Tips: 2tb Seagate Barracuda Green 2TB 64MB Cache 3,5" 5900rpm - 624kr

Permalänk
Medlem

Tips: 2tb Seagate Barracuda Green 2TB 64MB Cache 3,5" 5900rpm - 624kr

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=622010

Tyckte detta var en väldigt bra pris för en relativt snabb och strömsnål lagringsdisk!

Visa signatur

iMac 27" Mid-2011

Permalänk
Medlem

Seagate fungerar säkert jätte bra och stabilt nu för tiden, men av principiella skäl köper jag inte längre Seagate produkter. Jag råkade själv ut för deras katastrofhårdisk ST31000340AS och fick ingen som helst service eller återköp. Riktigt illa, så tar inte i Seagate med tång nu för tiden.

Hårdisken fungerade bra först, men efter ett halv år slutade den bara upptäckas av bios. Den skickar ingen som helst information ut via SATA. Den får ström och snurrar fin fint som vanligt, men inget svar från diskens kretskort.

Permalänk
Medlem

Gillar den disken, nice med lite extra topspeed med 6gb.
För mig har iaf fler samsung diskar gått sönder än seagate. 2 st F3 som dött helt random.

Permalänk
Avstängd

Ojsan, det var trevligt. Beställde åtta stycken till min filserver

Permalänk
Medlem

Vad har ni haft för nätagg då? Har aldrig haft en trasig samsung och har haft diskar fråna hela f serien och andra serier

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Observera att anslutningen för SATA 6 Gb/s (SATA 3) bara är ett försäljningstrick. Inga mekaniska diskar klarar tillräckligt höga hastigheter för att dra nytta av SATA 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Gillar den disken, nice med lite extra topspeed med 6gb.
För mig har iaf fler samsung diskar gått sönder än seagate. 2 st F3 som dött helt random.

Tror nog att den serien var lite speciell, som jag förstått det provade Seagate en ny teknik för läsningen. Men av någon anledning kände de inte för att testa den speciellt noggrant. Googlar man lite hittar man flera hundra trådar över allt om att exakt samma modell av disken har dött, alla på samma sätt. Seagate hänvisar bara till firmware och påstår att det inte gjort något fel och säger att man ska uppdatera firmwaren... som inte går om disken inte hittas i BIOS.

Inte för att jag tror att den är jätte vanlig nu för tiden (Men jag vet att den används flitigt i Externa diskar), men akta er i alla fall för "Seagate 7200.11 1 Gb - ST31000340AS".

Permalänk

Någon som vet hur den fungerar i en NAS? typ DIR 320 från dlink?

Har varit några som haft problem med westerns green diskar i samband med den så undrar om någon kan ge någon feedback?

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |

Permalänk
Medlem

Beställde 2 st i dag

Återstår och se om den är bättre än min gamla 7200.11 disk som jag återupplivat 3 gånger nu.

Notera att priset endast gäller i dag 23/3 - 2011

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Bra pris, dock så är väl 140:- för frakten lite väl mycket.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Fick bli en av dessa idag ^^
Dock är det lite trist med fraktkostnaden men trots den så blev det billigast inkl frakt enligt prisjakt.

Hur kommer det sig att dom har så hutlösa fraktkostnader?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Fick bli en av dessa idag ^^
Dock är det lite trist med fraktkostnaden men trots den så blev det billigast inkl frakt enligt prisjakt.

Hur kommer det sig att dom har så hutlösa fraktkostnader?

Inwarehouse ärg av Komplett. Kolla upplägget och layouten på sidan - exakt samma fast med rött tema

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Inwarehouse ärg av Komplett. Kolla upplägget och layouten på sidan - exakt samma fast med rött tema

Jo det känner jag till

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

Observera att anslutningen för SATA 6 Gb/s (SATA 3) bara är ett försäljningstrick. Inga mekaniska diskar klarar tillräckligt höga hastigheter för att dra nytta av SATA 3.

Förutom att vara främst ett försäljningstrick så ingår det faktiskt lite uppdateringar till NCQ-protokollet i SATA 6 Gb/s, vilket potentiellt kan öka prestandan marginellt. Bara lite kuriosa

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Förutom att vara främst ett försäljningstrick så ingår det faktiskt lite uppdateringar till NCQ-protokollet i SATA 6 Gb/s, vilket potentiellt kan öka prestandan marginellt. Bara lite kuriosa

Lägre latenser också kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Bra pris, dock så är väl 140:- för frakten lite väl mycket.

Skrivet av RainesX:

Fick bli en av dessa idag ^^
Dock är det lite trist med fraktkostnaden men trots den så blev det billigast inkl frakt enligt prisjakt.

Hur kommer det sig att dom har så hutlösa fraktkostnader?

Kör denna istället: http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_samsung_g3_2tb_statio...

Samsung G3 2TB för 639:- inklusive frakt.

Har själv nyss beställt en

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Förutom att vara främst ett försäljningstrick så ingår det faktiskt lite uppdateringar till NCQ-protokollet i SATA 6 Gb/s, vilket potentiellt kan öka prestandan marginellt. Bara lite kuriosa

Det var mer än jag visste! När jag har läst om det ute på nätet har alla sagt att det är meningslöst med SATA 3 på mekaniska diskar. Finns det några tester på hur mycket prestanda man kan tjäna, även om det är marginellt? Skulle gärna vilja veta, ser lite dumt ut med en moderator som ljuger öppet på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det var mer än jag visste! När jag har läst om det ute på nätet har alla sagt att det är meningslöst med SATA 3 på mekaniska diskar. Finns det några tester på hur mycket prestanda man kan tjäna, även om det är marginellt? Skulle gärna vilja veta, ser lite dumt ut med en moderator som ljuger öppet på forumet.

inte helt vetenskapligt utförd men borde kunna ge en hint i alla fall
http://www.youtube.com/watch?v=gk9oGRAxo6U
Finns nog som sagt mycket att ifrågasätta pga hur det är utfört men något tror jag nog att det finns lite att hämta även för mekaniska diskar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

inte helt vetenskapligt utförd men borde kunna ge en hint i alla fall
http://www.youtube.com/watch?v=gk9oGRAxo6U
Finns nog som sagt mycket att ifrågasätta pga hur det är utfört men något tror jag nog att det finns lite att hämta även för mekaniska diskar.

Precis som flera av kommentarerna säger så är den där jämförelsen helt åt skogen. En 640GB-disk är snabbare än en 500GB p g a högre lagringstäthet. NCQ-optimeringar skulle omöjligt kunna ge en så stor prestandahöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Precis som flera av kommentarerna säger så är den där jämförelsen helt åt skogen. En 640GB-disk är snabbare än en 500GB p g a högre lagringstäthet. NCQ-optimeringar skulle omöjligt kunna ge en så stor prestandahöjning.

Jo helt klart men som jag sa "en hint".
Håller helt klart med om att det är långt ifrån rätt samt lagringstäthet etc. dock så är tätheten inte enormt mycket högre.

Dock känns det lågiskt att säga att en 640gb borde ha 2x 320gb platter vilket i så fall borde innebära lägre täthet.
Sen kan dom, mindre troligt, sätta in två 500gb och döda utrymme med firmware vilket då borde göra att dom sitter på samma platters? Sen har vi att dom slänger in en st 667gb platter men då borde inte läsning och skrivning bli så hög.

bara spekulationer så rätta mig gärna om min tankegång är fel.
Oavsett vad så tror jag nog man kan vinna något på högrebusshastighet samt NCQ-optimeringar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Seagate fungerar säkert jätte bra och stabilt nu för tiden, men av principiella skäl köper jag inte längre Seagate produkter. Jag råkade själv ut för deras katastrofhårdisk ST31000340AS och fick ingen som helst service eller återköp. Riktigt illa, så tar inte i Seagate med tång nu för tiden.

Hårdisken fungerade bra först, men efter ett halv år slutade den bara upptäckas av bios. Den skickar ingen som helst information ut via SATA. Den får ström och snurrar fin fint som vanligt, men inget svar från diskens kretskort.

Det finns guider på nätet om hur man får liv i den igen.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

Det var mer än jag visste! När jag har läst om det ute på nätet har alla sagt att det är meningslöst med SATA 3 på mekaniska diskar. Finns det några tester på hur mycket prestanda man kan tjäna, även om det är marginellt? Skulle gärna vilja veta, ser lite dumt ut med en moderator som ljuger öppet på forumet.

Ett standardbyte är ju egentligen aldrig meningslöst, det är ju en nyare standard som är dubbelt så snabb teoretiskt som föregångaren och samtidigt erbjuder full bakåtkompabilitet. Men visst, för mekaniska diskar lär prestandan inte bli så värst stor.

Angående ändringar förutom just maximala gränssnittsöverföringshastigheten så har jag läst till mig att det finns ett ny funktion som heter NCQ Streaming Command som skall vara väldigt bra för assykron data, exempelvis strömmande media. Ett nytt kösystem som heter NCQ Queue Management ska också optimera kön för osekventiella skrivningar/läsningar. Men prestandamässigt lär skillnaden vara marginell, som sagt.

Mer info: http://www.serialata.org/documents/SATA-Revision-3.0-FAQ-FINA...

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Seagate fungerar säkert jätte bra och stabilt nu för tiden, men av principiella skäl köper jag inte längre Seagate produkter. Jag råkade själv ut för deras katastrofhårdisk ST31000340AS och fick ingen som helst service eller återköp. Riktigt illa, så tar inte i Seagate med tång nu för tiden.

Hårdisken fungerade bra först, men efter ett halv år slutade den bara upptäckas av bios. Den skickar ingen som helst information ut via SATA. Den får ström och snurrar fin fint som vanligt, men inget svar från diskens kretskort.

FYI detta går att fixa hemma själv utan större problem men det är lite pill och tar kanske ett par timmar om man inte gjort det förut.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.