Flytta över win7 + installerade program till ny hårddisk?

Permalänk
Medlem

Flytta över win7 + installerade program till ny hårddisk?

Jag har tänkt köpa en ny dator och även en SSD disk. Grejjen är att jag tänkte vänta med SSD disken några veckor då det kommer ut lite nya versioner inom kort.

Kan jag installera win7 + program på en "vanlig" hårddisk nu för att sedan, när jag fått hem min SSD, flytta över win7 + program till SSD disken och sen rensa den "vanliga" hårddisken och använda den som lagringshårddisk?
Jag vill alltså slippa installera om alla program osv på SSD disken, finns det nån smidig lösning för detta?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så går det inte ghosta en vanlig hdd och lägga in på en ssd, kan inte det tekniska men för mig det är två olika "system". Kollar man i Computer Management så ser man att C: har en bite som är System Reserved (på min 120 gb ssd är den 100 mb). Skulle rekommendera att göra en fräsch installation när du väl fått SSDn, spara bara alla program så kan du enkelt installera om dem när väl du bytt till SSD.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MiLeS:

Om jag inte minns helt fel så går det inte ghosta en vanlig hdd och lägga in på en ssd, kan inte det tekniska men för mig det är två olika "system". Kollar man i Computer Management så ser man att C: har en bite som är System Reserved (på min 120 gb ssd är den 100 mb). Skulle rekommendera att göra en fräsch installation när du väl fått SSDn, spara bara alla program så kan du enkelt installera om dem när väl du bytt till SSD.

Man klonar ju hela hårddisken, inte bara en del av den.

TS: det finns flera trådar om detta.