Permalänk
Medlem

Stort minus till D-Link

Måste bara dela med mig med min RMA-hantering hos D-Link.

Köpte en DIR-655 router i Januari. Den gick sönder för några veckor sedan, var bara plötsligt ej fungerande en dag.

Först fick man ringa till ett supportnummer, som kostar 39kr per samtal. Det bröts och jag blev tvungen att ringa 2ggr. Det står även "om det blir ett garantiärende är detta samtal naturligtvis gratis". Det första kostade ~40kr, och det andra ~60kr. De sa att de skulle ta bort dessa kostnader till mig i telefon, men nu har de dykt upp på min telefonräkning. Här är inte det sista ordet sagt.

Hursomhelst, fick ett RMA-nr, och skickade in enheten. Jag fick betala frakten själv! Fruktansvärt dåligt, jag har skickat in felaktiga produkter till flera företag, och vill inte minnas någon som inte skickat ut en gratis retursedel (särskilt när enheten endast är 3 mån gammal).
Skrev ett brev till dem och skickade med, att jag inte alls tycker att jag borde stå för frakten, och hoppades på att kompenseras på något sätt.

Det gick någon vecka, men har precis vart och hämtat ett paket på posten. Inget svar på mitt brev, endast en ny DIR-655 i en låda.

Eller ny är fel ord. Enheten är HELT klart använd. Skabbig i finishen och man ser att den har vart upphängd någonstans. Även en äldre hardwareversion och firmware. Firmwaren uppdateras ju men...

En repig installations-cd fick jag med också.

MYCKET dåligt D-link! Visserligen fungerar den nya enheten, men jag tycker inte alls att detta har skötts snyggt. Och det minsta man förväntar sig är en splitter ny enhet!

Vikten av bra support har höjts i min värld ytterligare ett steg, särskilt nu när produkter går sönder hipp som happ...

Men D-Link, jag tänker då aldrig köpa någonting från er igen...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

de är ett sug-företag och kommer alltid att vara, kommer ihåg gamla di-604 tiden då jag fick byta router var tredje månad och de påstod att "den används felaktigt och på ett förkastligt sätt av kund" hur fan man nu kunde göra det med två datorer och en 0.5mbit lina av comhem:D

Sen dess har jag kört allt annat än dem och kan inte rekommendera dem heller precis på senare tid, att de tar pröjs för frakt tillbaka och för supporten är nog för att de måste ta igen kostnaderna någonstans för alla dessa 11-åriga garantier på sina "bättre" produkter.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

När jag gjorde en RMA registrerade jag bara mig på deras "portal". Efter lite frågor fram och tillbaka skicka de mig en ny produkt direkt, fungera väldigt bra.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Har inte haft supportärende så min kommentar är nog överflödig. Jag har haft många d-link switchar och routrar och måste säga att jag är nöjd. Dock råkade jag elda upp en då jag satte i fel strömadapter, då blev snubbarna på lanet ledsna hestar

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Har inte haft supportärende så min kommentar är nog överflödig. Jag har haft många d-link switchar och routrar och måste säga att jag är nöjd. Dock råkade jag elda upp en då jag satte i fel strömadapter, då blev snubbarna på lanet ledsna hestar

------------------
stakars hestar!

Men de lite bättre o större switcharna är det sällan några problem medm det är på konsumentsidan det oftast skiter sig enligt min uppfattning, och oftast när de skall göra konsumentrouters.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Har D-Link DIR-855 WE som är perfekt, absolut inga problem och bara underbar, den lilla displayen är skön att ha också

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Har D-Link DIR-855 WE som är perfekt, absolut inga problem och bara underbar, den lilla displayen är skön att ha också

--------------
finns alltid nöjda kunder hos alla leverantörer, bara att säga grattis!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag har oxå haft mina duster med D-Link då jag köpte ett USB nätverkskort som var Vista certifierat men som under inga som helst omständigheter gick att köra på Vista x64...

Efter ett långt samtal med deras support som kostade ett gäng pengar om en ny produkt (1 dag gammal) så var felet dels mitt som körde Vista x64 och Microsoft som inte försett D-Link med en Vista x64 som de kunde utveckla drivare mot... (vilket var en lögn från D-Links sida då Vista x64 redan fanns ute för konsumentmarknaden och jag hade själv kört den ett längre tag på jobbet då jag jobbar som utvecklare)

Jag blev oxå lovad att de skulle ta bort alla kostnade för samtal jag hade haft, men först efter jag hade påpekat att det är märkligt att jag skall betala för information som inte fanns att få tag på under någon som helst möjlighet. Jag vet tyvärr inte om jag blev debiterad för samtalet, men tonen som supportsnubben hade lät som om det vara var något han sa för att bli av med mig.

Efter det blir det ABSOLUT ingen D-Link igen för mig

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Medlem

Re: Stort minus till D-Link

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Jag fick betala frakten själv! Fruktansvärt dåligt, jag har skickat in felaktiga produkter till flera företag, och vill inte minnas någon som inte skickat ut en gratis retursedel (särskilt när enheten endast är 3 mån gammal).
Skrev ett brev till dem och skickade med, att jag inte alls tycker att jag borde stå för frakten, och hoppades på att kompenseras på något sätt.

Man kan tycka vad man vill, men fri retursedel är ingen rättighet (även om om vi blivit bortskämda med goodwill på andra företag).
I övrigt är jag inte förvånad, det är ju D-Link vi pratar om... de har alltid varit lite fyrkantiga. Framledes kanske du ska använda det kostnadsfria supportformuläret eller supportportalen? Lycka till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

GustavRonne: Inte så konstigt att man är nöjd så länge produkten fungerar som den ska. Jag var också jättenöjd tills den dagen min gick sönder.

Dr. Mabuse, du har rätt, det är ingen rättighet, men när man talar om en såpass ny produkt så tycker jag att det är goodwill av dem att skicka ut en retursedel.

Men det som gör mig mest arg är att jag fick en begagnad enhet. Det känns inte bra att få någonting som syns att den är använd. Då kunde jag lika gärna ha köpt en begagnad.

Hårdvaruversion A3 istället för min förra som var A4. Läser på forum om de välkända värmeproblemen hos DIR-655, dessa var mycket mer påtagliga på A3-versionen. A4-versionen ska även ha nya WLAN-chip, och därmed bättre sändning.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Köptes den via en fysisk butik eller via e-handel? Det är oftast bättre att sköta det via butiken man handlade från än att gå till tillverkaren direkt. Ärendet är definitivt olustigt, speciellt med tanke på hur många routrar som D-Link säljer i Sverige varje dag.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Jag köpte den på Netonnet, trodde att det skulle gå bättre att gå till D-Link direkt.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

D-Links office grejer är riktigt bra men de som riktar sig för hemmabruk är rent och skärt skräp.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Tycker jag fick hyfsat snabba svar från deras support.
Hade problem med en router tidigare och jag mailade deras support om detta.
Dagen efter fick svar med en lösning och en ny firmware till den.
Denna firmware fanns inte att ladda ner från hemsidan utan det var någon "specialare".

De produkter jag har haft från D-Link har fungerat bra i övrigt.
Deras support verkar ju funka (för mig i alla fall).

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Tycker jag fick hyfsat snabba svar från deras support.
Hade problem med en router tidigare och jag mailade deras support om detta.
Dagen efter fick svar med en lösning och en ny firmware till den.
Denna firmware fanns inte att ladda ner från hemsidan utan det var någon "specialare".

De produkter jag har haft från D-Link har fungerat bra i övrigt.
Deras support verkar ju funka (för mig i alla fall).

Vilken "special" firmware fick du då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade strul med min DIR-635 och det visade sig att det var strömadaptern som dött. Fick en ny skickad från England i ett XXL-paket (tur att dom stod för frakten) och den har funkar bra några månader till men nu är den inne i någon restart-loop.

När jag skulle kontakta dom första gången så fanns det ingen e-mail adress på deras hemsida och numret kostade ju 39kr vilket jag vägrar att betala. Dessutom är min hemtelefon död (ip-telefoni) så jag skulle vara tvungen att ringa från min mobiltelefon. Deras supportportal fungerar endast på IE6 och IE7. Hallå, det är ju uråldrigt!

Fick dock tag på dom den gången på något sätt och jag klagade på det men dom har tydligen inte förbättrat sig. Den här gången fick jag skriva till den internationella D-link. På deras hemsida fanns det e-mail adress lättåtkomligt.

Aldrig med D-Link för min del. Blir nog en Netgear sedan...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Dr. Mabuse, du har rätt, det är ingen rättighet, men när man talar om en såpass ny produkt så tycker jag att det är goodwill av dem att skicka ut en retursedel.

Jo, det är en rättighet om det är fel på produkten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Jo, det är en rättighet om det är fel på produkten.

En returfraktsedel är ingen rättighet, man har rätt till ersättning enligt lagen, men det finns inget i lagtexten om hur det ska regleras i detalj, så det kan lösas på flera andra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om du nu hade tagit dig tiden att läsa rma informationen så skulle du säkerligen sett att det står nått i stil med "du får en begagnad produkt som blivit testad". och netonnet har iaf tidigare varit väldigt duktiga på att ta imot all felaktig hårdvara med brister som jag har köpt.
haft en dlink gbit switch rullandes i 24/7 drift i 7 år utan några som helst avbrott, överlevt ett antal åskoväder som slagit ut elektriciteten och annan hårdvara.
kort o gott, du får vad du betalar för och en router för 700kr lär inte vara av topnotch kvalitet.
edit: kom på att nämna att det säkerligen skulle varit annorlunda om din enhet varit doa, och då skulle du fortfarande ha skickat/lämnat den på inköpsstället.

Permalänk
Medlem

At support samtal kostar utover lokal takst visar bare hur mycket bolaget gir F i sina kunder.

Hyrde bil hos Hertz f.eks, support samtal 2 spenn / min. Aldrig mer kund hos hertz.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Jag är relativ nöjd med min DIR-655. Det enda är att jag tycker täckningen inte håller måttet.
Men annars fungerar den som den ska.

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Intel i7 930 + Corsair H50 | Asus P6X58D Premium | Corsair HX1000W | 3x2GB Corsair Dominator 1600Hz | XFX5770 XXX | Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion | Intel SSD80GB | Windows 7 Professional 64bit |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lordnotan:

Köptes den via en fysisk butik eller via e-handel? Det är oftast bättre att sköta det via butiken man handlade från än att gå till tillverkaren direkt. Ärendet är definitivt olustigt, speciellt med tanke på hur många routrar som D-Link säljer i Sverige varje dag.

Skrivet av Gling:

Jag köpte den på Netonnet, trodde att det skulle gå bättre att gå till D-Link direkt.

I de allra flesta fall är det smidigare med att ta det med återförsäljaren istället för tillverkaren. Specifika uda frågor rörande firmware, mjukvara etc är det ofta tillverkaren som sitter på informationen men då får man oftast bäst support via deras forum istället för telefon eller mail. I first-line supporten jobbar mest med standard copy/past svar så man behöver komma upp till second eller third line innan man får bra svar på specifika frågor och det kan ta en stund innan ärendet har kommit till den nivån via telefon eller mail.

Kolla alltid med återförsäljaren först, oftast säger deras first line support "kolla med tillverkaren" så är det bara att säga "nej, det är ditt ansvar som återförsäljare att lösa garantifel".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem

Vad gäller garantier så har återförsäljaren allt ansvar, tillverkaren har antagligen inte sålt något till dig. vissa företag har ett system som hanterar garantier också, men man ska alltid ta kontakt med säljaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ni vet att tråden är 2 år gammal va?

Har sålt routern för längesen. Min comhemrouter kostade 1kr och gör ett precis lika bra jobb som DIR-655.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2