Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Årets bästa inlägg?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av loaded1mbimage:

Nej det är skillnad på privat och piratkopiering. Privatkopiering är väl att du tillåts kopiera sånt du redan har köpt. Har du köpt en film på CD/DVD så får du kopiera över den till datorn bäst du vill. Det är den möjligheten dom vill ha betalt för, tror jag.

Jo, men samtidigt får du ju inte bryta kopieringsskydd som finns nästan överallt.

Permalänk
Medlem

DE ÄR SJUKA I HUVUDET, ORKAR INTE ENS

Permalänk
Medlem

Många som är arga pratar om piratkopiering. Samt gör liknelser med illegal koipering. Läs artikeln igen. Det handlar om PRIVATkopiering, inte PIRATkopiering. Läs på vad det handlar om och sluta vara så "aftonbladiga" och bara läs rubriken.
CopySwede är kommet ur djävulens skithål men rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Har en till fundering som jag kom på så här nu när jag bredde mig ett par mackor.

De tar ut avgifterna för att de leder till förlorade intäkter, OK? T.ex, äger jag en skiva som jag kopierar till en annan skiva istället för att köpa en ny kopia så uteblir intäkten för inköpet av andra kopian.

De ska ta ut avgift på exempelvis hårddiskar för att man kan kan kopiera CD-skivor till hårddisken (rippa in dom) istället för att köpa digitala kopior av de album man redan äger i fysiskt format, och därav uteblir avgiften för den digitala kopian.

Men, om nu en hårddisk anses vara en förlorad intäkt för att jag då inte köper digitala kopior, VAR hade de då tänkt att jag skulle lagra en digital kopia om jag nu tänkte köpa en sådan istället för att rippa skivan?

Och om en MP3-spelare anses vara en förlorad intäkt så måste de anse att MP3-spelaren på något vis leder till att jag inte gör ett inköp? Om det inte existerar någon som helst metod att införskaffa en kopia till MP3-spelaren utan att kopiera från ett annat medie (och därav piratkopiera), vilken intäkt är det då de anser att de förlorar?

Permalänk
Medlem

Blev bara arg på det här. Privatkopiering är lagligt och man har redan betalat för det en gång. Varför ska man då behöva betala extra för allt annat i lagringsmedium som man har men oftast inte nyttjar? DET är ett indirekt sätt att försöka komma åt piratkopierare och dra in pengar till Copyswede så att de sedan kan betala dem som de tycker behöver lite pengar. Det är inte M$, Google etc som är framtidens hot och big brother. Tycker att alla vi och it/telekom-företag ska bilda en organisation som försöker bekämpa Copyswede.

Permalänk
Medlem

Snart införs även x-tra avgift på (kopierings)papper, fotopapper, pennor, kalkyleringspapper, kopieringsmaskiner, scanners, bläckpatroner, färgkritor och fingerfärg.

Permalänk

Nu får det fan räcka. Vi måste styra upp nån form av demonstration eller nåt! Dom är ju helt sjuka i huvudet!

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter optiska skivor, mp3-spelare, USB-minnen och externa hårddiskar kommer mobiltelefoner. Copyswede vill utöka kopieringsavgiften till ytterligare en produktkategori.

Läs artikeln

1 Mobiltelefoner e dyra
2 Vi betalar tv licens
3 Vi betalar för abbonemang
4 Vi betalar för CD-Skivor

Ta inte musiken ifrån oss LOL

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk

Jag ser många andra områden som Copy swede har glömt. T.ex. finns det många som har digitalkameror med mycket minne, likaså filmkameror med detsamma. Och varför finns det ingen straffskatt på dessa? Likaså har våra fordon m.m mycket datautrustning i sig och jag tycker att man borde kolla upp hur mycket data som styrboxen inkl alla styrnoder kan spara, och sedan lägga in en avgift för att det rent teoretisk går att lagra musik där istället för det som finns nu. Så när man går in på ana och ska köpa en backsensor så lägger de till 5kr på priset för att man teoretisk kan lägga in refrängen till en låt där.

Detsamma gäller industrirobotar som idag har rätt mycket minne, inför straffskatt emot företag som har sådana. (visiondelen slukar ofta mycket minne)

Jag kan komma på en fin lista som copy swede borde kräva straffavgift på, men ändå inte gör det. Så jobba på hårdare Copy swede! Felet med många fascister är att de med deras ideér utvärderar och gör återkopplingar. Det är bättre att som copy swede utgå ifrån att minne i princip enbart används för något.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

lyckat..

vilka jävla sossar som bara ska ha av alla

Permalänk

Är det bara jag som tycker att det här är kollektivbestraffning ( <--- stavning)? Det är ju inte Stina 95 som sitter och laddar ner dirrekt så varför ska hon då behöva betala extra för sin mobil som knappt kan spela upp låtar, pensionen är inte särskilt hög iheller! Kollektivbestraffning är faktiskt dessutom olagligt så varför kan en sådan lag gå igenom?

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

känns som de bara vill dryga ut sina plånböcker men det vill iofsig alla men vissa skaffar sig riktiga jobb och arbetar till sig pengarna istället för att sitta och hitta på sätt att skinna andra. finns väldigt många "arbeten" som går ut på att skinna folk på pengar...

avgifter hit och dit och avgifter på avgifterna som sen måste ha en dubbel avgift på de 2 förstnämda avgifterna som då gör att de faller in i en ny kategori vilket gör att de måste beläggas med en ny avgift...

tänk på alla som köper mobil och faktiskt bara ringer messar och surfar med dom utan att kopiera nått med den? dom straffas ännumer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Snart vill dom ta avgift på skrivblock. Man kan ju skriva av sångtexter eller böcker på dom, jag menar det är ju rimligt att ta ut ett par hundra extra per skrivblock eller hur?

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Tänkte sammanfatta det alla tänker grundarna bakom Copyswede ÄR NÅGRA JÄVLA IDIOTER!

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av armed_monkey:

vilka jävla sossar som bara ska ha av alla

Jag kan inte låta bli... Sossar? Copyswede är en lobbyorganisation som jobbar på uppdrag för skiv- och filmbolag. Inte det minsta statligt, de som "vill ha allt av alla" är skiv- och filmbolagen, inga andra. Jisses människa.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Underbart gjort!

Nu hoppas vi också att knivar får en extra avgift för att de kan användas för att skada folk. Sjävklart samma sak med bilar, hammare, sågar, spikar osv. Bilar får självklart en extra avgift för att man kan använda den som transportmedel till butiksrån. Alla klädesplagg som kan användas för att täcka ansiktet måste också självklart sättas drastiska avgifter på.

I och för sig är det ingen musikbolags-VD som blir ledsen då, så det är tveksamt...

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Herregud jag måste bort från detta land...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

OK, låt säga att artisterna får betalt via Copyswede-avgiften, men hur fördelas pengarna? Hur vet jag att mina pengar inte går till Justin Bieber skräp eller nåt?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad deras nästa förslag lyder? Vad är det som händer i huvudet på dessa människor @ Copyswede?!

Permalänk

Snart blir det avgifter för nöjet att bära sina kallingar också!

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Sossigt är ordet. Helt värdelöst att det ens finns möjlighet för dom att lägga en sådan här avgift. Vi borde lägga ner denna organisation illa kvickt. Enligt mig så balanseras de ekonomiska skadorna av PRIVAT-kopiering med ökad exponering.
Nackskott ordineras med en stor sked av GTFO.

Permalänk
Medlem

Detta är väl inte så konstigt när man tänker på följande,
för ett par år sen gjorde ett statistik bolag en undersökning om ursprunget av lagförslagen som ställs fram. De kom fram till att omkring 90% av alla lagförslag kom från lobbyorganistationer. Då är det bara att inse att demokratin är död.
Tyvärr har jag ingen källa på detta =/

Permalänk
Medlem

ska inte dessa tiggare som spelar på dragspel betala till STIM?
ska inte dom som äger bussar som har på musik betala till STIM?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Imorgon: Copyswede upptäcker att pennor kan användas för att skriva av upphovsrättsskyddade verk, kräver avgift per varje såld penna.

Skrivet av Ridder:

Sossigt är ordet.

Va? Ju längre vänster du går, desto mindre respekt kommer du finna för upphovsrätt. Kommunister tror inte på den överhuvudtaget.

Skrivet av Ridder:

Helt värdelöst att det ens finns möjlighet för dom att lägga en sådan här avgift. Vi borde lägga ner denna organisation illa kvickt. Enligt mig så balanseras de ekonomiska skadorna av PRIVAT-kopiering med ökad exponering.
Nackskott ordineras med en stor sked av GTFO.

Hur föreslår du att vi ska lägga ner en privat ekonomisk förening?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jycken:

Snart införs även x-tra avgift på (kopierings)papper, fotopapper, pennor, kalkyleringspapper, kopieringsmaskiner, scanners, bläckpatroner, färgkritor och fingerfärg.

Skithuspapper?

Permalänk

MEN VA F*N!!

Nu Får det väl ändå räcka, vad är det för skämtland vi lever i, där ett gäng människor sätter sig runt ett bord och funderar.
Sedan kommer de på att de ska ta ut en avgift för löjliga saker, cd-dvd skivor Fine. hårddiskar mja....
Men mobiltelefoner när där går F*N Gränsen!

Bara ordet lobbyorganisation låter ju som om de var för dumma för att få ett arbetsrum i huset och måste nu sitta i lobbyn...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Intressant företag copyswede smart att starta ett sånt företag och driva det som vad det verkar ett vinstgivande företag inte en intresse organisation, deras klienter måste njuta av detta dvs kultur snubbarna som kanske snart har råd att göra 2 bra svenska filmer var 20:e år.
Och inte en massa skit som de får bidrag för från svensk film att göra nått som 1400 personer går och ser på bio sen hamnar dessa långt bak i drama/dokumentär hyllan på lokala dvd butiken och filmskaparen tar en gråtstund i nån lokalblaska att det är piratkopieringen som dödade filmen. Man får vad man betalar för dvs, millenium filmerna var dock ett stort undantag då de är riktigt bra gjorda inte nån kass midsommarfest i skärgården med amerikanska fördettingar.

Jag tycker väl att jag äger en produkt tex CD skiva med musik som jag köpt(JA jag köper musik och film) men vill även ha den i en mp3 spelare eller likande så ska jag betala dessa snubbar igen om jag har förstått rätt vilket ger en eftersmak i munnen av ammoniak.
Och som flera säger så finns det minnen i de flesta robotar i industrin osv som de glömt att lägga avgift på för privatkopiering!

Skrivet av armed_monkey:

vilka jävla sossar som bara ska ha av alla

Lär dig skillnaden innan du gör bort dig mer.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av armed_monkey:

vilka jävla sossar som bara ska ha av alla

Det handlar nog mer om kapitalister, ska du se Som vill tjäna pengar, så mycket det bara går.