Hjälp med 5770 överklockning!

Permalänk
Medlem

Hjälp med 5770 överklockning!

Tjena jag behöver lite hjälp med överklockningen av mitt powercoler 5770 pcs+. Jag testade att överklocka lite häromdan jag använde msi afterburner och jag hade på bfbc 2.men när jag avslutade bfbc 2 kom det bruna ränder på skärmen så jag testade och ta tillbaka default klocken men de gick inte bort så jag stängde av datorn. När jag satte på den och loggade in på min användare blev det grå ränder på min skärmen och jag kunde inte göra någonting så jag startade om datorn len då hände samma sak. Så blev jag tvungen att stArta datorn i felsäkert läge och göra systemåterställning för att datorn skulle funka igen.

Så vad gjorde jag för fel?
Och skulle någon kunna ge mig lite tips om hur jag borde gå till väga när jag överklocka?

Mitt grafikkort låg på 60 grader under hela processen.

Permalänk

Vilka frekvenser kör du på? Du har garanterat överklockat mer än vad strömtillförseln kan förse kortet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vilka frekvenser kör du på? Du har garanterat överklockat mer än vad strömtillförseln kan förse kortet med.

Jag överklocka till 900 på core klock och 1300 på memory klock

Permalänk
Medlem

mitt PowerColor 5770 var helt kasst på att överklocka. jag tror de kör på lite billigare komponenter

Men: överklocka i små, små steg. 5-10Mhz åt gången

se till att ha tillräcklig kylning på GPU, minnen och strömförsörjningsdelarna på kortet. jag tror att det sitter minneschip på kortets "undersida" också där du kan klämma fast kylflänsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

mitt PowerColor 5770 var helt kasst på att överklocka. jag tror de kör på lite billigare komponenter

Men: överklocka i små, små steg. 5-10Mhz åt gången

se till att ha tillräcklig kylning på GPU, minnen och strömförsörjningsdelarna på kortet. jag tror att det sitter minneschip på kortets "undersida" också där du kan klämma fast kylflänsar

Fick 1350 i minnesklock och 960 i core clock vid 70 grader i ansträngning. På mitt Powercolor 5770..

Visa signatur

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Permalänk
Skrivet av alexst4:

Fick 1350 i minnesklock och 960 i core clock vid 70 grader i ansträngning. På mitt Powercolor 5770..

Och du benchade detta med vilket program? Jag betvivlar starkt att du fått det stabilt på dom frekvenserna utan att öka strömtillförseln. Värme är sällan ett problem på singelkort så detta är av föga intresse. Mitt 5770 klarade inte högre 920/1335 ~ för att gå 100% stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till nu nu när jag har klockat till 900 1300 igen går det ganska stabilt men sen stannar skärmen och så står det att grafik drivrutinen har återställts vad kan detta betyda ??

Permalänk
Skrivet av Jack0:

Jag har en fråga till nu nu när jag har klockat till 900 1300 igen går det ganska stabilt men sen stannar skärmen och så står det att grafik drivrutinen har återställts vad kan detta betyda ??

Att drivrutinen återställer sig betyder att det är en instabil överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Att drivrutinen återställer sig betyder att det är en instabil överklockning.

Men varför är överklockning instabil på 900 1300 det är väl inte särskilt högt ?

Permalänk
Skrivet av Jack0:

Men varför är överklockning instabil på 900 1300 det är väl inte särskilt högt ?

Generellt nej, men det varierar mellan tillverkare och från kort till kort.

Permalänk
Avstängd

Jo det är för högt genom med att du får error svar från drivrutinen såklart. Ett tecken på ostabil klock JO!! du låter som ny OC, junior klockare läs överclocknings guide,guider här på SWE istället istället för att du ska få tråkiga upplevelser med ditt kort.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Hjälpsam

Till Jack0 var försiktig med att överklocka dina minnen, de är känsliga (kan lätt gå sönder) och har en funktion som rättar minnesfel när klocken blir för hög, vilket gör att prestanda sjunker med för hög klockning.

Börja med att klocka GPU:n, om systemet börjar bli instabilt, dra ned ett par steg.

Om du vill klocka minnena (vilket jag avråder från), klocka i små steg, kör en benchmark för varje steg, om prestanda sjunker, ligger du för högt, sänk då klockan ett par steg.

edit Stabiliteten kan du testa i tex 3DMark11, blir det trots detta instabilt i ett spel kan du vara tvungen att sänka överklockningen ännu mer.

svar till raderat inlägg borttaget
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, och se till att ditt kort verkligen har en max på 70C, mitt XFX med deras spec kylare (ej singelslot), kunde ligga på 75C i 5 min i Furmark, sen helt plötsligt gick den upp till 80 på ~2 sec Sen höll den sig där.

OffT:
Mitt andra 5770 (Körde crossfire med den gamla riggen) kom ända upp till 955/1415 med en rejäl voltökning, ändå gick tempen aldrig över ~85

Edit* För att göra detta klart, då inte klock i cfx

svar till raderat inlägg borttaget
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tänk på att vara trevliga mot varandra i forumet, påhopp på andra medlemmar bara för att de ställt en fråga tidigare är inte något vi vill se här.

Till Jack0
Notera att bumpning inte är tillåtet enligt forumets regler.

Permalänk
Skrivet av Palmie:

*Tråd rensad*

Tänk på att vara trevliga mot varandra i forumet, påhopp på andra medlemmar bara för att de ställt en fråga tidigare är inte något vi vill se här.

Till Jack0
Notera att bumpning inte är tillåtet enligt forumets regler.

Det tackar vi för!