Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar, men ingen bild

Tjo, jag har nu byggt ihop min första dator, men skärmen vill inte få en signal

Allting startar, och verkar fungera, fläktar m.m.

datorn är med dessa delar
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=932691

Q-code leds ger koden "30"

Permalänk
Medlem

kan vara skärmen det är problem med då vi försöker med en laptop men inte får en bild

Permalänk

Är graffet helt intryckt? Testa att ta ut det och stoppa in det igen. kolla även alla kontakter från nätagget. Men det låter som det antingen är fel på grafikkortet eller så har nått blivit kortslutet. Hoppas att det löser sig

Permalänk
Medlem

Sist jag hade detta problem så hade min brorson inte lyckats fästa fast processorn ordentligt.. kom inte ens nåt pip ur datorn bara svart skärm och inget hände mer än att flläktarna snurrade. När jag skulle ta bort processorfläkten så vart det som en katapulteffekt. både kylare och processor kom flygandes upp mot nyllet. Inte säker på om det kan vara problemet men det liknar hursom

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

jag är ganska säker på att cpun sitter bra, just nu tänkte jag testa att ta bort ett grafikkort för att se om det funkar med ett graffikort

Permalänk
Medlem

Har du kopplat 4/8 pins till moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Bl0m:

jag är ganska säker på att cpun sitter bra, just nu tänkte jag testa att ta bort ett grafikkort för att se om det funkar med ett graffikort

säker på att du kopplat in skärmen i rätt uttag på grafikkort 1? har för mig att AMD kör med en Analog DVI och en en Digital DVI, eller kör du på HDMI eller mini-displayport?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Vi testar runt med lite olika och 4/8-pinnen är i.

Permalänk

sitter grafikkortet i översta pci-e porten?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Titta först om RAM minnena sitter helt i, då folk påpekat att code 30 kan tyda på att just dom inte sitter helt i. Annars så om du inte redan gjort det är att hålla in MemOK! knappen som ställer in dina RAM minnen automatiskt. Borde stå i manualen om du inte förstår processen.

Lycka till / Tommaren

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem

Som sagt, 4/8 pin? Grafikkortet insatt? Har inte kollat på kundvagnen, men kolla så att det inte är något med minnena.

Jag byggde nyss ihop en dator åt en kompis som hade ungefär samma problem som du säger att du har - allt går igång, men ingen bild. Vi löste det till slut med att ändra inställningen på ramet (eller nått), med en liten knapp bredvid ramen på moderkortet som satt i fel läge.

Kanske kan vara nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

säker på att du kopplat in skärmen i rätt uttag på grafikkort 1? har för mig att AMD kör med en Analog DVI och en en Digital DVI, eller kör du på HDMI eller mini-displayport?

Tror också på att han kan ha gjort fel på detta

ts: vad har du för skärm kabel?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

då dioden brevid ram lyser antar jag att det är det som är problemet

återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

och där är dvi som jag använder

Permalänk
Medlem

MINNET VAR SVARET!

Permalänk
Medlem

eller inte.

datorn starade med ena minnet och ena grafikkortet. men när vi satte i de resterande komponenterna så ville det sig inte igen.

kan tillägga att det inte kommer upp några nummer alls nu

Permalänk
Skrivet av Bl0m:

eller inte.

datorn starade med ena minnet och ena grafikkortet. men när vi satte i de resterande komponenterna så ville det sig inte igen.

kan tillägga att det inte kommer upp några nummer alls nu

Nu är inte jag någon AMD/Crossfire mästare men jag har för mig att det kan krångla om man sätter i DVI kabeln i fel DVI port (Analog). Det står på baksidan av kortet vilken som är Digital och Analog. och är du helt 100% säker på att du kopplat in skärmen i rätt kort/utgång när du kör dubbla kort?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

det funkade i porten när vi körde med ett grafikkort så det borde fungera när vi körde med båda

Permalänk
Skrivet av Bl0m:

det funkade i porten när vi körde med ett grafikkort så det borde fungera när vi körde med båda

å CF bryggan mellan korten ser hel å fräsch ut?
Blir bara mer å mer nyfiken, måste googla lite på ditt moderkort å se vad som sägs

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

har haft liknande problem,,, tror mitt var kortslutet:(
Kan även ha vart 4/8 pin kontakten, så se till att den sitter ordentligt=)
Lycka till!=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

kör du senaste BIOS versionen?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk

Kollade google lite snabbt och det finns massor med folk som har problem med just det moderkortet.
Kunde dock inte hitta nått jag tyckte passa in, kanske du har bättre tur, många här på SC har/hade problem med diverse saker.
google sök: asus p8p67 deluxe problems

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Kan ju poängtera att jag och Bl0m gick och söp istället, flera försök kommer imorron kväll. men tack för att hjälp hittils.

Vår nuvarande ide är att få igång datorn och sen fixa alla drivrutiner, för att sedan försöka få igång det andra grafikkortet m.m.

Permalänk
Medlem

Nu är vi igång igen

Efter lite inspektion så har vi kommit fram till att cpu-leden lyser. Då vi inte rört cpun sen den startade så borde ju denna vara oförändrad

Kan dessutom tillägga att q-code led inte lyser längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Kollade google lite snabbt och det finns massor med folk som har problem med just det moderkortet.
Kunde dock inte hitta nått jag tyckte passa in, kanske du har bättre tur, många här på SC har/hade problem med diverse saker.
google sök: asus p8p67 deluxe problems

tack för hjälpen, som sagt, nu lyser cpu lampan, vilket är konstigt då det inte var ett problem igår

Permalänk
Skrivet av Bl0m:

tack för hjälpen, som sagt, nu lyser cpu lampan, vilket är konstigt då det inte var ett problem igår

skapa en ny tråd med namnet på moderkortet så kanske folk som har samma modell kan hjälpa till lite bättre hoppas det löser sig för er.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Felkod 30 verkar innebära minnesproblem tydligen...så jag skulle nog koppla ur diskar plus läsare och sen försöka starta och hålla inne MEM_OK knappen och låta den göra ett par försök att ställa in sig själv..har funkat i många fall för mig med de här sabla asus SB korten..*ganska irriterad på SB och alla dessa svårigheter att få dem att funka med mainstream-ram*

Funkar inte det här..well, biosuppdatera så fort du har ett hyfsat stabilt boot med 1 minne..ta ner biosuppdateringen på usbminne och kör uppdatering av bios

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(