Permalänk

Fläktraden !

I denna enorma värmen som kommer nu till sommaren lär mitt rum bli hur varmt som helst, gick och funderade under helgen hur jag skulle lösa detta problem tills jag fick en brainstorm och kom på den ultimata lösningen.

Jag tittade i mina datorlådor och hittade totalt 8st 80mm och 3st 92mm fläktar som ska kopplas ihop på något vänster och drivas av ett tjuvkopplat nätagg. Jag hade tänkt och använda buntband för att sätta ihop dom med varandra.

Det är ett problem som jag har tänkt på, hur ska jag koppla ihop alla fläktarna så jag kan skifta från 5volt och 12 volt så dom kan snurra i olika hastigheter om ni förstår hur jag menar ?

Om ni önskar någon bild på något är de bara att kommentera i forums tråden så ska jag fixa det snarast

Update 1:
Nu har jag varit och köpt buntband och sätter ihop alla fläktarna. Nu funderar jag på hur jag ska koppla ihop alla fläktarna på effektivaste sättet, alla tips är varmt välkomna

Update 2:
Har kopplat ihop 5 av 11 fläktar med sockerbitar och satt in en switch så fläktarna skiftar mellan 5v, 12v eller inget. Blir en till update ikväll då ja ska ska hämta lite mer sockerbitar hos en polare

Update 3:
Sockerbitar inköpta och allt är ihop-kopplat och kablarna kortare. Blev klar med den runt 1 nån gång, självklart filmar jag det ändå
http://www.youtube.com/watch?v=hLKHTJHSWDA
Kommer lite bättre bilder imorgon under dagen

Fläktraden !

Permalänk
Medlem

Lite amatörmässigt men annars nice=)

Permalänk
Skrivet av Mahtte:

Lite amatörmässigt men annars nice=)

Haha kanske lite, fast man tar vad man har garderoben

Permalänk
Medlem

lol, du kommer behöva hörselkåpor

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

lol, du kommer behöva hörselkåpor

Hahaha så mycket kommer de la inte låta ?

Permalänk
Skrivet av pringlare:

Hahaha så mycket kommer de la inte låta ?

Nej så mycket låter det nog inte Inte mer än en riktigt go höfläkt

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Haha skön idé! Lite galen är du allt.

Permalänk
Skrivet av Alucard88:

Nej så mycket låter det nog inte Inte mer än en riktigt go höfläkt

Då är de ju ingen fara haha

Permalänk
Skrivet av kempes:

Haha skön idé! Lite galen är du allt.

Det är du inte ensam att tycka Om man endå har så många fläktar kan man ju lika väl använda alla

Permalänk
Medlem

Tror de är bättre att du sätter dom till att skicka UT luft. Speciellt om man bor på andra våningen i en villa så lönar de sig att skicka UT luft och istället öppna fönster eller ännu bättre öppna ventilationen/fönster i källaren för då blir de ju ett drag igenom huset som drar med sig kall luft nerifrån så de blir svalt å skönt i rummet på övervåningen.

Alltså de blir en skorstens effekt genom huset då värme stiger av ren natur.

Sen eftersom du ser ut att bo på markplan så lönar de sig nog mest att sätta dom så dom drar IN luft. Och finns de fler våningar där du bor så se till att de är ett fönster öppet på övervåningen så värmen kan stiga genom huset och då kan de bli ännu bättre effekt av att du har dina fläktar i fönstret som matar IN luft.

Bor du i lägenhet så rekommenderar jag även då att du sätter fläktarna till att blåsa IN luft och att du öppnar all ventilation som drar UT luft till max och att du stryper flödet genom alla luft intag så draget fokuseras till ditt fönster med fläktar i.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Tror de är bättre att du sätter dom till att skicka UT luft. Speciellt om man bor på andra våningen i en villa så lönar de sig att skicka UT luft och istället öppna fönster eller ännu bättre öppna ventilationen/fönster i källaren för då blir de ju ett drag igenom huset som drar med sig kall luft nerifrån så de blir svalt å skönt i rummet på övervåningen.

Alltså de blir en skorstens effekt genom huset då värme stiger av ren natur.

Sen eftersom du ser ut att bo på markplan så lönar de sig nog mest att sätta dom så dom drar IN luft. Och finns de fler våningar där du bor så se till att de är ett fönster öppet på övervåningen så värmen kan stiga genom huset och då kan de bli ännu bättre effekt av att du har dina fläktar i fönstret som matar IN luft.

Bor du i lägenhet så rekommenderar jag även då att du sätter fläktarna till att blåsa IN luft och att du öppnar all ventilation som drar UT luft till max och att du stryper flödet genom alla luft intag så draget fokuseras till ditt fönster med fläktar i.

Ja bor i radhus på nedre våningen, så öppnar nog några fönster på övervåningen. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

ingen fara... Man sitter ju på detta forumet för att både ta del av andras kunskap och dela med sig av de man själv vet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Haha, detta var en riktigt skön idé! Blir väldigt sugen på att göra liknande då jag har en massa 120mm fläktar liggandes!

Permalänk

Bra och rolig ide! Jag tror dock inte att den kommer bli särskilt effektiv; ja det beror ju på hur radhuset är byggt, men en del dagar under sommaren kan det vara varmare ute än inne, i alla fall när solen är framme. Då kanske du får ut mest av det hela genom att köra på kvällen, dock så vill man ju ha det tyst då

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

kommer flyga in massor med insekter i dem där och så kommer du ha insektssallad i fönstret!

Permalänk

Grym idé!! (får nog testa detta också, har några gamla delta fläktar med "bra" blåst i)
En sak som hade varit grymt hade varit om du fixade så fläktarna går på USB ist. Och sen ha en hub att koppla till.
http://www.sweclockers.com/galleri/6938-how-to-usb-flakt

Kanske du kan göra någon form av ram som du kan ha fläktarna i. (akryl, plexi något sånt)
http://www.plastmastarn.se/index.php?id=hem (tips på gudomligt bra sida och tillverkare)

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

film på start av denna tack

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av LightForz:

Grym idé!! (får nog testa detta också, har några gamla delta fläktar med "bra" blåst i)
En sak som hade varit grymt hade varit om du fixade så fläktarna går på USB ist. Och sen ha en hub att koppla till.
http://www.sweclockers.com/galleri/6938-how-to-usb-flakt

Kanske du kan göra någon form av ram som du kan ha fläktarna i. (akryl, plexi något sånt)
http://www.plastmastarn.se/index.php?id=hem (tips på gudomligt bra sida och tillverkare)

Går inte att koppla via usb eftersom att en du får ut ca 5V @ 500mA om jag minns rätt. Säg att en fläkt drar 12V @ 0.3A, 0,3 x 9 (antal fläktar) vilket är 3,3A. Sen så startar inte alla fläktar på 5V. Går gör ju det men du lär behöva många usb kontakter, vilket är tråkigt och du kan inte reglera spänningen.
Något för TS skulle nog vara att ta strippa nätaggregatet och bygga en PWM krets! Sedan fixa en söt liten låda till allt.
Här kan du läsa mera om PWM. Men i korta drag så är det att du kan steglös reglera spänningen utan ström förlust.
btw, grym ide!

Permalänk
Skrivet av cider123:

Haha, detta var en riktigt skön idé! Blir väldigt sugen på att göra liknande då jag har en massa 120mm fläktar liggandes!

Det är bara att bunta ihop dom och köra på

Skrivet av klasvonklas:

Bra och rolig ide! Jag tror dock inte att den kommer bli särskilt effektiv; ja det beror ju på hur radhuset är byggt, men en del dagar under sommaren kan det vara varmare ute än inne, i alla fall när solen är framme. Då kanske du får ut mest av det hela genom att köra på kvällen, dock så vill man ju ha det tyst då

Tackar Det är ju tanken som räknas haha

Skrivet av FluXeN:

kommer flyga in massor med insekter i dem där och så kommer du ha insektssallad i fönstret!

Hahaha, ska nog leta upp något nät av något slag för vill inte ha någon insektssallad

Skrivet av LightForz:

Grym idé!! (får nog testa detta också, har några gamla delta fläktar med "bra" blåst i)
En sak som hade varit grymt hade varit om du fixade så fläktarna går på USB ist. Och sen ha en hub att koppla till.
http://www.sweclockers.com/galleri/6938-how-to-usb-flakt

Kanske du kan göra någon form av ram som du kan ha fläktarna i. (akryl, plexi något sånt)
http://www.plastmastarn.se/index.php?id=hem (tips på gudomligt bra sida och tillverkare)

De var en ganska smart ideé, fast ur en usb kontakt får man bara ut 5v om ja inte har fel och dessa fläktar behöver 12v för och funka på högsta styrkan

Hmm det där med ram ska jag tänka över, tack för tipset med sidan

EDIT: LightBlizz var före

Skrivet av cat_fish_1:

film på start av denna tack

Det ska fixas efter jag har kopplat ihop allt :D!

Permalänk
Skrivet av pringlare:

De var en ganska smart ideé, fast ur en usb kontakt får man bara ut 5v om ja inte har fel och dessa fläktar behöver 12v för och funka på högsta styrkan

EDIT: LightBlizz var före

!

Bygg en PWM krets nu!

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Bygg en PWM krets nu!

Ska läsa lite mer om de först, och om de inte verkar vara så svårt och genomföra så ska det nog gå och fixa

Permalänk
Skrivet av pringlare:

Ska läsa lite mer om de först, och om de inte verkar vara så svårt och genomföra så ska det nog gå och fixa

Det tycker jag allt! För övrigt var det första elektronik grejen jag byggde från sketch själv, dock färdigt schema.
Annars om du är lite lat så fungerar ju
http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l131...
Finns även DIY-kit (Do-it-your-self) så får du ett kretskort och alla komponenter med, sen är det bara löda på rätt komponenter på rätt plats. Trevlig grejer, lär sig mycket av dem med
EDIT:
Denna är ju ganska bra.
http://cgi.ebay.com/12V-15A-DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC...
Då är det bara ta 12V från nätaggregatet, sen parallel koppla fläktarna till den Billig var den ju också.

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Det tycker jag allt! För övrigt var det första elektronik grejen jag byggde från sketch själv, dock färdigt schema.
Annars om du är lite lat så fungerar ju
http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l131...
Finns även DIY-kit (Do-it-your-self) så får du ett kretskort och alla komponenter med, sen är det bara löda på rätt komponenter på rätt plats. Trevlig grejer, lär sig mycket av dem med
EDIT:
Denna är ju ganska bra.
http://cgi.ebay.com/12V-15A-DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC...
Då är det bara ta 12V från nätaggregatet, sen parallel koppla fläktarna till den Billig var den ju också.

Detta låter väldigt lockade faktisk Men det är typ som en dimmer om jag har förstått det rätt?
Ska se om man kan övertala föräldrarna att köpa en sån åt mig

Permalänk
Skrivet av pringlare:

Detta låter väldigt lockade faktisk Men det är typ som en dimmer om jag har förstått det rätt?
Ska se om man kan övertala föräldrarna att köpa en sån åt mig

Jepp! Precis. Man kan ändra spänningen utan några förluster Klarar nog inte av att förklara på hur exakt en pwm grej fungerar så hoppar det för du kommer nog antagligen bara blir förvirrad om jag börjar skriva massa grejer. Men finns jätte mycket på nätet om det är bara googla
Men om du köper det där färdiga pwm lådan så är det bara lite kablar som behövs fixsas, då behöver du knappt en lödkolv
I praktiken kommer det alla fall fungera så att du vrider på potensiometern, så ändrar du hastigheten på fläkten steglöst. Går även att stänga av den med hjälp av den där från ebay.

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Jepp! Precis. Man kan ändra spänningen utan några förluster Klarar nog inte av att förklara på hur exakt en pwm grej fungerar så hoppar det för du kommer nog antagligen bara blir förvirrad om jag börjar skriva massa grejer. Men finns jätte mycket på nätet om det är bara googla
Men om du köper det där färdiga pwm lådan så är det bara lite kablar som behövs fixsas, då behöver du knappt en lödkolv
I praktiken kommer det alla fall fungera så att du vrider på potensiometern, så ändrar du hastigheten på fläkten steglöst. Går även att stänga av den med hjälp av den där från ebay.

Jag tror jag ungefär ja förstår hur de funkar nu

Gjorde en liten snabb paint bild för att se om ja har tänkt rätt.

Permalänk
Skrivet av pringlare:

Jag tror jag ungefär ja förstår hur de funkar nu

Gjorde en liten snabb paint bild för att se om ja har tänkt rätt. http://img191.imageshack.us/img191/8384/namnlssls.jpg

Precis så ja!

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Precis så ja!

Gött, tack så mycket för hjälpen

Då återstår bara att köpa PWM saken då

Permalänk
Skrivet av pringlare:

Gött, tack så mycket för hjälpen

Då återstår bara att köpa PWM saken då

Ingen fara Blir nog att härma dig, har också massa gamla fläktar liggande och det var tok varmt inne på rummet idag. Så blir att göra samma sak

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Ingen fara Blir nog att härma dig, har också massa gamla fläktar liggande och det var tok varmt inne på rummet idag. Så blir att göra samma sak

Hahaha go for it

Permalänk
Medlem

Jäkla rolig idé.

Gällande fläktstyrningen kan du ju alternativt köra på den enkla lösningen, skaffa en Kaze Master Pro. Då kan du ju splitta fläktarna så du kör 2st per kanal. Bara att bunta ihop dem beroende på vilken spänning de kan starta på.