Permalänk
Medlem

FD Arc mini VS FD define mini

Tänkte bygga ihop en ny dator nu senare i denna månad och funderar lite över chassival.
Har tänkt bygga en relativt potent spelmaskin i mATX-format.
Komponenter jag har tänkt mig är:
Intel Core i5 2500K
Asus P8P67-M PRO REV B3
Radeon HD6870
Har en SSD och en 2T 5400 rpm disk att slänga i med.
Har inte tänkt att överklocka så hårt men antagligen lite.

Tror ni att kylningen i en Define mini kommer att räcka för dessa komponenter. Vet att det är svårt att sia om eftersom chassit inte är ute på marknaden än. Ni som har en Define R3:a med liknande komponenter, har ni värme-problem med de fläktar som ingår och maximal ljuddämpning? Jag vill ha ett så tyst system som möjligt såklart. Det kanske är bättre att välja ett luftigare chassi och se till att ha bra fläktkontroll istället som tex Arc mini.
Synpunkter på detta??

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define R3 (stockfläktar) och en i5 2500K samt GTX 570, inga som helst problem med värme. Däremot en tyst och fin dator som är trevlig att sitta bredvid...

Ingår ju fläktkontroller också (vet inte om det gör det på Define Mini också) så behöver man mer kylning kan man ju ställa upp chassifläktarna.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

När kommer Define mini in i butikerna då? Hittar den ingenstans! Annars tycker jag att Define mini verkar vara ett bra alt. har ett Define R3 och det är ju tyst även om jag har 5 fläktar i mitt

Permalänk

Define mini är det egentligen bara snackat om, finns inget lanseringsdatum än. Men visst kommer den. Jag skulle ta arc mini då den lanseras inom kort, det är relativt bra luftflöde i den än define mini sen känns den lite mer genomtänkt med en borttagbar hdd bur etc etc..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Define mini planeras att lanseras i början/mitten av maj.

Permalänk
Medlem

Jo precis. Prata med FD-supporten och dem sa att den skulle anlända från fabrik i början på maj.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Define mini dök upp idag på både Dustin och Inet. Blev att beställa ett sådant ifrån det senare.
Är väll lite att köpa grisen i säcken eftersom ingen hunnit testat det än men litar på att FD lyckats. De brukar ju lära sig av sina brister i tidigare chassin.
Kan skriva någon rad om det när jag har testat det själv.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0x:

Define mini dök upp idag på både Dustin och Inet. Blev att beställa ett sådant ifrån det senare.
Är väll lite att köpa grisen i säcken eftersom ingen hunnit testat det än men litar på att FD lyckats. De brukar ju lära sig av sina brister i tidigare chassin.
Kan skriva någon rad om det när jag har testat det själv.

Lär inte vara grisen i säcken iaf, FD brukar ju förbättra än att gå det omvända hållet
En liten minireview hade varit på sin plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0x:

Define mini dök upp idag på både Dustin och Inet. Blev att beställa ett sådant ifrån det senare.
Är väll lite att köpa grisen i säcken eftersom ingen hunnit testat det än men litar på att FD lyckats. De brukar ju lära sig av sina brister i tidigare chassin.
Kan skriva någon rad om det när jag har testat det själv.

Slog också till på ett Define Mini, från Dustin. Tror det blir bra, de har ju sett över en del tidigare brister.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleR:

Slog också till på ett Define Mini, från Dustin. Tror det blir bra, de har ju sett över en del tidigare brister.

Av ren nyfikenhet, vilka då?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Av ren nyfikenhet, vilka då?

Bättre, tjockare plåt och dimmat ner den blåa "ON"-led:en bl a.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett FD Arc mini och i den ska följande komponenter hussera:

i7 2600K med Noctua NH-C14 (som ska klockas)
Gigabyte 6970oc som ska bytas kyla på till thermalright spitfire (som ska klockas)
3st HDD + SSD
Corsair AX750W

Det kommer att fungera ypperligt och datorn kommer att bli tyst, allt beror på hur man bygger och jag räknar med att döddämpa hela HDD racket med bitumengummi och lika så ett lager båda i botten och i toppen.
Sidopanelerna (till skillnad mot vad dom flesta verkar tro) är det som gör absolut minst nytta att dämpa...
Vill man ha en vibrationsfri och tyst dator som dämpa racket

Bästa bitumengummit kommer från Nikesound och det hittar ni på bla HiFikit i stockholm, 4st stora ark som är ganska tjocka (ca6-7mm) och dämpar otroligt bra och sitter fast som berget om man först värmer det med hårtork/ värmepistol tills den är sladdrig (vilket man alltid ska göra)

Sedan så ska det sättas ljudabsorberande material och en avskärmande bitumenplatta innanför gallret på framsidan som ska skäras till så att det blir 2st luftspalter längs med kanterna där "precis lagom mängd luft" kan strömma in och kyla HDD, alltså ingen fläkt där alls. (Lagom mängd är något som måste testat fram i chassiet sedan)

Arc chassina har potential att vara lika tysta som define, eller tystare allt hänger ju på vad man gör med dom.
Man jag håller arc på det stora hela som ett bättre chassie av följande orsaker.

1: mer flexibelt med löstagbara HDD burar
2: ordentligt genomtänkta kabelgenomförignar och plats bakom MB plåten.
3: Mer möjligheter och valfrihet gällande kylningslösningar (va inte rädda för att tänka utanför lådan!, inte ordagrant då..:P)
4: Snyggare
5: Man slipper en hemsk lucka som ska öppnas och stängas och hålla på... den har en bra fungtion, nämligen att dämpa och bryta av dirrektljudet från diskarna, men det är just vad jag tänker göra ändå med Arc chassiet och dessutom bättre...:P

Define är inget dåligt chassie, bara det att om man är beredd att "modda" lite, (inga stora ingrepp behövs och jag kommer att visa detta i ett bildgalleri sedan) så blir arc chassiet minst lika tyst fast med fler möjligheter och man slipper lucka.

Så, min röst går till Arc som är klart bättre, oavsett vad du ska ha den till !
Endast om du inte är 100% motvillig att göra annat än att bara montera in delarna och köra med tystaste möjliga resultat, är define ett bättre alternativ.

Edit: Det låter som att jag sågar define chassiet, men så är det inte, det är att bra chassie ur många avsenden bara det att Arc är bättre på allt om man utnyttjar dom möjligheter som finns.
Man kan genneralisera och säga att, om du är beredd att göra lite ingrepp så är ett chassie med gallerfront totalt överlägset i fråga om flexibilitet gällande kylnignen. och man kan optimera så sjukt mycket bättre...

Ett av dom bästa chassin som jag jobbat med är ACE Java, super bra chassie (förutom lite tun plåt...) med den kan man bygga så tyst att du inte trodde det va möjligt... passivtkylt framstår som totalt slöseri med pengar även för dom som är absolut mest kräsna, som t.ex. jag själv xD
Och det är inga stora eller komplicerade ingrepp som behövs utan bara sunt förnuft och kunskapen om hur man "får luften dit man vill" och dessutom "Lagom mycket på rätt ställe"

Sedan detta är ju vad JAG tycker och basserat på mina erfarenheter och kunskaper inom området

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Dustin var snabba. "Define Mini"-lådan är levererad till Postens utlämningställe och hämtas upp på vägen hem idag.

Kan knäppa några bilder om folk är intresserade. Hojta till om ni vill ha bilder/närbilder på något speciellt.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem

Klart vi vill, på det mesta

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Fick min ifrån Inet nu med. Ska öppnas senare ikväll!

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut Fractal Design Define Mini idag efter jobbet. Snabb och fin leverans från Dustin.
Så här följer några bilder och kommentarer. Vill ni ha någon extra närbild på något får ni säga till.

Tycker vid första anblicken att allt känns bra. Stadigt, inget skrammel och ser ut att finnas plats att bygga i (återstår att se). Enda minuset så här långt är att skruvarna som håller fast den övre hårddiskvaggan var svårgängade (risk för gängpaj?). Bygget startar nästa vecka eller veckan därpå när Intel's nya Z68-chipset releasats och landat här hemma.

Kartongen den kom i:

Power-knappen och anslutningarna på fronten.

Det utstansade fläktgallret på ovansidan.

Baksidan med en av de inkluderade 120mm-fläktarna (2 st medföljer).

Undersidan av lådan där man ser det löstagbara dammfiltret.

Fronten med öppnad ljuddämpad dörr, öppnad lucka för en fläkt och borttagen lucka på en av 5.25"-platserna.

Vänstra sidoplåten. Ljuddämpande material är påklistrat och för fläktgallret sitter även dämpning om man inte använder luftin/uttaget.

Insidan. En liten kartong med diverse skruvar m m (se bild nedanför).

Medföljande delar. Fläktkontroller, 3.5"-adapter för 5.25"-plats, skruvar etc.

Ja vad hände här då? Montören måste haft lite bråttom då min sladd till frontfläkten var inklämd mellan plåtchassit och fronten. Fick enkelt att lossa på hela fronten och få loss sladden. Hoppas fläktsladden är oskadd bara.

Högra sidan med lite kablar. Inga konstigheter.

Ljuddämpande matta även för chassits topphål, om man inte använder det.

Hela lådan i slutet tillstånd.

Det var alles!

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleR:

Hämtade ut Fractal Design Define Mini idag efter jobbet. Snabb och fin leverans från Dustin.
Så här följer några bilder och kommentarer. Vill ni ha någon extra närbild på något får ni säga till.

Tycker vid första anblicken att allt känns bra. Stadigt, inget skrammel och ser ut att finnas plats att bygga i (återstår att se). Enda minuset så här långt är att skruvarna som håller fast den övre hårddiskvaggan var svårgängade (risk för gängpaj?). Bygget startar nästa vecka eller veckan därpå när Intel's nya Z68-chipset releasats och landat här hemma.

Kartongen den kom i:
http://img805.imageshack.us/img805/89/dsc4669edit1024px.jpg

Power-knappen och anslutningarna på fronten.
http://img717.imageshack.us/img717/1503/dsc4673edit1024px.jpg

Det utstansade fläktgallret på ovansidan.
http://img687.imageshack.us/img687/926/dsc4677edit1024px.jpg

Baksidan med en av de inkluderade 120mm-fläktarna (2 st medföljer).
http://img831.imageshack.us/img831/3142/dsc4680edit1024px.jpg

Undersidan av lådan där man ser det löstagbara dammfiltret.
http://img822.imageshack.us/img822/5187/dsc4690edit1024px.jpg

Fronten med öppnad ljuddämpad dörr, öppnad lucka för en fläkt och borttagen lucka på en av 5.25"-platserna.
http://img27.imageshack.us/img27/3677/dsc4694edit1024px.jpg

Vänstra sidoplåten. Ljuddämpande material är påklistrat och för fläktgallret sitter även dämpning om man inte använder luftin/uttaget.
http://img268.imageshack.us/img268/4760/dsc4696edit1024px.jpg

Insidan. En liten kartong med diverse skruvar m m (se bild nedanför).
http://img42.imageshack.us/img42/3019/dsc4697edit1024px.jpg

Medföljande delar. Fläktkontroller, 3.5"-adapter för 5.25"-plats, skruvar etc.
http://img189.imageshack.us/img189/2373/dsc4700edit1024px.jpg

Ja vad hände här då? Montören måste haft lite bråttom då min sladd till frontfläkten var inklämd mellan plåtchassit och fronten. Fick enkelt att lossa på hela fronten och få loss sladden. Hoppas fläktsladden är oskadd bara.
http://img857.imageshack.us/img857/3603/dsc4704edit1024px.jpg

Högra sidan med lite kablar. Inga konstigheter.
http://img864.imageshack.us/img864/8832/dsc4707edit1024px.jpg

Ljuddämpande matta även för chassits topphål, om man inte använder det.
http://img690.imageshack.us/img690/1108/dsc4708edit1024px.jpg

Hela lådan i slutet tillstånd.
http://img804.imageshack.us/img804/741/dsc4709edit1024px.jpg

Det var alles!

vackert

Permalänk
Medlem

Kommer att göra precis samma jag och hoppas på att det släpps någran sweeta Z68-kort i mAX-storlek! Någon som vet om det finns någon info om det än?

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0x:

Kommer att göra precis samma jag och hoppas på att det släpps någran sweeta Z68-kort i mAX-storlek! Någon som vet om det finns någon info om det än?

Jag sitter och väntar på ASUS Maximus IV Gene-Z (mATX, Z68), som tydligen enligt rykten lanseras på Computex i början av juni.

http://motherboardnews.com/2011/05/07/asus-p8z68-specs-leaked...

Permalänk
Medlem

Ah, nice....precis ett sådant kort jag är ute efter. Synd att det inte kommer nu på onsdag bara. Vill börja bygga snart.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Arc drar ut på tiden, försenade leveranser, hade hoppas på att få mitt nu i veckan men det blir nog inte för en i början av juni...
Så inga bilder än på några veckor...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Ringde Inet nu och bytte Arc Mini mot Define Mini när jag såg bilderna från dig TripleR så tack ska du ha för dem!

Fått reda på att jag ska flytta snart och efter flytten kommer datorn stå på ett sånt sätt att ljudnivån kommer prioriteras framför kylningen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Define Mini igår och kort kan jag säga...

+ bra kvalité
+ stabilt och robust
+ ljudisolerande material på insidan sidoplåtarna

- Flera olika typer av skruvar som är väldigt lika varandra, vilket resulterade i att man råkade gänga om ett par hål i chassiet
- pga ljudisolerande materialet blev det lite väl lite plats för kabeldragning

Ljudisolerande materialet är väldigt klistrigt, så de har satt tyg på hela ytan. Tyvärr hade tyget släppt på flera ställen, och rätt mycket dessutom, men det var bara att trycka tillbaka det så fastnade det. Kan vara värt att nämna.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

själv tycker jag att arc mini är snyggare och det har mycket bättre kylningsmöjligheter.
Jag brukar ligga i hängmattan och dagdrömma om en vattenkyld superhardcoredator i ett litet arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

själv tycker jag att arc mini är snyggare och det har mycket bättre kylningsmöjligheter.
Jag brukar ligga i hängmattan och dagdrömma om en vattenkyld superhardcoredator i ett litet arc

"mycket" bättre är kanske en överdrift, men jag fick byta till en Define Mini för ljudnivåns skull.

Jag är väldigt nöjd med chassiet ska tilläggas, några av de bäst 699 investerande kronorna hittills.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Fick hem mitt Define Mini igår och kort kan jag säga...

+ bra kvalité
+ stabilt och robust
+ ljudisolerande material på insidan sidoplåtarna

- Flera olika typer av skruvar som är väldigt lika varandra, vilket resulterade i att man råkade gänga om ett par hål i chassiet
- pga ljudisolerande materialet blev det lite väl lite plats för kabeldragning

Ljudisolerande materialet är väldigt klistrigt, så de har satt tyg på hela ytan. Tyvärr hade tyget släppt på flera ställen, och rätt mycket dessutom, men det var bara att trycka tillbaka det så fastnade det. Kan vara värt att nämna.

Kul att du fått hem det och hunnit börja bygga. Själv väntar jag på micro-ATX-kort med Z68-chipset innan det är dags, men det närmar sig iaf.

Jag hade samma fenomen gällande tyget, men bara att trycka fast de flikar som bildats. Blir intressant att skruva i det sen. Ska komma ihåg det du säger om skruvtyperna.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleR:

Kul att du fått hem det och hunnit börja bygga. Själv väntar jag på micro-ATX-kort med Z68-chipset innan det är dags, men det närmar sig iaf.

Jag hade samma fenomen gällande tyget, men bara att trycka fast de flikar som bildats. Blir intressant att skruva i det sen. Ska komma ihåg det du säger om skruvtyperna.

Jo, det var ett lättarbetat chassie måste jag säga, men då alla kablar från mitt chassie är modulära och sleevade så fick jag lite problem med kabeldragningen. Fick tillslut till det något sånär, och fick klämma på sidoplåten. Den buktar inte ut, men fick använda två nävar och en tjock mage att få dit den.

Dessutom så köpte jag ny CPU-kylare en Cooler Master Hyper 212+, och den är 159mm hög (max för chassiet är 165mm) och toppen på kopparrören på kylaren "trycker in" ljudisoleringen, så det var änna precis den fick plats.

[EDIT]
Angående skruvarna, det är den gängade delen som är väldigt lika varandra. Jag var dum nog att blanda skruvar från olika påsar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Dessutom så köpte jag ny CPU-kylare en Cooler Master Hyper 212+, och den är 159mm hög (max för chassiet är 165mm) och toppen på kopparrören på kylaren "trycker in" ljudisoleringen, så det var änna precis den fick plats.

Hoppsan kerstin, hehe! Bra att veta att det kanske snarare är max 155 mm höjd på kylare om den ska gå fritt alltså. Jag kommer köra igång mitt system med orginalfläkten på i5:an, men sen blir det nog en annan kylare. Tittat på Noctua NH-C12P som är 114 mm hög men desto bredare (en st 140 mm-fläkt). Den borde räcka till och iaf spöa orginalen med hästlängder.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem

En NH-U9B SE2 går också in med marginal (125mm) i "normalt" tornformat. Osäker på skillnad i kylförmåga, men kan kanske vara värd att undersöka.

Permalänk
Medlem

*Grrrr*

Define Mini.

Jag inbillade mig att fläktkontrollern som följde med skulle sitta fint i den vertikala expansionssloten vid sidan av dom "vanliga" 4.

Jag kör 2xGTX570 (vilket åt upp mina 4 vanliga) vilket inte var något problem eftersom fläktkontrollern skulle sitta i den vertikala... MEN, den är helt obrukbar när den sitter där, knoppen man ska vrida på är skitsvår att komma åt då den inte sticker ut något från chassit och det är näst intill omöjligt att mejsla in fingrarna i det trånga utrymmet också.

Dåligt! Annars sjukt grymt chassie!