Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zordor:

hmm, hur fan då xDkallt inne på rummet eller?

Inte speciellt, men skönt att det löste sig för dig!

Kjam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

http://img543.imageshack.us/i/swectemperatur.png/

Inte speciellt, men skönt att det löste sig för dig!

Kjam!

Lol en jävla tur har du alltså xD ja riktigt skönt! Blev lite orolig där ett tag ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag sitter med en Corsair H70 Hydro på 2600K i originalhastighet och tycker jag får väldigt höga temps med. Först körde jag med pastan som var påsmetad på kylaren, dock bara en dag sedan prövade jag att smeta på egen (akasa 455) som jag tycker är sjukt kass, den är ju som lera för fasen så det blir till att beställa en arctic silver eller liknande.

Idle så hoppar samtliga kärnor mellan 26-37 grader hela tiden. Och vid full load i prime på alla kärnor ligger jag på 49, 54, 56, 59 stabilt nu efter 50 min. Någon annan med liknande kylare som kan ge till feedback ifall ni ligger på liknande temps kanske eller det bara är jag som gjort något fel. Hade samma temps med pastan som satt på kylaren vid första montaget, och det såg ut att ligga relativ jämnt övre prollen när jag tog av kylaren.

O förresten, kör med 2x120mm fläktar som medföljer på 50% nu när jag stressa, vid idle kör jag 40%.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Humm, installerade Control Center som medföljer moderkortet och här snackar vi lite mer optimistiska temperaturer... Frågan är om man vågar lite på dem?

Core temp visar i skrivande stund 58 på varmaste kärnan, Control Center visar bara en temperatur och den är 38, så alltså 20 graders skillnad.
Ska tilläggas att Control Center i övrigt är väldigt detaljerat och visar spänning på i princip allt i burken och det går bra att överklocka direkt i programmet och då tycker jag man borde kunna förvänta sig korrekta värden så man inte förstör sakerna? Vill tro att den visar rätt i alla fall:)

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfredo:

Core temp visar i skrivande stund 58 på varmaste kärnan, Control Center visar bara en temperatur och den är 38, så alltså 20 graders skillnad.
Ska tilläggas att Control Center i övrigt är väldigt detaljerat och visar spänning på i princip allt i burken och det går bra att överklocka direkt i programmet och då tycker jag man borde kunna förvänta sig korrekta värden så man inte förstör sakerna? Vill tro att den visar rätt i alla fall:)

Jag skulle nog lita mer på coretemp än på control center... Men jag kan ha fel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hittade en flik till i control center som visar samma värden som de andra programmen nu (tyvärr). Kollade en artikel där dom köra med Cooler Master V6 GT och där ligger de på 24 grader idle, så mina 30-40 grader känns inte grymt bra alls.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Hittade lite arctic silver som jag hade liggande, lade på stort som ett riskorn i mitten och installera om kylaren. Jag prövad bara lite smått med 1,25V och 3,7Ghz och jag kommer upp i 64-65 grader i prime efter 10min..... Jag begriper inte vad som är fel, kylaren ser ut att ha bra kontakt med cpu´n när jag tar bort den med om man kollar på kylpastan. Idle är 35-40 grader på 3 kärnor och en kärna ligger någon grad under. Får väll låt kylpastan gotta till sig men har svårt att tänka mig att det blir nått bättre.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Ni som får högre temps nu än förut, kollar ni bara i BIOS, eller även tex coretemp?

Min gissning är bara att BIOS visar högre värden på B3 av nån anledning, och att det inte är mycket att oroa sig för, men jag kan ha fel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

BIOS visar en eller ett par grader högre temperatur än de andra programmen.

F'låt, jag var lite otydlig: jag vet att bios generellt brukar visar högre än de andra programmen...

Men det jag är nyfiken på är om det kanske bara är i bios som de nya B3 moderkorten visar högre temps? Dvs min teori är att om man jämför samma modell av moderkort före och efter B3 stepping så kanske de tweakat om biosvärdena så det visar högre temps på B3, men skulle man jämföra tex coretemp så skulle de ligga i princip samma för båda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte min 2500k igår, och använder en Noctua NH-U12P SE2 och processorn går inte ens över 50c med prime95, bara så du har något att jämföra med.