Permalänk
Medlem

Asus U36JC - problem med HDMI

Hej alla!

Har fått en ny laptop, som jag kommer använda (förutom till massa skola) att spela upp musik via receiver och spela upp film via receiver och tv.

Att spela musik genom receivern och högtalarna funkar fint, problemet är att om TVn är avstängd så skickas bilden för skrivbordet iväg på nåt sätt, och allt jag ser på datorskärmen är bakgrundsbilden, inget mer. Fattar inte varför den gör så. När jag lyssnar till musik vill jag inte ha på TVn eftersom det är en plasma som får inbränningar och slukar ström.

Har en del problem med att titta på film från datorn via receivern till TVn. Jag kan inte hitta alternativet "clone" så jag får skribordet på båda skärmarna, vilket är helt fantastiskt störande, haha.

Angående musiken vill jag bara kunna koppla in datorn till receivern utan att skrivbordet försvinner, nån som vet hur man gör detta?

Tack så hemskt mycket!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

När skrivbordet "försvinner" får du utökat skrivbord. Om du har windows 7 kan du köra med win+p för att ändra displayläge. Ska du klona bilden så blir det antagligen problem eftersom du har olika upplösning på tv och datorskärm

Permalänk
Avstängd

Leta runt lite i nvidia's kontrollpanel så kanske du hittar något vettigt.

Visa signatur

"Hey mate, you know alot aobut computers?"
"A bit."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

När skrivbordet "försvinner" får du utökat skrivbord. Om du har windows 7 kan du köra med win+p för att ändra displayläge. Ska du klona bilden så blir det antagligen problem eftersom du har olika upplösning på tv och datorskärm

Tack så hemskt mycket för tipset med win+p! Nu får jag det lättare att byta mellan dem, och i denna meny fanns även spegla skrivbord, men fortfarande ingen klona. Sen hittade jag även Asus FN+[skärmläge], där man kan välja LCD, HDMI eller LCD+HDMI vilket bara skickar ljudet, underbart!

Nu är jag helt nöjd sånär som på avsaknaden av funktionen klona, vilken, när jag tänker efter inte egentligen behöver.

Tack och godnatt, kanin i en hatt!

EDIT:

Skrivet av Diakonera:

Leta runt lite i nvidia's kontrollpanel så kanske du hittar något vettigt.

Jag har vart och rotat i både nvidias och intels grafikalternativ, men där finns bara datorns skärm, inte TVn, vilket jag tycker är konstigt. Måste ha och göra med Optimus som skall vara så himla duktig och göra allt automatiskt. Smidigare, men med mindre kontroll

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark