AMD Bulldozer når klockfrekvenser över 4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Hoppas de återigen visar Intel var skåpet skall stå, precis som de gjorde med Athlon64. För tidigt att veta någåt än, men hoppas hoppas!!

E bara synd att dom inte gjort nåt konkuranskraftigt sen den processorn bara,risken är att dom inte gör det denna gång heller.
(nu blir det protester) Tyckte att P4 an höll Athlon 64 ganska bra stången den oxå (ägde båda ) var bara bättre prestanda per Ghz den var bättre på men intel låg högre så ungefär samma prestanda (men efter Athlon 64 har det nog vart tvärtom) Men bra med konkurans ,så håller en liten tumme för AMD fast blir Sandy Bridge-E för mig Moderkorten ser betydligt bättre ut på intelsidan dual channel på minnen e det år 2001? har amd tappat 10 år(fast beror ju på vad man ska använda sin dator till oxå)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av alexzpro:

nice. men lite fail att dom har 16gb ram och har 32bit

Skrivet av cyberkyckling:

16 GB RAM och 32bitars OS!

Skrivet av Gender Bender:

Haha det märkte jag inte först. Vilken fail

Tror dock inte systemet används för något mer en att show-off.
Hade dom faktiskt haft användning för 16gb ram hade dom garanterat kört x64.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Snart så ska vi få se lite riktiga resultat
Inte långt kvar nu!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

De får ta och skicka ut några testexemplar nu så man får se hur Zambezi faktiskt presterar. Jag hoppas att prestandan per kärna har förbättrats, men den verkar ju fokusera enormt på flertrådade applikationer...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

De får ta och skicka ut några testexemplar nu så man får se hur Zambezi faktiskt presterar. Jag hoppas att prestandan per kärna har förbättrats, men den verkar ju fokusera enormt på flertrådade applikationer...

Ja & sorgligt nog verkar dom positionera deras så kallade 8a kärniga mot Intels 2600k 4 kärnor så om det stämmer så e det ett fjasko

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Ska bli intressant att se hur Bulldozer presterar! Hoppas de nu närmar sig Intels prestanda per kärna!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ja & sorgligt nog verkar dom positionera deras så kallade 8a kärniga mot Intels 2600k 4 kärnor så om det stämmer så e det ett fjasko

Varför fiasko? Du som användare får en 8 kärnig CPU med vardera kärna på över 3GHz. Jävligt bra deal. Och när spel drar nytta av fler än 4 kärnor, kommer prestandan vara så otroligt mycket bättre än 2600k (precis som i fallet mellan dual core vs quad core idag) - och detta fick du för samma peng som en 4 kärnig intel.

Prestanda per clock betyder ingenting jämfört med antal kärnor (ingen intel dualcore slår en amd quad i något spel som drar nytta av 3 eller fler kärnor).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Varför fiasko? Du som användare får en 8 kärnig CPU med vardera kärna på över 3GHz. Jävligt bra deal. Och när spel drar nytta av fler än 4 kärnor, kommer prestandan vara så otroligt mycket bättre än 2600k (precis som i fallet mellan dual core vs quad core idag) - och detta fick du för samma peng som en 4 kärnig intel.

Prestanda per clock betyder ingenting jämfört med antal kärnor (ingen intel dualcore slår en amd quad i något spel som drar nytta av 3 eller fler kärnor).

Phenom åkte på ganska stort stryk mot ja ibland även deras dual core, I3 spöade ibland deras 6 kärniga (var väl bara i program med stöd för fler än 4a kärnor som den klarade sig.)
dessutom så var deras 4 kärniga oftast snabbare än deras 6 kärniga (beroende på högre frekvens )
Sen är det 8 kärnor som delar på resurser som en 4 kärnig så inte vill jag kalla den 8 kärnig heller direkt.
sen om den 4 kärniga börjar vid 2500-3000 så då har dom inte mycket att komma med.
om du gillar kärnor köp en playstation den har 7 värdelösa cell processorer (Kärnor)
Men man kan ju alltid hoppas att dom kan konkurera.
Sen kan du glömma att spelen ska kunna utnytja 8 kärnor. det ser konsollhelv.... till att spelen inte gör.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

du kan ju kolla in detta så ser du hur AMD tänker 8 kärnig mot 2600k,6 kärniga mot 2500k
& 700$ + med andra ord minst 7000 för en dator ( så 1500:- moderkort & 1000:- minne & 1500:- resten så 3000:- + för processorn(hm 4 kärnig eller 6 kärnig ) ren spekulation)
http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/42603-foe...
Fast blir SB-e för min del

Vilken tur att du bestämmer dig för vad som är bäst och hur de presterar innan de släpps. Även om nu SB-e är troligen är bättre behöver man inte snöa in sig... När AMD64 kom hade intel inte ett suck på flera år men de spelar väl ingen roll det var ju AMD ...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vilken tur att du bestämmer dig för vad som är bäst och hur de presterar innan de släpps. Även om nu SB-e är troligen är bättre behöver man inte snöa in sig...

Jag håller med men i mitt fall så faller AMD på att dom bara har dualchannel på minnena.
+ för lite nyheter på moderkort chip (vart är mer minneskanaler ,pcie3, sata/sas, bra inbyggt ljud osv är snarare hela lösningen & inte bara processorprestandan(för min del då)
Men går att hoppas att dom kan konkurera. (vore bra för oss konsumenter)
Har själv en AMD Dual Opteron 2,6 Ghz så inte vet jag om jag snöat in mig så mycket (har 2 Via oxå)
+1 intel 9650 som jag bara använder till spel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter alla säga att det är en 8 kärnig? det är en 4 modul proccesor som kan hantera 8 trådar, är samma princip som hyperthreading bara det att vad jag tror är att bulldozern kommer fungera bättre då den har extra "kärnor" . det går inte att räkna den som 8 kärnig då den inte är det.
det är 2,3 eller 4 moduler inget annat.

Permalänk
Skrivet av Kakkeman:

Varför fortsätter alla säga att det är en 8 kärnig? det är en 4 modul proccesor som kan hantera 8 trådar, är samma princip som hyperthreading bara det att vad jag tror är att bulldozern kommer fungera bättre då den har extra "kärnor" . det går inte att räkna den som 8 kärnig då den inte är det.
det är 2,3 eller 4 moduler inget annat.

De har ju gjort det så att det ska bli så likt en riktig octocore som möjligt i prestanda.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dataviruset:

De har ju gjort det så att det ska bli så likt en riktig octocore som möjligt i prestanda.

visst men den är ju inte det! alla säger att den är 8 core och jämför med proccesorer som har 6 o uppåt, vilket jag tycker inte fungerar eftersom den inte har 8 cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Phenom åkte på ganska stort stryk mot ja ibland även deras dual core, I3 spöade ibland deras 6 kärniga (var väl bara i program med stöd för fler än 4a kärnor som den klarade sig.)
dessutom så var deras 4 kärniga oftast snabbare än deras 6 kärniga (beroende på högre frekvens )
Sen är det 8 kärnor som delar på resurser som en 4 kärnig så inte vill jag kalla den 8 kärnig heller direkt.
sen om den 4 kärniga börjar vid 2500-3000 så då har dom inte mycket att komma med.
om du gillar kärnor köp en playstation den har 7 värdelösa cell processorer (Kärnor)
Men man kan ju alltid hoppas att dom kan konkurera.
Sen kan du glömma att spelen ska kunna utnytja 8 kärnor. det ser konsollhelv.... till att spelen inte gör.

Vi har redan haft den här diskussionen tidigare i tråden ang. Intel's läkta roadmap.

Skrivet av Kakkeman:

Varför fortsätter alla säga att det är en 8 kärnig? det är en 4 modul proccesor som kan hantera 8 trådar, är samma princip som hyperthreading bara det att vad jag tror är att bulldozern kommer fungera bättre då den har extra "kärnor" . det går inte att räkna den som 8 kärnig då den inte är det.
det är 2,3 eller 4 moduler inget annat.

Därför att det är 8 kärnor, inget annat. Anledningen till att man använder moduler är att man ska kunna använda resurserna mer effektivt om inte alla kärnor används. Det går inte att jämföra Hyperthreading och Bulldozer's moduluppbyggnad.

Permalänk
Medlem

Varför har denne "angelica" 32-bitars OS och 16gb RAM? Something is fishy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Vi har redan haft den här diskussionen tidigare i tråden ang. Intel's läkta roadmap.

Därför att det är 8 kärnor, inget annat. Anledningen till att man använder moduler är att man ska kunna använda resurserna mer effektivt om inte alla kärnor används. Det går inte att jämföra Hyperthreading och Bulldozer's moduluppbyggnad.

Ja vi får väl se i Juni/Juli hur det blir. Det blir en intressant sommar /höst / Vinter
(man ska inte lita på all reklam det är upp till tillverkarna & visa hur bra deras produkter är+ prissättningen)
(Ännu viktigare oberoende tester)
Är fortfarande 8 kärnor som delar på 4 processorers resurser (möjliktvis bättre prestanda än hypertreading det visar sig)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Man får hoppas att bulldozer kommer nära sandy så det kan bli lite priskrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkeman:

det går inte att räkna den som 8 kärnig då den inte är det.
det är 2,3 eller 4 moduler inget annat.

Konstigt att det inte går, för AMD själva gör det.

Det är 8 "integer-cores" där varje par delar på "resten". Beror väl på hur du definierar en "core" eller en CPU för den delen, men att räkna integer units är inte helt fel.

Ase:
Vi förstod redan efter ditt andra inlägg att du hatar AMD. Du behöver inte fortsätta, för dina inlägg ger absolut inget annat än att upprepa det du redan sagt innan.
AMD positionerar sin 8-core mot Intels 4-core som har HT och har 8 trådar. Pga de delade resurserna så kommer BD att köra 4 trådar i mer än hälften av 8 trådar.
Sen så kan man ju hoppas att BD är bättre på flertrådat och sämre i enkeltrådat, vilket är varför de valt att jämföra som de gör.

Permalänk
Medlem

Ang AMD Bulldozer

Alla som kommenterar att dom kör 16GB med ett 32-bit os. Det är inga problem att använda 16GB RAM med 36-bit minnesadressering (PAE). Syftet med att dom kör ett 32-bit OS kan vara för att användaren kanske bara har en sådan utgåva, eller bara vill testa processorn med 32-bit os.

Sen som jag skrivit innan i Bulldozertråden:

Citat:

Officiellt enligt AMD så är fortfarande en modul att betrakta som en kärna, men med möjligheten att exekvera 2 trådar simultant. Detta stämmer med det jag skrev tidigare, och kan jämföras med Intel's implementering utav Hyperthreading som kräver ungefär 5.5% fler transistorer medans AMD's design med en extra exekveringsenhet istället använder 12% mer transistorer. Skillnaden i arkitekturerna är att Hyperthreading delar på exekveringsenheterna med en ganska kraftfull front-end medans Bulldozer använder 2 separata heltals-enheter som delar på en massiv front-end. Heltalsenheterna delar tom på L1 instruktionscachen hos Bulldozer. En modul är betyligt mer lik 1 kärna, än 2 separata! Sandy Brigde får det svettigt och en Bulldozer MCM finns redo för desktop om Intel släpper en 8 kärnig SB.

Det verkar alltså som att dom kommer att marknadsföras som 4 kärniga processorer med kanske med ett modellnummer likt 8xxx där man vill upplysa om att det är en processor för 8 trådade operationer.

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/948597-amd-bulldozer-...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Efta:

Varför har denne "angelica" 32-bitars OS och 16gb RAM? Something is fishy...

Skrivet av cyberkyckling:

16 GB RAM och 32bitars OS!

Skrivet av alexzpro:

nice. men lite fail att dom har 16gb ram och har 32bit

Skrivet av ManBearPig:

Tror dock inte systemet används för något mer en att show-off.
Hade dom faktiskt haft användning för 16gb ram hade dom garanterat kört x64.

Stöder Windows fortfarande inte PAE o dyl för att kunna adressera mer än 4GB på 32-bitarssystem? http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366796(v=vs.85).asp... verkar hävda att de gör det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Jag vill ha mindre snack och mer lanseringar och benchmarks så vi får se hur det faktiskt presterar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Nä du kanske kan räkna på 9- 9,50 per dollar skatt & moms så är du där uppe
är bara att kolla vad intel I7 990 extreme kostar 999$ = ca 9000:-

Bara för att det var sant nån gång på mitten av 2000-talet så behöver det inte vara sant nu.

En liten snabb jämförelse mellan newegg.com och inet.se på några vanliga produkter:

Intel Core i7 2500K
Newegg: $225
Inet: 1700kr

1700 / 225 = 7,55

Gigabyte Geforce 560 Ti (GV-N560OC-1GI)
Newegg: $250
Inet: 1990kr

1990 / 250 = 7,96

Intel 320 160GB
Newegg: $320
Inet: 2455kr

2455 / 320 = 7,67

M.a.o, för att få priset i kr bör du gånga dollarpriset med 7,5-8,0.
En sak som i alla fall är säkert är att 1 dollar inte motsvarar 10 kronor. Det är väldigt länge sedan det gällde.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av 2good4you:

*citat från samlingstråden*

AMDs "20 Questions" om Bulldozer från augusti förra året säger dock precis tvärt emot (första frågan).

Citat:

When we talk about cores we will always be using the most agreed upon definition of cores – the integer logic. Today most workloads are integer with a much smaller portion being floating point. This is why we focused on integer cores as the most logical way to define a core.

Each integer core will be able to run one software thread, and these threads can all be done simultaneously, unlike an SMT-type technology that lets two threads share one core. You typically find SMT technology on processors with much lower core counts, and its shared nature can create bottlenecks, even resulting in negative throughput in some cases.

As for core counts, here is what we have committed to at this point:

“Interlagos” – 16-core server processor
“Valencia” – 8-core server processor
“Zambezi” – 8-core client processor

Tills vidare väljer SweClockers (om de flesta andra hårdvarusidor) att se varje modul som två kärnor. Det är antagligen så AMD ser det också, i tabellen för den här nyheten handlar det till exempel om fyra, sex eller åtta kärnor (två, tre eller fyra moduler).

Vill inte bråka med dig, bara förklarar hur vi resonerar och varför. Antalet kärnor och hur man räknar är ju egentligen irrelevant - det är prestanda vi vill åt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

får hoppas de kan ge intel en fight nu så det inte e massa tomma ghz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer något snyggt asus rog moderkort med 16x 16x så att man kan matcha up med ett par radeon kort ur 7000 serien

det känns inte som att bulldozer kommer att vara en besvikelse, om bulldozer presterar lite sämre än sandy bridge så måste dom ha riktigt låga priser annars blir det nog intel för mig

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Konstigt att det inte går, för AMD själva gör det.

Det är 8 "integer-cores" där varje par delar på "resten". Beror väl på hur du definierar en "core" eller en CPU för den delen, men att räkna integer units är inte helt fel.

Ase:
Vi förstod redan efter ditt andra inlägg att du hatar AMD. Du behöver inte fortsätta, för dina inlägg ger absolut inget annat än att upprepa det du redan sagt innan.
AMD positionerar sin 8-core mot Intels 4-core som har HT och har 8 trådar. Pga de delade resurserna så kommer BD att köra 4 trådar i mer än hälften av 8 trådar.
Sen så kan man ju hoppas att BD är bättre på flertrådat och sämre i enkeltrådat, vilket är varför de valt att jämföra som de gör.

Jag hatar inte AMD, jag hoppas att dom lyckas. (som jag skrev förut så äger jag en AMD oxå)
Sen kanske jag har rätt att försvara mig oxå.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

när var senaste gången vi hade processorer som tickade i 4 GHz stock? det var väl en prescott va?

även om detta nu "bara" är är turbo frekvenser så är det lite häftigt ändå.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Ase:

Jag håller med men i mitt fall så faller AMD på att dom bara har dualchannel på minnena.
+ för lite nyheter på moderkort chip (vart är mer minneskanaler ,pcie3, sata/sas, bra inbyggt ljud osv är snarare hela lösningen & inte bara processorprestandan(för min del då)
Men går att hoppas att dom kan konkurera. (vore bra för oss konsumenter)
Har själv en AMD Dual Opteron 2,6 Ghz så inte vet jag om jag snöat in mig så mycket (har 2 Via oxå)
+1 intel 9650 som jag bara använder till spel

Vadå för lite nyheter på moderkortet?

De äger ju redan SB med antal pci-e lanes? Sen är de först med usb 3. Ljud ligger väl på moderkortstillverkaren att lägga till? Vad ska de med pcie3 med till nu? 6990 blir ju inte ens märkbart flaskat på 8x, knappt på 4x ens (sök test på youtube av "techlinus").

Vad har du för källa på att tripple channel skulle göra märkbar förbättring på AMDs plattform?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som märker att det på andra bildspelet står
"Installed Memory: 16.0 GB (2.99 GB usable)" ??
Men ontopic så tycker jag att det är skönt o höra att AMD satsar på bulldozer.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Vadå för lite nyheter på moderkortet?

De äger ju redan SB med antal pci-e lanes? Sen är de först med usb 3. Ljud ligger väl på moderkortstillverkaren att lägga till? Vad ska de med pcie3 med till nu? 6990 blir ju inte ens märkbart flaskat på 8x, knappt på 4x ens (sök test på youtube av "techlinus").

Vad har du för källa på att tripple channel skulle göra märkbar förbättring på AMDs plattform?

Ang. antalet minneskanaler så behöver man väll ingen direkt källa, det är ett objektivt påstående. Men jag själv anser att 2 minneskanaler är för lite, och skulle vilja ha minst 3 st. Men next-gen bulldozer ska ha Pci-E 3.0 samt 3 minneskanaler, så det kommer.

Skrivet av Encho5:

Är det bara jag som märker att det på andra bildspelet står
"Installed Memory: 16.0 GB (2.99 GB usable)" ??
Men ontopic så tycker jag att det är skönt o höra att AMD satsar på bulldozer.

Har diskuterats tidigare i tråden.