Köpråd på speldator, budget 11k

Permalänk
Medlem

Köpråd på speldator, budget 11k

Nu har jag bestämt mig för att det är dags för en ny dator och jag behöver lite tips på vad jag ska köpa!

Krav: mycket snabb och den ska klara alla spel som finns idag och gärna de som släpps ett tag framöver på högsta grafik.

Jag har en extern hårdisk på 1 TB där jag kan lägga alla filmer osv så för att spara lite pengar tänkte jag att en SSD på 120 GB räcker som enda hårdisk, just nu använder jag bara 100 GB på den här datorn. Är detta en dum idé ?
Överklockning är inget jag kommer hålla på med så "lätt att överklocka" komponenter är inget jag är intresserad av.

I budgeten ska montering ingå eftersom jag har 0 koll på hur man plockar ihop en dator.

Här är något jag har knåpat ihop själv http://www.inet.se/kundvagn/visa/407342/2011-05-01 Moderkort är väl det jag har minst koll på.. Är det värt att slänga in 4 gb minne till?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ser bra ut! byt dock ut cpu:n till en 2500(utan "K") eftersom den är gjort just för överklockning. jag tror även att du klarar dig utan de extrafläktarna, satsa de pengarna på 8gb ram istället

Permalänk
Medlem

Det skadar inte att slänga in 4 GB minne till, minnen har gått ner i pris så otroligt nu att det nog är värt det, men beror helt på vad du använder din dator till. Skulle säga att det lugnt räcker med 4 GB om det enda du gör är att spela.. Om du håller på mycket med typ Adobe After Effects osv så kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem

okej, tack för tipset på cpu:n!
med minnena tänker jag att det är väl rätt så lätt att slänga in fler senare om man märker att det behövs?
Dock funderar jag på om man ska satsa på 2000Mhz minnen istället, vad tjänar man på det? Datorn blir väl lite snabbare om jag förstått det rätt? Värt att satsa på?

Permalänk
Medlem

Självklart kan du slänga in fler minnen sedan om du behöver.
2000Mhz är ju självklart mycket snabbare, men om det är värt den extra pengen är jag inte så säker på.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på 2x4gig ram redan nu och det räcker med 1600Mhz eller till och med 1333Mhz, eftersom att du inte kommer överklocka

Permalänk
Medlem

Jag hade alla gånger valt K modellen då de handlar om så liten prisskillnad. Du kanske inte vill överklocka nu men om nått år när du känner att du vill ha ut lite mer av datorn så kommer du ångra att du inte betalade typ 100kr extra eller va de nu är. Dessutom är överklockning på sandy bridge barnsligt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Ja kenny det låter smart eftersom det inte ens skiljer en hundralapp. Då är jag nöjd med http://www.inet.se/kundvagn/visa/408272/2011-05-01 så det blir nog en beställning ikväll om ingen har några andra förslag?. Det enda jag undrar är om denna setupen kommer klara av Crossfire senare om det blir aktuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stribb:

Tack för alla tips. Ja kenny det låter smart eftersom det inte ens skiljer en hundralapp. Då är jag nöjd med http://www.inet.se/kundvagn/visa/408272/2011-05-01 så det blir nog en beställning ikväll om ingen har några andra förslag?. Det enda jag undrar är om denna setupen kommer klara av Crossfire senare om det blir aktuellt?

moderkortet klarar det, nätagget känns dock lite tajt

Permalänk
Medlem

Hur många watt krävs för CF då? Någon som har tips på det "billigaste" nätagget som klarar CF, har ju redan överskridit min budget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av neot:

moderkortet klarar det, nätagget känns dock lite tajt

fugerar gör det men han får en väldigt liten prestanda vinst genom att den ena pci-e porten är x4.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stribb:

Oj missade visst att du hade en helt ny kundvagn.. med det moderkortet + nätagget får jag ut maximalt alltså?

ja. dock är det m-atx. om det spelar någon roll?
edit: två 6970 i cf drar 513 watt så 650 watt skulle jag rekomendera

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Nu ser kundvagnen ut såhär, http://www.inet.se/kundvagn/visa/408794/2011-05-01 jag bytte det chassit du lagt in till det jag hade innan, eller funkar inte det? vet inte vad m-atx innebär, såg att det var ett "annat" slags chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stribb:

Nu ser kundvagnen ut såhär, http://www.inet.se/kundvagn/visa/408794/2011-05-01 jag bytte det chassit du lagt in till det jag hade innan, eller funkar inte det? vet inte vad m-atx innebär, såg att det var ett "annat" slags chassi.

m-atx innebär att moderkortet är lite mindre men det funkar i alla atx chassin. så det funkar jätte bra i chassit du valt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Perfa då går nog beställningen iväg på den där kundvagnen ikväll!