Permalänk
Medlem

Ska abstracts ha referenser?

Jag skriver min första vetenskapliga artikel och sitter med abstract nu och undrar om jag ska använda referenser här. Nån som vet?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Det är väl ingenting som förbjder referenser där.
Dock tror jag inte att jag själv någonsin använt det i ett abstract. I abstractet brukar man vanligen sammanfatta väldigt kort vad gjort i artikeln, utan att gå in på för mycket detaljer.
Däremot i inledningen till artikeln bör man ha rikligt med referenser och knyta an till vad folk gjort tidigare. Folk gillar att man refererar till dem och det kan ge en fördelar i framtiden som tex att de refererar en själv tillbaka och bjuder in en till konferenser, pos doc vistelser och annat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Då skippar jag referenserna, tack! Just denna artikeln är bara på låtsas och del av en lär-dig-skriva-rapport-kurs, men jag tar till mig alla tips jag får då det inte är helt omöjligt att jag kommer vilja fortsätta min akademiska bana även efter min master

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Under min utbildning lärde jag mig att man aldrig under några omständigheter skriver referenser i abstract.

Permalänk
Entusiast

Jag kan inte påminna mig om att jag sett några referenser i abstract faktiskt men kan inte hitta något om de i de skrivanvisningar jag läst. Har dock svårt att se varför man skulle vilja ha referenser i abstract eftersom det bara är en kort sammanfattning för att man enkelt ska kunna bilda sig en uppfattning om artikeln är relevant läsning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Abstracten sammanfattar ju uppsatsen och alltså inte andra personers verk som uppsatsen tar upp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Abstracten sammanfattar ju uppsatsen och alltså inte andra personers verk som uppsatsen tar upp.

^ This

Abstrakt ska vara om DIN uppsats som DU skrivit med DINA resultat och slutsatser. Inte någon annans.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Rent formellt är det, som sagt, inte förbjudet att ha några referenser där, men som andra påtalar så är det oftast olämpligt.
Abstraktet ska på ett kort och koncist sätt beskriva vad man gjort i artikeln, speciellt fokuserat på vad som är nytt i förhållande till tidigare kända resultat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående personer.
Det förekommer (också i högt ansedda journals) men verkar ganska ovanligt.

Tycker att det ska användas om innehållet bygger på en tidigare författares verk, data den samlat in eller om det diskuteras på något sätt.

För övrig gillar jag detta sätt att skriva abstracts på

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?