Mycket lagringplats för lagring.

Permalänk

Mycket lagringplats för lagring.

Jag vet inte vad jag talar om, och ni kommer säkert skratta åt mig och säga "åhh helt fel kategori, jäkla päron". Men jag behöver faktiskt eran hjälp.

Jag ska alltså skaffa en massa HDD och kunna spara massa filmer osv. Vilket alternativ är bäst? Skaffa en HDD-kabinett och flera HDD som man byter ut när det behövs eller bygga en liten dator med billig processor osv och en massa HDD?

Jag vill alltså enbart lagra, även om det skulle vara skönt o kunna få tillgång till filerna från en annan plats genom FTP. Men hur som helst, vad tycker ni? MYcket lagring för så billig peng som möjligt.

Bara så att ni vet, så saknar jag faktiskt en tid från förr. Men så att inte mods tar bort min tråd, jag vill fortfarande veta hur jag ska göra. Jag är alltså seriös, så ta inte bort tråden, flytta den om möjligtvis, men ta inte bort den fast jag yrar.

Permalänk
Medlem

Vilka krav har du på utrymme och datasäkerhet?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar vill du lägga?

Permalänk
Skrivet av Finess:

Vilka krav har du på utrymme och datasäkerhet?

Ja åtminstone 3-5 TB och åtminstone _en_ bra disk för att lagra det viktigaste. Har en massa millibilder o filmer från Finland osv som jag inte vill förlora. Just nu lagrar jag dessa på telefonen haha, det är inte det bästa. Nu kanske man skrattar, men det är inget att skratta åt. Helt värdelös "Backup" om man säger så. Telen kan jag tappa bort när som helst, jag har redan tappat bort en telefon där jag hade en massa material. Eller den blev stulen rättare sagt.

Men det som jag har tänkt mig, är ungefär såhär.

1-1,5 TB HDD för att lagra det absolut viktigaste. Dvs en bra HDD som håller för att lagra en lång tid. Sedan övriga TB för att "slöspara" filmer osv.

Skrivet av ClockArt:

Hur mycket pengar vill du lägga?

2-3K inklusive åtminstone 1 HDD, sedan kan jag alltid köpa fler HDD.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en NAS (Network Attached Storage, gör exakt det namnet säger, lagrar och kan kommas åt i ett nätverk), eller har du redan en dator som du kan lägga alla hårddiskar i ? själva lagringen i sig är inte så dyr, 2 TB kostar runt 6-700 kr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vill du ha en NAS (Network Attached Storage, gör exakt det namnet säger, lagrar och kan kommas åt i ett nätverk), eller har du redan en dator som du kan lägga alla hårddiskar i ? själva lagringen i sig är inte så dyr, 2 TB kostar runt 6-700 kr.

Saken är den att jag sitter bara på en bärbar med 300GB HDD, så det måste bli något "externt". Jag skulle köpa en dator nu i April, men det väntar jag med, så därför vill jag ha en sorts "lagringsenhet".

Permalänk
Avstängd

Köp externa diskar på 2tb då, kostar 700kr styck.
Är du nojig så backuppa samma saker på 2 diskar.

Köpa en NAS bara för detta lilla är totalt onödigt i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Saken är den att jag sitter bara på en bärbar med 300GB HDD, så det måste bli något "externt". Jag skulle köpa en dator nu i April, men det väntar jag med, så därför vill jag ha en sorts "lagringsenhet".

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10098&mfr=&filter=A00076.....

http://www.inet.se/filter/108/externa?property0=&property196_...

det är väl något sånt här du behöver isf bara att vraka och välja.men jag tror knappast du kommer behöva mer än 2TB, sedan när du fått din nya dator kan du köra in en massa hårddiskar där också. Detta kommer nog hjälpa dig tills vidare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag tackar för svaren, kanske lika o köpa externa diskar i så fall. Men tack så mycket i alla fall.