behöver hjälp med utbygnaden av lan i hemmet.

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med utbygnaden av lan i hemmet.

Hej
Håller på att totalrenoverar hemma och då tänkte jag att det är lika bra att bygga in ett lan nätverk i hela hemmet. Kan dock ingenting så tar all hjälp jag kan få om nätverk/kablar Så jag vänder mig till min kära kompisar på sweclockers. Hur ska jag gå till väga?

Det jag vet är:

Alla kablar ska byggas in i väggen.
Modemet + routern ska stå i en garderob tillsammans med en nas sen där första jacket är.
Det ska vara cat6 kabel för att vara framtidssäkert.
Är ca 10 st rum som ska ha uttag för lanet.

Det jag undrar är:

Hur ska jag dra kablarna? Ska jag ha en kabeln till varige rum från garderoben eller går det att dra en kabeln från garderoben till köket vidare till matsalen? som man gör med vanlig el.
Vart köper jag kablar och annan utrustning till ett bra pris?
Vad för slags kabel ska jag ha. Har sett att det står saker framför dom och blir det någon skillnad som privatperson mellan dom olika kablarna?

Vet inte om det är något mera jag missat så är det något bara fråga på.

//MVH zatzy

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

Du får dra en kabel för varje nätverksjack du ska ha.
Tänk på att dra kablarna i rör så att du lätt kan byta dem om det skulle behövas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Installationskabel eller vanlig cat6 kan köpas i helt vanliga affärer (nja kanske inte ica ) Men datoraffärer brukar ha kabel på rulle (på 100m)
Vore fint om vi fick se en planritning eller nåt, självklart ska ju alla kablar gå till en switch och sen till routern.

Inet, webhallen, komplett lär ha bra priser.

Permalänk
Medlem

Material hittar du i de flesta datorbutikerna, har hört att många köper på Kjell.
Beroende på hur seriöst du vill ha det kan du göra så här:

Börja med att bestämma vart du vill ha din knutpunkt, tex någon garderob eller där du kanske redan tidigare har tv-ingången i huset eller liknande.
Där kan du sätta modem, router, switch samt korskopplingspanel.
Kablarna drar du från korskopplingspanelen ut till de rum där du vill ha dem. Oftast sätter man 2 kontakter i varje uttag, vilket gör att du får dra 2 kablar till varje uttag.
I och med att du har en korskopplingspanel, så kan du där enkelt bestämma vilka uttag som ska vara aktiva mm. genom att patcha med en nätverkskabel mellan korskopplingspanelen och switchen.

Rekommenderad kabeltyp är Cat 5e eller Cat 6. UTP = Oskärmad räcker gott för hemmabruk. Kolla att kontakterna stöder den hastighet som motsvarar kabeln. Tråkigt att sätta sämre kontakter när du lagt ner mycket pengar på kabel.
Rekommenderas ej att dra tillsammans med el för att undvika störningar. Undvik starka böjar på kabeln.
Finns enklare nätverkstestare på Kjell för att se att allting är som det ska med kopplingarna.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är om du kopplar det som ett stjärnnät alltså alla kontakter i rummen är anslutna till "swittchrumet, skulle det av någon praktisk anledning inte gå kan man naturligtvis grena, har gjort så i ett hus där jag kopplade respektive våning som ett nät pga att det var svårt att passera med kablarna mellan våningsplanen, jag använde även separata radiolan på respektive våning för att få bra täckning och stabilitet/fart. Använd minst cat 6 kabel och montera gärna några fler dosor än du tänkt från början, det är billigt att göra jämfört med eftermontage, du vet inte var du vill ansluta om 5 år ! troligen kommer ju tv och telefon och kanske hemautomation att gå via ethernet, redan idag kopplar man ju upp tv, bluray, mediaspelare odyl, samt att några jag känner har sin värmeanläggning uppkopplad, du kanske ska satsa på en 24 ports gbit switch direkt så du har några tomma portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant.. Sätter en post för att hitta tebax, annars kan jag bara säga att du borde lyssna på kallabaz. Dra kablarna för guds skull inte tillsammans med elen

Gl&hf

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är om du kopplar det som ett stjärnnät alltså alla kontakter i rummen är anslutna till "swittchrumet, skulle det av någon praktisk anledning inte gå kan man naturligtvis grena, har gjort så i ett hus där jag kopplade respektive våning som ett nät pga att det var svårt att passera med kablarna mellan våningsplanen, jag använde även separata radiolan på respektive våning för att få bra täckning och stabilitet/fart. Använd minst cat 6 kabel och montera gärna några fler dosor än du tänkt från början, det är billigt att göra jämfört med eftermontage, du vet inte var du vill ansluta om 5 år ! troligen kommer ju tv och telefon och kanske hemautomation att gå via ethernet, redan idag kopplar man ju upp tv, bluray, mediaspelare odyl, samt att några jag känner har sin värmeanläggning uppkopplad, du kanske ska satsa på en 24 ports gbit switch direkt så du har några tomma portar.

Och vad menar du med att han minst ska använda Cat 6-kabel? Du gör honom osäker genom att säga sådär. Ska han gå upp ytterligare nivåer? Kanske köra fiber rätt ut till klienterna? Då missade jag att det är robotautomation han ska hålla på med..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag menar att man minst ska ha cat 6, idag är prisskillnaden jämfört med cat 5 nästan obefintligt men att det finns en del handlare som ändå säljer cat 5 för att spara 1kr /m men i ett hus kommer man att ha kvar kabeln längre än i industrin så för framtida bruk är man dumsnål om man köper cat 5, man köper ju en installationsrulle med 300m cat 6 under 1000kr idag så att ens tänka på cat 5 är ju dumt tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Cat5e vs cat6? Båda klarar 1Gbit.

Skillnad; Cat5e klarar 1Gb/s och cat6 klarar 10Gb/s.
Varför måste man ha 10Gb till köksdatorn eller speldatorn? Blir jobbigt (och dyrt) att ha den uppkopplingen och diskar som måste klara av det.

Permalänk
Rekordmedlem

jo men bygger man in kablar i väggen i ett hus idag så tar man förhoppnnigsvis bästa möjliga delar om priset inte skiljer mer än nån %. Det kostar oerhört mycket mer att byta ut dem om 10 år, man ska inte bedömma installationer på samma sätt som i en industri där man bygger om rejält hela tiden efter några år, hemma så har man ofta längre cykler mellan renoveringarna så man bör köpa det som är i framkant om det inte är mycket dyrare, cat 6 är motiverat som prisvärt idag, hade jag sagt singelmode fiber så är det ju inte prisvärt idag ! fiberswitchar/nätverkskort är ju alldeles för dyra ännu, 10 gbit switchar är inte heller prisvärt, men om 5 år har vi 10gbit och kanske lightpeak till alla periferienheter, hursomhellst så kostar cat 6 kabeln några kronor extra för huset, Jämfört med de (kanske) 20000kr som jobbet att dra den går på är 200 kr dyrare med cat 6 inget att bry sig om, det blir 1% skillnad på totalpriset av kabelinstallationen..... nu antar jag iofs att 20000 är snarast lågt räknat om det är 10 rum och man inte gör allt arbete själv
Men man har framtidssäkrat "infrastrukturen" i huset så man slipper ytterligare utgifter om några år,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför måste man ha 10Gb till köksdatorn eller speldatorn? Blir jobbigt (och dyrt) att ha den uppkopplingen och diskar som måste klara av det.

Idag kanske det inte är nödvändigt. Men för 10 år sedan satt de flesta på 56kbit/s, och de lyckligt lottade å 512kbit/s. Idag sitter de flesta på 24mbit och de lyckligt lottade på 1Gbit/s.

Diskarna blir också snabbare och billigare och nanoteknik är i sin vagga.

Och plötsligt är det standard att ha slänga över bluerayfilmen från datorn till mediaspelaren på några sekunder och annan trafik man inte tänker på nu, samt standard att ha 1gbit ut mot internet och 10gbit om man är lyckligt lottad.
Då hade man ångrat om man snålat och måste riva upp väggarna på nytt, eller leva med sin begränsning på 1gbit mellan hemsystemen.

Permalänk
Medlem

Oavsett - dra kablarna i rör så kan du byta dem relativt lätt ifall det behövs - både med tanke på reparation eller/och uppgradering.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tänk på att en TP kabel helts inte för överstiga 100 meter i längd. Och för att göra det extra säkert så ska du slå till med skärmade kablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Skärmade kablar kan innebära problem, de kan ge galvaniska strömmar om man inte har koll på jordpotentialerna, man bör undvika det om det inte absolut behövs, och behövs det bör man noga överväga fiber i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Themis:

Tänk på att en TP kabel helts inte för överstiga 100 meter i längd. Och för att göra det extra säkert så ska du slå till med skärmade kablar.

Åh vad tröttsamt med folk som rekommenderar skärmade kablar i hemmiljö!! Det används ju ofta inte ens i industrier nu för tiden..
VARFÖR??! Varför ska han ha skärmat hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Themis:

Och för att göra det extra säkert så ska du slå till med skärmade kablar.

Skojar du med oss? kanske trollar lite?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det absolut viktigaste i en sådanhär installation är att fundera på var man vill ha uttag. Personligen skulle jag satt en dosa vid varje vägguttag. Vidare hadde jag dragit fram dubbla vp 20 rör till samtliga dosor. Givetvis så går dessa dubbla vprör hela vägen till där du ska ha din central. Tänk på att det kan bli klurigt (omöjligt) att dra kabel i rören från dosa fram till centalen utan att ha en mellandosa om det är stora avstånd. Ha som regel att ha en mellandosa på 15-20m draglängd.

Gör du såhär så skulle jag vilja säga att det absolut viktigaste i din installation dvs kanalisationen är framtidssäker.

Med dubbla vp20 rör kommer du kunna dra fram i stort sett vad som helst till dina dosor... cat 6 och klassisk koax inga problem. Du kan dra fram ett antal i varje rör om du skulle vilja. För att göra installationen smidig hadde jag valt flexrör.

Sen vet jag inte riktigt vad folk menar med att man inte ska dra el och nät tillsammans. Menar de att man inte ska dra det i samma rör förstår jag vad de menar då detta är förbjudet! Menar de att ett vanligt 230V i närheten stör nätverket är de snett på det. Se hur det ser ut i kontorsutrymmen. Nätverkskabel ligger på kabelstegar bredvid 230V kablar, inga problem. Se på de vanligt förekommande thorsmanskanalerna där man har 230V och nätverk grannar med varandra (dock i åtskilda kanaler) inga problem.

Skärmat kablage är 100% trams i hemmet såvida du inte har feta frekvensomformare som står och kör... Det har inga normala mäniskor men jag vet ju inte vad de som förespråkar skärmad kabel hemma har för hobby.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dancar:

Skärmat kablage är 100% trams i hemmet såvida du inte har feta frekvensomformare som står och kör... Det har inga normala mäniskor men jag vet ju inte vad de som förespråkar skärmad kabel hemma har för hobby.

Håller med och varnar för skärm, skärmat är bara problem, och industriellt kör man oftast med fiber om det är svår miljö pga allt strul det blir med skärmade kablar.
Hemma har jag "oskärmad" dualmodefiber ( bara för att det är skoj att leka, men det funkar finfint) och koppar också, (även den utan skärm)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dancar:

Sen vet jag inte riktigt vad folk menar med att man inte ska dra el och nät tillsammans. Menar de att man inte ska dra det i samma rör förstår jag vad de menar då detta är förbjudet! Menar de att ett vanligt 230V i närheten stör nätverket är de snett på det. Se hur det ser ut i kontorsutrymmen. Nätverkskabel ligger på kabelstegar bredvid 230V kablar, inga problem. Se på de vanligt förekommande thorsmanskanalerna där man har 230V och nätverk grannar med varandra (dock i åtskilda kanaler) inga problem.

Självklart menade jag och de andra att det inte ska gå i samma rör mm. Att de ligger i närheten av varandra eller t om korsar går inte att undvika, men så långt det går får man försöka.
Är iofs helt övertygad om att det inte gör någon skillnad i hemmiljö..