The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem

Sälja stöldgods till S´krivva, eller vad hon heter?

Nu när jag levlat till en nivå då jag inte längre kan sälja stöldgods till Onsgar, utan blir ombedd att kontakta S´krivva i fortsättningen, visar det sig att hon inte har någon sådan där knapp för att deala?

Jag kan bara prata med henne osv men inte handla och "haggla". Jag vet att hon inte vill göra business när hennes dörr är låst, så jag väntade tills den var upplåst.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Tänkte bumpa med ny information

Har installerat om allt nu som sagt och gjort en liten felsökning. Krashen har inte att göra med autosaven som kommer i början, det är när jag rör mig. Så länge jag inte rör mig krashar inte spelet.

  • Jag kan ducka

  • Ta ett par steg

  • Plocka upp saker

  • Kolla mina stats

  • Jag kan inte röra mig snabbt

  • Hoppa

  • Slå i luften/på saker.

Jag testade att krypa mot gallret men det krashade när fången på andra sidan började tala.

Antingen är det problem med någon kontroll konfiguration eller så är det det scriptade samtalet med fången på andra sidan.

  • Jag har även testat med att följa denna guide.

  • Köra med 360 kontroll (usb)

  • Inaktivera alla DLC

PS. gjorde det fint så det skulle bli enklare att läsa istället för ett stort fult stycke

Vet ej om du fått svar på detta, men jag hade samma problem. Visade sig vara ljudkortet från Asus, och jag ser att du har ett Xonar DX. Enkel lösning: Öppna Xonar DX Audio Center (eller vad det nu kallas.) Slå av den onödiga funktionen GX. Vipps så kraschar det inte längre. (I alla fall för min del.)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lassekongo83:

Vet ej om du fått svar på detta, men jag hade samma problem. Visade sig vara ljudkortet från Asus, och jag ser att du har ett Xonar DX. Enkel lösning: Öppna Xonar DX Audio Center (eller vad det nu kallas.) Slå av den onödiga funktionen GX. Vipps så kraschar det inte längre. (I alla fall för min del.)

Ohh det blir att testa i eftermiddag, dock har mitt Xonar DX audio center "krashat"

Ser ut så hur jag än gör, startar om programmet och datorn blir till att installera om det i eftermiddag!

ps. om bilden inte syns, öppna i nytt fönster!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

kan inte röra mig!

Är inne på uppdraget med "trollen i målningen" och nu kan jag inte röra mig, allt funkar som vanligt utom att gå framåt/bakpåt/sidled. Har inte lagt in något fusk och använder mig bara av en mus och tangenbord.. oavsett vilken sparning jag går in på så är det samma sak, har även testat att starta om det ett X antal gånger.. någon som kan en lösning?

Permalänk
Skrivet av smilla_milla:

Är inne på uppdraget med "trollen i målningen" och nu kan jag inte röra mig, allt funkar som vanligt utom att gå framåt/bakpåt/sidled. Har inte lagt in något fusk och använder mig bara av en mus och tangenbord.. oavsett vilken sparning jag går in på så är det samma sak, har även testat att starta om det ett X antal gånger.. någon som kan en lösning?

Kanske knapparna blivit "un-bindade".

Permalänk
Medlem

Det ska väl vara så?
Iaf i någon sekund tills målarkludden springer fram och börjar prata med en.

Frågan är väl varför han inte kommer fram och börjar prata.
Om du har testat flera gånger så kan det väl inte vara att han fastnat i någon buske eller sten.
Vilka moddar och patchar har du installerat?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Det ska väl vara så?
Iaf i någon sekund tills målarkludden springer fram och börjar prata med en.

Frågan är väl varför han inte kommer fram och börjar prata.
Om du har testat flera gånger så kan det väl inte vara att han fastnat i någon buske eller sten.
Vilka moddar och patchar har du installerat?

Har inte gjort något med spelet, och nej jag är i "mitten" av banan. men startar ja en sparning som är en timme innan är det samma sak där, fick inte löst problemet så fick göra en ny gubbe o börja om -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av smilla_milla:

Har inte gjort något med spelet, och nej jag är i "mitten" av banan. men startar ja en sparning som är en timme innan är det samma sak där, fick inte löst problemet så fick göra en ny gubbe o börja om -.-

Det är väl inte så att du har för mkt i inventoryn bara & är för tungt lastad för att kunna gå?

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Det är väl inte så att du har för mkt i inventoryn bara & är för tungt lastad för att kunna gå?

Nej, såpass kan jag spelet:P du kan göra allt möjligt utom att röra din gubbe framåt/bakåt/sidled. den är helt låst. o de finns inga människor i närheten, o ingen ska prata med dig där. när ja startade en tidigare sparning i tex slottet så va de samma där. så jag fick starta ett nytt spel.

Permalänk

Load Order.

Hej, jag har nu installerat Oblvion med Shivering Isles och 1.2 patchen. Fixat Quarl's, FCOM, OOO,Francesco, Wrye Bash, MMM(kommer dock inte upp i addons-listan :S), BOB armor.

Jag försökte starta spelet men det blev bara svart och sen tillbaka till skrivbordet. Jag antog att det var något fel på hur alla filerna laddades så jag installerade BOSS så att det kunde fixxa laddningsordningen. Dock så fick jag följande fel:

•!!! FCOM INSTALLATION ERROR: Delete. Not compatible with FCOM. Already integrated into FCOM.

och:

•!!! FCOM INSTALLATION ERROR: Should not be used. Delete. Reinstall Fran's and select "Separate Files" when the option is presented.

Hur fixar jag detta? Fixar det ens mitt problem med att Oblivion inte startar?

Tack i förhand

Permalänk
Skrivet av Rallylaxxen:

Hej, jag har nu installerat Oblvion med Shivering Isles och 1.2 patchen. Fixat Quarl's, FCOM, OOO,Francesco, Wrye Bash, MMM(kommer dock inte upp i addons-listan :S), BOB armor.

Jag försökte starta spelet men det blev bara svart och sen tillbaka till skrivbordet. Jag antog att det var något fel på hur alla filerna laddades så jag installerade BOSS så att det kunde fixxa laddningsordningen. Dock så fick jag följande fel:

•!!! FCOM INSTALLATION ERROR: Delete. Not compatible with FCOM. Already integrated into FCOM.

och:

•!!! FCOM INSTALLATION ERROR: Should not be used. Delete. Reinstall Fran's and select "Separate Files" when the option is presented.

Hur fixar jag detta? Fixar det ens mitt problem med att Oblivion inte startar?

Tack i förhand

Troligen behöver du programmet/modden load-order som gör att moddarna startas i rätt ordning för att spelet ska fungera.

Permalänk

Hm, tror jag gör en helt ny clean installation av allt.

Ska jag installera det i denna ordningen?
1.Oblivion
2.Shivering Isles
3.Patch 1.2

4.Qarls
5.OOO
6.MMM
7.Bobs armory
8.Francesco
9.FCOM
10.Alla DLC:s

Något mer som behövs för att att allt ska fungera?

Permalänk

Så, jag har precis installerat OOO, MMM, Fran, Warcry, bob och fcom på detta. Efter lite strul så fick jag igång allting och började köra. Märkte dock att någonting inte var helt rätt. Får fram följande lite vart som helst i världen, vilket är väldigt störande.

Först trodde jag att det skulle likna någon stående kista men insåg sedan att det troligtvis var ett utropstecken, vilket är logiskt. Försökte kolla runt på vad felet kunde vara men hittade ingenting specifikt. Fanns en hel del i första grottan, även ute i världen, och sen nere i första grottan man kommer till.

Någon som sett något liknande eller vet vad felet kan vara?

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magatsu Taito:

Så, jag har precis installerat OOO, MMM, Fran, Warcry, bob och fcom på detta. Efter lite strul så fick jag igång allting och började köra. Märkte dock att någonting inte var helt rätt. Får fram följande lite vart som helst i världen, vilket är väldigt störande.

http://img585.imageshack.us/img585/6776/oblivion2011043015070...

Först trodde jag att det skulle likna någon stående kista men insåg sedan att det troligtvis var ett utropstecken, vilket är logiskt. Försökte kolla runt på vad felet kunde vara men hittade ingenting specifikt. Fanns en hel del i första grottan, även ute i världen, och sen nere i första grottan man kommer till.

Någon som sett något liknande eller vet vad felet kan vara?

Det där betyder att ett mesh saknas.
Någonting har antagligen skrivit över ett mesh eller så har det inte kommit med alls.
Om du inte följde en FCOM guide finns en här:
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=130548....

Har du inte ett modverktyg med backup så får du kanske göra om.

Permalänk
Medlem

FCOM är alltid lite jobbig att få funka och gäller verkligen att följa nån guide som visar load-ordern på moddarna. Själv använde jag typ 30~35st moddar lr någon sånt tillsammans med FCOM så vart en hel del pillande med load ordern med Wrye Bash men funka bra efteråt och det var det värt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Onekligen verkar det skitfett!

Permalänk

Går det inte få tag på än, är det fortfarande i utvecklingsskedet?

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Går det inte få tag på än, är det fortfarande i utvecklingsskedet?

Står ju på länken; "Andoran’s release is slated for the second half of 2011."

Några månader kvar med andra ord. Skulle vara kul att hinna lira igenom innan Skyrim.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Står ju på länken; "Andoran’s release is slated for the second half of 2011."

Några månader kvar med andra ord. Skulle vara kul att hinna lira igenom innan Skyrim.

Så sant, jag lirade igenom Oblivon för länge sen, dock inte Shivering isles, Knights of the Nine etc och nu jobbar jag på att ta mig igenom Nehrim.

Permalänk

Jäklars, varför har man inte snubblat över det där förut? Vilket jobb säger jag bara!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Hehe, samma här. Såg det först nu när Bethesda själva hypade trailern på sin twitter Trevligt med ryska dessutom, då det alltid låter aggressivt och rått på något sätt och sätter grym stämning på spelet. Nehrims tyska lyckades jag däremot aldrig acceptera och vänja mig vid, fulare språk får man leta efter.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

ARGH! Hur får man bort reklamen på nexus-sidorna så man slipper vänta 30-40 sek på nedladdning VARJE GÅNG!!!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

ARGH! Hur får man bort reklamen på nexus-sidorna så man slipper vänta 30-40 sek på nedladdning VARJE GÅNG!!!

Jag har Adblock Plus till Firefox, och jag tror det är den som gör att jag slipper det. Var hemma hos en kompis och laddade ner moddar och blev förvånad varje gång att det kom reklam, så först då fattade man att jag hade sluppit det hela tiden hemma.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziegfried:

Jag har Adblock Plus till Firefox, och jag tror det är den som gör att jag slipper det. Var hemma hos en kompis och laddade ner moddar och blev förvånad varje gång att det kom reklam, så först då fattade man att jag hade sluppit det hela tiden hemma.

Mm, kör Chrome med adblock plus. Tydligen inte samma funktion isf

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Mm, kör Chrome med adblock plus. Tydligen inte samma funktion isf

Jag har ingen reklam och jag använde ab till chrome:O

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Har enorm speltorka just nu och jag ser jag inte ens har öppnat mitt Oblivion än..
Så jag undrar vilka mods är rekommenderade att tanka ner till spelet.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Har enorm speltorka just nu och jag ser jag inte ens har öppnat mitt Oblivion än..
Så jag undrar vilka mods är rekommenderade att tanka ner till spelet.

Finns alldeles för många mods och program för att jag ska kunna/orka ge en utförlig beskrivning till varje men jag kan åtminstone peka dig åt rätt håll

Leta efter följande mods på TesNexus:

Qarl's Texture Pack III (QTP3)
Oscuro's Oblivion Overhaul (OOO)
Mart's Mutant Mod (MMM)
Unofficial Oblivion Patch (UOP)
Common Oblivion (Cobl)
All Natural/Natural Environments
Better Cities
Unique Landscapes
Darnified UI/Dark UI
Improved Facial Textures by Enayla
Really Almost Everything Visible When Distant (RAEVWD)
Immersive Interiors
Midas Magic Spells
Immersive Interiors

och dessa program/plugins varav vissa är absolut nödvändiga:

Wrye Bash
Oblivion Mod Manager (OBMM)
BOSS

OBSE
Pluggy
FastExit 2
Elys Universal Silent Voice
MenuQue

Ett tips är att börja med få mods, på så sätt håller du konflikterna till ett minimum. Du kan ex. börja med att installera Oblivion Mod Manager och sedan installera UOP, DarkUI, QTP3 och OOO. Var väldigt noggrann när du läser installationshänvisningarna för varje mod/program/plugin annars kan du vara säker på att spelet kommer krascha med jämna mellanrum. När du börjar bli varm i kläderna kan du sedan ge dig på fler mods men då rekommenderas starkt Wrye Bash som hjälper till att få ordning på alla konflikter. Det är rätt svårt att sätta sig in i men fungerar mycket väl om man tar sig tid.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Finns alldeles för många mods och program för att jag ska kunna/orka ge en utförlig beskrivning till varje men jag kan åtminstone peka dig åt rätt håll

*massa text*

Oj oj det var en del, ska försöka ge mig på lite mods men hoppas det inte är alltför krångligt.. ^^;

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Oj oj det var en del, ska försöka ge mig på lite mods men hoppas det inte är alltför krångligt.. ^^;

Det blir vad man gör det till

Du får räkna med att läsa på några timmar även om du endast tänker använda dig av 1-2 mods. När du sedan har lärt dig tillvägagångssättet kommer det inte vara alltför svårt att lägga till fler mods till listan.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz