Spotify vägrar minimera, ligger kvar i taskbaren

Permalänk
Medlem

Spotify vägrar minimera, ligger kvar i taskbaren

Hej på er Sweclockers,

Märkte idag ett problem som jag inte riktigt kan sätta fingret på när det uppstod. När jag väljer att stänga Spotify på krysset i programmet så har den alltid minimerats till trayen men nu idag så märkte jag att den fortfarande hänger kvar i taskbaren som om att programfönstret var aktivt när det i själva verket redan är minimerat. Oavsett om jag klickar på minimera eller stäng så ligger den kvar i taskbaren. Enda sättet att få Spotify att minimeras utan av visas i taskbaren är att om jag har fönstret öppet och högerklickar på iconen i trayen och väljer "Hide Spotify", då försvinner programmet från taskbaren.

Har aldrig gjort så här förr och jag har inte pinnat det till taskbaren eller nåt. Har de kört ut nån update som denna buggen ligger i eller har något flummigt hänt med just spotify på min burk? Har även testat att ominstallera men problemet kvarstår.

Nån som har liknande problem?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har det likadant om jag inte missuppfattat.

Trots att jag väljer stäng fönster eller liknande så ligger det kvar på startraden.. Måste vara nåt med W7 SP1.

Permalänk
Medlem

Har också märkt samma sak.

Ska tillägga att jag inte än har installerat SP1 till W7.

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt, jag har det både i taskbaren och i trayen samtidigt,
har version 0.4.10.92

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Yeah samma version här också fast inte SP1 till Win7 (x64) än. Men då är jag inte själv om detta problemet, bra, eller ja, inte bra men ni fattar. Skickade i alla fall iväg ett mail till supporten på Spotify, får se om man får något svar.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Det är en känd bugg i senaste versionen och kommer enligt deras supportforum vara fixad vid nästa uppdatering.

Permalänk
Medlem

Den tackar vi för altair4!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tror seriöst att ni spelar upp för dålig musik. Vad jag har hört har även spotify känslor.

Permalänk
Medlem

Det är ingen "feature" som i senaste skype då?...
Sjukt störigt, skype problemet kunde man gå runt genom att ändra kompabilitetsläge till vista.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Finns en workaround man kan använda sig av. Om man öppnar Spotify-fönstret och sedan högerklickar på tray-ikonen och väljer "Hide Spotify" så minimerar den ned till enbart tray. Man måste dock ha Spotify-fönstret uppe för att det alternativet ska finnas.

Permalänk
Medlem

Skrev det i mitt första inlägg där men tack ändå.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och även med skype.

*EDIT*
Skype problemet kunde lösas enkelt med en inställning Tools -> Options ->Advanced -> Advanced settings. Lite fail av mig -.-

Visa signatur

CPU: i5 4670K
GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II
RAM: 8 GB 1600Mhz
MOBO: MSI Z87-G45

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Skrev det i mitt första inlägg där men tack ändå.

Hehe missade det.

Permalänk
Medlem

Jaja, men då vet vi i alla fall att det är ett känt problem. Fick för övrigt svar från support teamet igår vilket confirmar det hela ännu mer

Citat:

Hi,

Thank you for your email.

We are sorry to learn you are experiencing this issue. We are aware of this problem and we are working hard trying to solve it.

You can check our forum where we are currently dealing with it:

http://getsatisfaction.com/spotify/topics/spotify_doesnt_hide...

If you need further information, please feel free to contact us.

Best regards,
Johan

Spotify support team
support@spotify.com

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

En anställd hos Spotify har nu svarat i tråden igen och uppdaterat med dåliga nyheter. Jag kan inte förstå de som gillar att ha alla program nere i taskbar. Är väl egentligen Microsofts fel från början då de plockade bort quick launch och dessutom gömde den i Windows 7. Men tycker fler skulle protestera mot att allting ska hamna i taskbar.

Sen kan man ju fråga sig varför utvecklarna av Spotify vägrar ge alternativ åt användarna att själva välja hur de vill minimera programmet.

"I'm not sure how to put this, because you're probably not going to like it. I said earlier that this is a bug. I turns out that I spoke too soon.

This change was intentional. The developer position is that this type of behaviour is in line with the Windows 7 standard for applications (cf Skype). The system tray is de-emphasised for running software in this new paradigm. It seems that what Windows users consider to be the "Taskbar" is now morphing in function towards what mac users call "The Dock".

I am not currently a Windows 7 user, so I am not affected by this. Two things:

1) I don't feel qualified to judge the issue of whether this behaviour is indeed in line with expected standards of behaviour for Windows 7 software. I have been informed that it is.

It is one question for the forum to decide whether this proposition is true.

2) If I could speak as personally as it is reasonable for me to do.. If I were a Win 7 user, I would find this behaviour as irritating as many of you appear to do. Using Spotify as my standard music source, I would like to be able to hide Spotify from both my taskbar (I don't want a "Dock", thanks), and from my Alt+Tab list.

Another question is whether you want this behaviour, even if it is decided to be "standard" for the platform. I think we know the answer to that question already, at least for those of you on this thread. I wonder what the rest of Spotify's Win 7 users feel (Presumption being that those who are OK with it will not be contributing because they have no problem in the first place)."

Permalänk
Medlem

Suck, kan de inte bara slänga in en option i settings där man kan välja "minimize to tray only" eller nåt då -_-
Störigt som fan att de går mot appels "the dock", det första jag stängde av i win 7 var just de små grupperade ikonerna som alltid ligger framme.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kör spotify i kompatibilitetsläge, och välj sen Windows XP. Då borde den lägga sig som den ska där nere till höger. Fungerar på WL Messenger vet jag.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Dessvärre hjälper inte kompatibilitetsläget för Spotify. Använder det för MSN dock givetvis. Bara hoppas att Windows 8 återfår quick launch, fast det lär ju aldrig hända så länge Microsoft bara kopierar Apple.

Permalänk
Medlem

Jag undrade också varför den började bete sig så irriterande. Hide spotify är bara irriterande. :S

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Fullt ös i den "officiella" tråden om just detta ämne där folk som arbetar för spotify även postar:

http://getsatisfaction.com/spotify/topics/spotify_doesnt_hide...

Efter all kritik de kommer få / har fått lär de lägga till en option så man kan välja av något slag.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Verkar som det kom en uppdatering idag då när jag logga in inget gick att göra på 5-6 sek och programmet stängdes ner och startades om, dock kvarstår samma problem och ingen ny option under settings...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerar det inte att köra det i kompatibilitetsläge för vista?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Gjorde ett program som återställer funktionen

#10919393

Permalänk
Medlem

@jalle64: tyvärr, inget av dem fungerade.

@thompa89: tackar för detta!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

För er som missat det så i senaste uppdateringen av Spotify så finns nu en option som stänger till tray.
Högerklicka bara på Spotify-iconen och välj "Hide from Taskbar when Closed".

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord