Datorn har blivit otroligt ineffektiv

Permalänk
Medlem

Datorn har blivit otroligt ineffektiv

Hej!

Vet inte om denna ligger rätt, men gör ett försök.

Precis som topic så har datorn blivit otroligt seg på senaste tiden. Men det visar sig väldigt märkligt.
Uppstart tar bra mycket längre tid, ca 30sekunder mer än vad det har gjort förut.
Att starta spel, tex SC2, Mw2 osv tar även det ca 10sek längre. Att tabba ner och upp ur spel gör att man möts av en svart skärm i 5-6sek.
Slår jag in CTRL ALT DEL så stannar det upp i 2 sek, det blir svart i någon sek, menyn kommer fram där jag kan välja kontrollpanelen, jag väljer den, det blir svart i 5sek och sedan kommer kontrollpanelen upp.
Jag har defragmenterat utan framgång samt kört virusscan med 0 funna hot.

MEN!
När den väl är inne i programmen så går det helt felritt och utan problem, vad i fasiken är detta?

Jag har misstankar om att det kom sedan jag böt mus, t-bord och headset. Men jag är osäker.
Jag har nu G35 Headset, G19 T-bord och Steelseries XAI mus, är det känt att någon av dessa komponenter kan ställa till det?

Det är datorn i signatur som det gäller.

Tacksam för alla tips!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Hej!

Vet inte om denna ligger rätt, men gör ett försök.

Precis som topic så har datorn blivit otroligt seg på senaste tiden. Men det visar sig väldigt märkligt.
Uppstart tar bra mycket längre tid, ca 30sekunder mer än vad det har gjort förut.
Att starta spel, tex SC2, Mw2 osv tar även det ca 10sek längre. Att tabba ner och upp ur spel gör att man möts av en svart skärm i 5-6sek.
Slår jag in CTRL ALT DEL så stannar det upp i 2 sek, det blir svart i någon sek, menyn kommer fram där jag kan välja kontrollpanelen, jag väljer den, det blir svart i 5sek och sedan kommer kontrollpanelen upp.
Jag har defragmenterat utan framgång samt kört virusscan med 0 funna hot.

MEN!
När den väl är inne i programmen så går det helt felritt och utan problem, vad i fasiken är detta

Jag har misstankar om att det kom sedan jag böt mus, t-bord och headset. Men jag är osäker.
Jag har nu G35 Headset, G19 T-bord och Steelseries XAI mus, är det känt att någon av dessa komponenter kan ställa till det?

Det är datorn i signatur som det gäller.

Tacksam för alla tips!

Mvh

Har du nyligen installerat FireFox4 och liknar problemen dom som jag hade: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1000600...

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomax:

Har du nyligen installerat FireFox4 och liknar problemen dom som jag hade: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1000600...

Japp, installerade FF4 vid samma tid ungefär, kan det ha med det att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Japp, installerade FF4 vid samma tid ungefär, kan det ha med det att göra?

För mej var det det! Formaterade en gång till och gick tillbaks till FireFox 3,6 och allt funkade bra igen.
Har aldrig fått veta vad felet var men med 3,6 funkar det ju.
Kan tänkas prova FF4 senare när alla buggar e åtgärdade.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

avinstallera firefox och ta en tidigare version och se om felet försvinner?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Vad säger felkonsolen i firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kilko:

Vad säger felkonsolen i firefox?

Hur kollar man denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomax:

För mej var det det! Formaterade en gång till och gick tillbaks till FireFox 3,6 och allt funkade bra igen.
Har aldrig fått veta vad felet var men med 3,6 funkar det ju.
Kan tänkas prova FF4 senare när alla buggar e åtgärdade.

Det var FF4 som var boven i dramat!

ATI/AMD har nu släppt nya drivrutiner och nu funkar det som det ska igen, skönt med snabb dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Det var FF4 som var boven i dramat!

ATI/AMD har nu släppt nya drivrutiner och nu funkar det som det ska igen, skönt med snabb dator!

Va bra! E det Catalyst 11.4 + FireFox 4,1 som funkar tillsammans eller hur har du?
För jag kör vidare med Catalyst 11,4 och FF 3,6 tills jag e säker. Hade för mycket strul för att chansa

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Hej
Senaste firefox kräver senaste grafik drivrutiner för att all grafik skall fungera, direct2d och annat övrig liknande, buggar i kort från ATI, Nvidia och Intel. Bara lite info om det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
Senaste firefox kräver senaste grafik drivrutiner för att all grafik skall fungera, direct2d och annat övrig liknande, buggar i kort från ATI, Nvidia och Intel. Bara lite info om det hela.

Det konstiga är att när jag hade problemen så skapade jag en tråd om detta. Se: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1000600...
Men fick ingen respons alls. Verkade som ingen hade problem. Senare så har det tillkommit några som jag upplevt samma problem. Men som du skriver så skulle ju alla haft problem när FF4 kom. Varför var det så tyst då? Konstigt.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Skrivet av thomax:

Det konstiga är att när jag hade problemen så skapade jag en tråd om detta. Se: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1000600...
Men fick ingen respons alls. Verkade som ingen hade problem. Senare så har det tillkommit några som jag upplevt samma problem. Men som du skriver så skulle ju alla haft problem när FF4 kom. Varför var det så tyst då? Konstigt.

Håller med, tycker också att det är så tyst om detta! Märker inte folk att deras datorer blir sega?
Bytte ut Firefox 4 på bägge datorerna. Blev som nya datorer

Någon som vet om detta gäller även nya Firefox 4.01?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Håller med, tycker också att det är så tyst om detta! Märker inte folk att deras datorer blir sega?
Bytte ut Firefox 4 på bägge datorerna. Blev som nya datorer

Någon som vet om detta gäller även nya Firefox 4.01?

Håller just på att testa. Har ju senaste catalyst 11,4 så jag tog ner FF 4,01.
Återkommer.

edit. Catalyst 11.4 + Firefox 4,01 funkar fint. Har inte märkt något som helst som liknar mina tidigare problem. So far so good!!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte svara på om firefox 4, är på aurora kanal, där fungerar det bra, jag har även senaste drivrutin för mitt grafikkort, aurora och 4:an är som natt och dag, aurora är pigg och snabb medan 4:an blir segare än sirap (hahaha), läste på en sida att man håller på med ny JavaScript motor lite osäker om det stämmer, testa aurora, det är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tyvärr kan jag inte svara på om firefox 4, är på aurora kanal, där fungerar det bra, jag har även senaste drivrutin för mitt grafikkort, aurora och 4:an är som natt och dag, aurora är pigg och snabb medan 4:an blir segare än sirap (hahaha), läste på en sida att man håller på med ny JavaScript motor lite osäker om det stämmer, testa aurora, det är mitt tips.

Så länge som 4,01an funkar så finns det ingen anledning att byta till aurora. Den har väl inte svenska och så länge den är sk okänd så kör man på säkerhet. på 4,01an så har jag bara 2 tillägg som blivit inaktiverade och det är bara att vänta in dom uppdateringarna. Hur är det ? är det Open Source på Aurora?

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Hej
Om du tycker det så är det ju bra för dig, aurora ser just nu ut som 4:an skillnad är att den är inte lika seg som stabila versionen, sedan får man leva med lite buggar här och där, open source, vad menar du, mozilla firefox har alltid varit öppen källkod, en liten sak man måste göra innan man använder aurora är att trixa med addons i config sedan fungerar allt som vanligt, använder den till allt förutom banken, bankerna är inte lika snabba som vi vanliga privatpersoner på att byta upp till något nytt. Mozilla håller på att bygga i andra språk, beta skall gå ut i slutet av maj, 6:an är redan ute i nightly och den skall i aurora runt mitten av maj, som sagt mozilla håller än så länge det dem har lovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomax:

Va bra! E det Catalyst 11.4 + FireFox 4,1 som funkar tillsammans eller hur har du?
För jag kör vidare med Catalyst 11,4 och FF 3,6 tills jag e säker. Hade för mycket strul för att chansa

Yepp, funkar bra med absolut senaste uppdateringen som kom till FF, 4.0.1 eller 4.1 eller vad det nu heter.
Kör med Catalyst 11.4 ja, så nu kan du uppgradera och fortfarande ha en snabb dator!

Kul att det löste sig för fler än mig också.

Permalänk

hej har för nån timme sedan smackat in mitt nya Gigabyte HD 6970 2GB senaste 11,5 hotfix men FF4 ser skit skum ut suddig text och skev text vad kan det bero på?
ska jag ta 11,4 tills de nyare har fixat till detta eller äre nån inställning på nya kortet som gör detta?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

hej har för nån timme sedan smackat in mitt nya Gigabyte HD 6970 2GB senaste 11,5 hotfix men FF4 ser skit skum ut suddig text och skev text vad kan det bero på?
ska jag ta 11,4 tills de nyare har fixat till detta eller äre nån inställning på nya kortet som gör detta?

Låter som att Direct2D inte fungerar som det ska. Ett sätt att få bort suddigheten är att helt enkelt stänga av hårdvaruaccerelationen i inställningarna i Firefox.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur menar ni att firefox påverkar uppstarten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.