på moderkortet kanske räknas som "normalt".

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Vx 550 är bland det bästa som finns och du gjorde ett bra köp cf kan bli tajt men så länge du aldrig kör stress test borde det gå.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Allmänt fått en känsla av att ni tror att det kommer funka, men helst ett nytt agg?

Brukar väldigt sällan köra stresstester. Men oki, så om jag spelar så tror du att jag klarar mig hyffsat?

Köpte det för ett tag sen och hade tight budget när jag byggde, men förstår!

Så det skulle antagligen funka oki? Att fylla de fläktkontaker som är på moderkortet kanske räknas som "normalt".

Sweclockers testsystem har överklockad i7 som drar mycket och det finns ändå viss marginal (15% minst) när furmark körs så ja det ska fungera med din rigg. Använd de platser du behöver och inte fler, det är "normalt". Stressar du inte systemet med furmark så kommer det alltid finnas tillräcklig marginal.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hmm.. verkar som att korten är relativt strömtörstiga.. http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-560-sli-review/14
Man ska kanske införskaffa något starkare kort och sedan då man känner att det krävs mer kräm fixa nytt PSU och ännu ett grafikkort. Är ju svårt att uppskatta innan man har resultat från praktiken, men tack ändå

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Värt att veta är kanske att VX550 inte kan (eller kan och kan, men är specifikationen iaf) ge mer än 492W på 12V (41A).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.