Permalänk
Medlem

lokal email server

hej.

jag håller på att utveckla ett program som ska maila ut nyhetsbrev. Jag skulle behöva sätta upp en mailserver lokalt som endast ska användas för att testa programmet. Någon som kan rekomendera en mail server som gärna är lätt att confa?

linux eller windows. spelar ingen roll.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Postfix gillar jag. Finns mycket dokumentation "där ute". Men det är ju "bara" en SMTP-server och har inte någon pop3 eller IMAP-server.
Men den ska duga aldeles utmärkt till att testa lokalt och sen köra på riktigt om man känner för det.

Permalänk
Medlem

ssmtp är väl den enklaste mailservern som existerar. den används enbart för att skicka mail och kan ej ta emot något. snuskigt lätt att sätta upp
http://www.linux.com/archive/feature/132006

Permalänk
Rekordmedlem

Observera att många isp er inte tillåter egna mailservrar pga spamproblem, de är filtrerar därför bort dem, du bör kolla vad som gäller för att skicka mail hos just dig, det kan krävas att du skickar via ispns utgående server för att det ska funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack för svaren. skulle dock behöva kunna ta emot mail också så jag kan skapa ett gäng mail adresser och testa utskick i lite större skala. antar att man får sätta upp en pop3 server också isåfall. ska kolla på det senare.

hade tänkt att kolla om det är möjligt att använda samma smtp server som företagsmailen använder till dom riktiga utskicken men antar att jag får kontakta ispn eller vad det nu är för företag som tillhandahåller den.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

personligen hade jag väl istället för att ta emot mail själv, snarare signat upp för 1st gmail, hotmail, yahoo email konto. sen gjort ett testskott mot just de tre och kollat att allt ser bra ut + att det inte blir spamfiltrerat. du behöver ju inte göra ett stort utskick direkt..
ett stort utskick till en lokal server kommer ge sjukt mkt bättre perf än vad du kommer se i ett skarpt utskick så min högst personliga åsikt är att du inte behöver göra det utan det jag hade fokuserat på är att mailen ser schyssta ut när dom kommer ut i andra änden så man inte bommat på någon encoding/codepage eller annat sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

personligen hade jag väl istället för att ta emot mail själv, snarare signat upp för 1st gmail, hotmail, yahoo email konto. sen gjort ett testskott mot just de tre och kollat att allt ser bra ut + att det inte blir spamfiltrerat. du behöver ju inte göra ett stort utskick direkt..
ett stort utskick till en lokal server kommer ge sjukt mkt bättre perf än vad du kommer se i ett skarpt utskick så min högst personliga åsikt är att du inte behöver göra det utan det jag hade fokuserat på är att mailen ser schyssta ut när dom kommer ut i andra änden så man inte bommat på någon encoding/codepage eller annat sånt

jo det är faktiskt väldigt sant

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |