Bahnhof försöker lura min kompis - vad göra?

Permalänk
Medlem

Bahnhof försöker lura min kompis - vad göra?

Hej, min kompis tecknade bahnhof via opennet natten mellan den 1a och 2a april och 2 dagar innan dess pratade han med kundtjänsten (han skrev ej namnet dock med vem han pratade med) och de sa ifall kunder från en annan operator byter till bahnhof får de 3 månader för halva priset. (obs helt nya opennet kunder får 4månader gratis).

Idag fick han en mail med avtal och kundspecifikation och där stod det att 319kr/månad för abonnemangen + startavgift men inget om kampanjen som utlovades.

Han ringde bahnhof idag, och de sa att det inte fanns sådan kampanj. När man kollade på bahnhofs sida så står det bara "4 månader gratis till nya opennet kunder".

Men, med google cache från den 26e mars står det följande :

"Kampanjen gäller mellan 2011-03-01 och 2011-04-30

4 månader fritt gäller i samband med nyttjande av kampanjkod.

3 månader för halva priset utan kampanjkod

(Endast nya stadsnäts- och Bahnhofkunder kan ta del av kampanjerna)"

Kundtjänsten vet ingenting när han pratar med de... Vad ska man göra? De har lurat honom helt eftersom det fanns andra alternativ för samma pris UTAN startavgiften.

Edit: Google cache för sidan bara 3dagar innan. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:RJh2Fw2a...

Permalänk
Medlem

ångerrätt enligt distansavtalslagen?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Finns det ens? Abonnemangen tecknades via opennets "portal" och inte direkt via bahnhof.

Hur länge gäller den från den punkten då abonnemangen tecknades?

Permalänk
Medlem

Om erbjudandet var tillgängligt när han tecknade avtalet borde han kunna kräva det. Ta några screenshots på google's cache och skicka en länk dit så har du bevis på att det stämmer. Har själv bahnhof och jag har inte stött på några problem alls, dom gav oss t.om. en dag gratis för några månader sedan så att vi kunde logga in på internetbanken och betala vår faktura. Har dock hört om andra som haft problem med dom, jag kanske bara har tur... good luck iaf!

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Så som jag tolkar brasklappen på slutet, så gäller detta bara om man byter teknisk plattform dvs tex går över från ADSL till stadsnätet. Det gäller inte ifall man haft annan operatör inom stadsnätet.

Han har helt enkelt fått felaktig info i kundtjänst.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Men om man setat på Telias fiberlina, och sen bytt till Banhof/stadsnät.

Borde vara samma där, det står bara nya stadsnät/bahnhof kunder?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Så som jag tolkar brasklappen på slutet, så gäller detta bara om man byter teknisk plattform dvs tex går över från ADSL till stadsnätet. Det gäller inte ifall man haft annan operatör inom stadsnätet.

Han har helt enkelt fått felaktig info i kundtjänst.

Han pratade med kundtjänsten 2 dagar innan han beställde och de bekräftade att det gäller när man byter operatör inom opennet, men efter tecknandet vet ingen nånting om kampanjen helt plötsligt.

Tex T3 har exakt samma erbjudande, dock med 4månader halva pris när man byter operatör inom opennet.

Permalänk
Medlem

Det är konstigt men tyvärr ej ovanligt att folk inte kollar dom avtal dom ingår i, hadde din kompis tänkt på att det faktiskt inte nämdes någon rabatt/kampanj i avtalet borde han ha reagerat.

Kolla upp ånger, brukar väll vara sådär 14dagar eller så.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Det är konstigt men tyvärr ej ovanligt att folk inte kollar dom avtal dom ingår i, hadde din kompis tänkt på att det faktiskt inte nämdes någon rabatt/kampanj i avtalet borde han ha reagerat.

Kolla upp ånger, brukar väll vara sådär 14dagar eller så.

Alright då får han försöka med det.

Avtalet visades inte vid teckningen dock. Opennets portal har ingen avtal där. Det man skriver in är namn, pn, email och lägenhet vilken hastighet /operatör och swoosh är det klart. Avtalet dök upp 2 dagar senare via email från bahnhof.

Permalänk
Medlem

Liten uppföljning av det hela för de intresserade.

Kompisen ville utnyttja ångerrätten, men det gick inte. De läste några rader från avtalet där det står att 14dagars ångerrätt inte gäller om kunden har använt tjänsten som tex att logga in på nån sida. Tydligen räcker att att man besöker sweclockers.com en gång under de senaste dagarna och swoosh så är det kört.

Vad det gäller kampanjen så arbetar nån avdelning fortfarande med detaljerna och inte kan svara än.

Edit: I avtalet står det : "Ångerrätt föreligger inte om kunden redan börjat utnyttja tjänsten under ngerfristen (genom att logga in på sitt konto)."

Vad menas med att logga in på sitt konto?