Förkastligt att köpa S755 idag?

Permalänk
Medlem

Förkastligt att köpa S755 idag?

Hej!

Tänkte bygga ihop en billig HTPC och har tittat lite på ett S755 system. Tänkte mig:

E5700
Snorbilligt S755 mobo (för närvarande ligger ASUS P5KPL-AM EPU i korgen)
DDR2 minne har jag i garderoben
HD5450

Finns det några uppenbara nackdelar med ett sånt system? Har tänkt att köra en SSD hårddisk till den, blir det kanske dålig prestanda med så gammalt mobo?

Alternativet jag har tittat på är AMD Fusion, men är inte så förtjust i Mini-ITX, har inget behov av att bygga i ett litet chassi. Hur skulle ni gjort?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Skriv ut dom olika prisförslagen.

Men om det inte skiljer så mycket skulle jag nog tveklöst kört på Fusion.

Förstår inte varför du inte gillar mini-itx?

Permalänk
Medlem

Skiljer ju inte så mkt i pengar direkt.. ca 200kr

S755

Fusion

Hade helt missat att AMD Fusion även kommer som mATX. Hudson känns ju helt klart fräschare, men en Core processor i 3Ghz borde ändå vara snabbare än Fusion proppen? Har väll inget emot mini-itx men känns onödigt att betala för att få något mindre när jag ändå tänkt bygga i en stor låda.

Största anledningen till stor låda är att jag vill slippa slim-line blu-ray läsare/brännare, annars vore det helt klart lite kul att bygga en pyttedator.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Jo med s755 kan man få kraftfullare cpu processorer.
Men fördelarna är att den drar mindre ström. Så billigare i drift och lättare att bygga tyst dator.

Men ser även att livslängen blir längre med fusion. Den har lite nyare teknik.
Den är nog även ganska användbar om du vill byta roll för den till hemmaserver/router om några år. Och har ett bättre andrahandsvärde om du skulle vilja sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Hej!

Tänkte bygga ihop en billig HTPC och har tittat lite på ett S755 system. Tänkte mig:

E5700
Snorbilligt S755 mobo (för närvarande ligger ASUS P5KPL-AM EPU i korgen)
DDR2 minne har jag i garderoben
HD5450

Finns det några uppenbara nackdelar med ett sånt system? Har tänkt att köra en SSD hårddisk till den, blir det kanske dålig prestanda med så gammalt mobo?

Alternativet jag har tittat på är AMD Fusion, men är inte så förtjust i Mini-ITX, har inget behov av att bygga i ett litet chassi. Hur skulle ni gjort?

Jag skulle tagit en E3400 istället, den är billigare än E5700 och väldigt strömsnål.

Permalänk

Men ett chassie för 1600?? Känns som att du kastar pengar i sjön där, jag hade nog lagt 400max, ska det vara billigt så ska det.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt en del och kommer inte att köpa S775. Kommer att satsa på AMD fusion, om ASUS kortet kunde komma in i lager någon gång bara...!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”