Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk

Ett spel jag gömt att nämna är det klassiska Silent Service den berömda U-båtssimulatorn som kom på C64 1984 den spelade jag mycket när jag var liten och på den tiden var spelet ett mästerverk tänk så mycket man kunde göra med en dator med en processoor på 1,2 mhz och 64 kb ram minne! egentligen är det ganska fantastiskt nu när man sitter på 6 kärnor i 3,6 ghz och 16 GB ram minne

Permalänk
Medlem

Age of empires 1+2
Red alert 1+2
Warcraft2 (helst BNE, då den har bäst kontroll och ljud)
Starcraft (men den är egentligen inte retro då den fortfarande spelas på professionell nivå)
Commander Keen 4+5+6
Doom1+2
Diablo 1+2
The lost vikings 1+2
American Mcgees Alice
Jungle Jill
Raptor-Call of the shadows (världens bästa space shooter IMO)
Little Big Adventure 1+2 (har bara spelat 2an själv)
No one lives forever
Oddworld
Blake Stone
Serious sam first+second encounter
C-dogs/cyberdogs
Hocus Pocus
Gta 1+2
Lemmings
Shadow warrior
Xargon
Alla kanaske inte är "riktiga" retrospel utan kanske ligger över gränsen, men de flesta är från nittiotalet.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

Föresten någon som vet om det går att få tag på Bluebyte battle island 2 det var ett kanonspel på sin tid

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta klassas som retrospel men, Unreal Tournament 1999 GOTY, spelas fortfarande ganska mycket ^^

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem

Om det gäller MMO's så får man ju absolut inte glömma Ultima Online.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Fuksar lite och inkluderar lite spel från 90-talet och blandar in lite konsol med.

C64/Amiga/IBM PC
Cannon Fodder
Turrican
Lemmings
Syndicate
Settlers
X-Com (första två spelen, men primärt första)
Worms (måste nämnas)
Monkey Island (hela serien upp till III)
Simon the Sorcerer (ettan bättre än tvåan)
Discworld (helt underbart spel)
Elite (hade helt glömt bort detta sedan såg jag det nämnas nedan, men det har spelats sönder till vansinne här hemma)
Transport Tycoon, TTD, OpenTTD

Konsolklassiker
Zelda
Metal Gear
Metroid
Super Metroid
Chrono Trigger
Phantasy Star I-IV
Golvellius

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToScA-:

Planescape: Torment.

Tidernas bästa rollspel om ni frågar mig.

Skrivet av pelito:

LBA! Little big adventure, riktigt härligt spel.

Dessa tänkte jag nämna Bra gjort av er!

Hoppas du har spelat tvåan också pelito

Permalänk
Medlem

Det har nämnts väldigt många bra spel här redan så jag tänkte lista några som jag inte såg när jag bläddrade genom sidorna som hastigast. Tar dem i kronologisk ordning för ordningens skull.

Archon - The light and the dark (1983)
Som schack fast när 2 pjäser möts på en ruta förflyttas de till en arena där en duell avgör vilken som slås ut. Pjäserna har unika egenskaper och det är spelarnas strategi på schackbrädet och skicklighet i duellarna som avgör vem som vinner. Finns även i modernare tappningar med bättre grafik. Att styra med joystick är ett måste!

Elite (1984)
Det första open world spelet jag fastnade i. Man färdas hur man vill mellan olika rymdstationer i en enorm värld. Man kan köpa/sälja varor för att tjäna pengar till bättre skepp och utrustning. Och/eller så jagar man piratskepp och stjäl deras last. Finns nyare versioner med bättre grafik än klassikern på screenshoten.

Midi Maze (1987)
Första multiplayer (upp till 8st Atari datorer kopplades ihop via midi-länk) spelet jag spelade och fattade direkt att detta var framtiden! Det tog dock lång tid innan det dök upp något annat. Man styrde en pacman genom en labyrintbana och kunde skjuta bollar på de andra spelarna. Man kunde även spela i lag vilket var kul då man kunde agera lockbete och lura in andra i bakhåll.

Angband (1990)
Undrar om det var den grymma grafiken som gjorde att jag fastnade för denna grymma RPG dungeon crawlern. Ett av de första spelen i genren där man har ihjäl monster, hittar utrustning och stiger i level för att kunna ta sig an svårare och svårare motstånd.

Turboraketti (1991)
Två spelare på splitscreen styr små rymdskepp som kan bestyckas med olika sorters vapen. Att försöka skjuta ner den andra samtidigt som man ska försöka bemästra gravtitation kräver sin man. Men när man fått kläm på det blir det helt galna dueller och jakter genom de olika banorna.

Slutligen var jag bara tvungen att hjälpa till att slå ett slag för ett spel som jag vet redan nämnts några gånger, men det är ju antagligen det bästa spel som någonsin gjorts!

Monkey Island serien (1990-2010)
Jag har spelat nästan alla äventyrsspel från Sierra, Lucas Arts m.fl. och gillat många (Grim Fandango som många nämnt är också med i toppen), men Monkey Island är lätt min favorit! 1'an och 2'an som är de bästa i serien finns även i en modern remake med bättre grafik (man kan såklart växla till det klassiska nostalgiläget också ) som rekommenderas de som vill prova idag, se skillnaden på bilden nedan.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Civilization 1 (spelas fortfarande ibland)
Colonization 1 (spelas oxå till o från)
Heretic 1 lr 2, kommer inte ihåg vilken jag tyckte var bäst
Crusader: No remorse
Red Alert 2
Heroes of Might and magic 3, 1an o 2an var oxå bra men trean spelas flitigt fortfarande
GTA 1 och 2 (gratis att tanka från tillverkarens hemsida och 2an är rätt så skojj i lan)
Lemmings
Worms
Diablo 2 + LoD
Age of Empires 2
Warcraft 2
Säkert missat många bra spel som man spelat genom tiderna, men dessa var de jag kom att tänka på på rak arm så att säga.

Permalänk
Medlem

Okej grabbs, här kommer mina gamla klassiker ^^
Lost Eden, oh my, jag kommer aldrig glömma mitt första cd-rom spel säger jag bara, det kändes såå banbrytande för mig och jag glömmer det aldrig:)
Kings Quest och Heroes Quest, det letade jag i tråden efter..men jösses, ni missar dessa klassiker^^
Sen helt klart Monkey Island 1&2 för 3:an är lite för "ny" känns det som tycker jag:)
Leasuire suite Larry ofc..många skratt där ihop med klassikern Duke såklart!
Alla gamla Starwars spelen som tie fighter vs x-wing gav mig mååånga timmar kul plus hur många enormt många timmar jag spelat Privateeer 1 och 2
Wing Commander..ojojoj..grabbar, Wing Commander med massa kända skådisar med i spelen..de kändes också banbrytande på nåt vis
Freelancer var också bra, har utvecklats mååånga fina spel utifrån det med moddar!

Jahapp..det där var de som omedelbart smög sig in i min trötta förkylda hjärna idag^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

MDK 1

Little Big Adventure 2.

Larry 3

the Journeyman Project

Beneath a steel sky

Broken Sword

Outcast

The Dig

Sim City 2000

Doom

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

shadow warrior

^^

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk

Ah.. jag tänkte just säga Lost Eden.. Grym ethnomusik som håller fortfarande!

Annars ganska okänt men som Descent på syra var Pyrotechnica från Psygnosis
Drakan -Order of the Flame var ju helskönt. Rida drake och spela tjej med stora lökar..

Sen har alla klassiker nämnts tror jag. Unreal 1:an fötjänas att nämnas en gång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Leisure Suit Larry (endast de som gjordes av Al Lowe.)
Wings ( http://www.youtube.com/watch?v=hL-qtxNgoHU )
Oil Imperium ( http://www.youtube.com/watch?v=FZub9pBm4pE)
C & C
IK+ International Karate Plus ( http://www.youtube.com/watch?v=lMAjObaTqzA )

/Homer_S

IK+ är fett

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av hersses:

Jag ser ingen idé med att nämna alla bra spel som ni andra redan har nämnt, men jag såg att alla har missat ett av de största guldkornen: Jagged alliance 2! Ett turbaserat rollspel i nutid(eller 1998) som var så coolt när det kom och är fortfarande. Det var sjukt spännande strider där man under motståndarens tur satt o tänkte "hoppas jag inte blir träffad, hoppas jag inte blir träffad, hoppas jag inte blir träffad!!!".
Finns för övrigt att köpa på steam ifall någon blir sugen:)

+1, helt fantastiskt spel och troligen det enda 90-talsspel jag på fullaste allvar kan tänka mig att installera igen och glatt spela igenom hela vägen.

Civ IV, om det räknas som retro nu när (den sämre) femman är ute.

Visa signatur

/ Stormreaver

Permalänk
Medlem

Finns jävla många bra spel som har gjort under 80-talet och fram till 95-96. Nästa alla Lucas Arts plattoforms spel förtjänar verkligen en remake;
- The Dig
- Day of the Tentacle
- Full Throttle (de la ner en uppföljare 2003)
- Maniac Mansion
- Zak McKraken and the Alien Mindbenders
Monkey Island serien har ju utkommit i fräschare versioner redan.

Lika så så borde alla delar av Simon the Sorcerer, Space Quest och Alone in the Dark få en remake.

Permalänk

Chrono trigger förfan!

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Warcraft II spela man mycke som fan samt duke nukem 3D, spelet var då 3D va ja vet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vet inte om någon glömt men ignition någon?

Permalänk
Avstängd

Detta är verkligen min tråd då jag brinner för retrospel. Här kommer några bilder på några lir ur samlingen.

Och så en bild på Amigan som står brevid mig

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Gabriel Knight II - The Beast Within

Klockrent äventyrsspel. Bra story rakt igenom och man rycks verkligen med. Spelade igenom det senast för någon sommar sedan (tror det var 2009), så det håller än. Vore trevligt om det kunde släppas på Steam så man slapp byta mellan de 6 CD-skivorna, iofs lite charmigt

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tror de flesta jag minnns redan har nämnts men gör som alla andra och listar de jag främst tänker på.

Quake 2 (det spel jag lagt överlägset mest tid på)
Bubble-Bobble (till C64 - oj vad brorsan och jag lirade det och så arg man blev när det buggade ur på bana 97 eller 98)
Homeworld (bästa rymd-RTS)
Dark Reign (RTS, bättre än TA i mina ögon)
Project-X (till Amiga, helt underbart sidscroller shoot 'em up)
Heroes of Might & Magic III (kommentarer överflödiga)
Cannon Fodder (hur kul som helst)
Ufo: Enemy Unknown (liras fortfarande ibland genom Dos-Box)
Duke 3D (var helkul på LAN)
Outrun (Musiken!)
Decent (full rörlighet i alla dimensioner)
Kingpin (eldkastaren på LAN - haha brinn!)

Sen måste jag tacka för alla minnen tråden väckt till liv. Kul att så många gamla C64 och tidiga PC-spel fortfarande lever vidare i folks minnen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Death Rally är verkligen ett lir som är roligt i multiplayer fortfarande. Jag och tre kompisar körde en hel del för ett tag sen över internet via Dosbox.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Need For Speed 1 till porsche 2000

Sports car gt

Carmageddon 2 Carpocalypse now

Destruction derby 1 och 2

Rayman 1 och 2

Diablo 1 och 2

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Någon som nämnt KKND då?

krush, kill 'n' destroy! sååå manligt!
sen 2an: krossfire. kan det lukta mer testosterone?

http://kE4TS419sYc&feature=related

Permalänk
Medlem

Diablo 1, 2
Age of Empires 1, 2
Heroes of might and magic II, III
Quake 2
Half-Life: Wanted

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Unreal tournament 1999 (finns fortfarande några som spelar online)
Quake 2
Quake 3
Serious sam first & second encounter
Doom 1
Doom 2
Dungeon keeper 1 (tvåan tycker jag suger)
Fallout 1 och fallout 2 (Intressant story som har gett mig gåshud, då jag har kört fallout 3 och man ser hur allt hör ihop)
Baldurs gate
half life
Americas Main battle tank (hmm, förmodligen den första world of tanks spelet, iaf jag tyckte det var skit kul för fem år sen)

EDIT: Orion Battle at antares och Orion 2
Twisted metal 4
S.W.A.T
Broken Sword
Deus ex
Francisco rush

Det var de spelen jag kunde komma på som jag har haft jävlig kul med

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Detta är verkligen min tråd då jag brinner för retrospel. Här kommer några bilder på några lir ur samlingen.

Och så en bild på Amigan som står brevid mig

Härligt att se Command and conquer av westwood interactive

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]