Permalänk
Medlem

HP DV9000 fix

Hallå!

Då var det dax igen att försöka laga en bärbar.. Detta är ett långskott men fått vantarna på en HP DV9000 och tänker inte ge upp och slänga den direkt så har googlat runt lite och kommit fram till en sak som KANSKE fungerar

Det är så att när jag startar datorn så går skärmen igång men grafikkortet går inte igång. Läst att man denna krets "glappar". Tydligen vanligt problem med dessa modeller. Har köpt mig en stormtändare för 99 kr på närmaste tobaksaffär.

HP DV9000 fix

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

snygg spricka

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av morxy49:

snygg spricka

Du tror inte att det är kablar som hänger över skärmen ?
Jag tycker iaf det ser ut som det.

Nice fix förövrigt, men du hade nog kunnat använda dig av ugnen då det är kall-lödningarna som brukar spricka.

Permalänk
Medlem

Har försökt laga en dv6000 på exakt samma vis, gick dock inte....:( mitt fall var exakt likadant.
Men kunde iaf ta hårddisk och minnen. Men synd att jag inte fick den att fungera verkar vara en fin dator. 5p på att du fick den att fungera

Permalänk
Medlem

Nice fix förövrigt, men du hade nog kunnat använda dig av ugnen då det är kall-lödningarna som brukar spricka. :-)[/QUOTE]

Hade en DV6000 som jag försökte laga med ugnen men det gick inte så jag tänkte prova detta, är fullt medveten om att det kan spricka men kände att det var värt att försöka

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

snygg spricka

Det är antennsladdarna för wifi som ligger lite fint

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

nice jobbat. hoppas det håller i sig

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

haha nice fix!
Har samma modell hemma, alltså en dv9000 med samma problem
Ska fixa på samma sätt så fort jag får tid över.
Vad använde du för koppar? Hur länge höll du tändaren? är det ett måste att mäta med en ir-temp?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Bra galleri! Fixade och formaterade min flickväns kompis dv9000 för någon dag sedan. Då vet man om hon har problem med bilden tills nästa gång

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Vart är brännaren köpt?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

haha nice fix!
Har samma modell hemma, alltså en dv9000 med samma problem
Ska fixa på samma sätt så fort jag får tid över.
Vad använde du för koppar? Hur länge höll du tändaren? är det ett måste att mäta med en ir-temp?

Jag tog en väldigt tunn kopparplåt som satt som kylare på ett gammalt serverminne, tändaren höll jag ca 45 sekunder samtidigt som jag förde den runt kretsen. Själv har jag inget mätinstrument så jag körde endast på känn

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umpata:

Vart är brännaren köpt?

Tobaksaffär i Nyköping, kanske inte är av den bästa kvalité men den fixade datorn och det är jag nöjd över.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Ser ni att dom första 2 bilderna är samma, han har bara vänt på dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan50:

Ser ni att dom första 2 bilderna är samma, han har bara vänt på dom...

haha fick mig att kolla en gång till iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan50:

Ser ni att dom första 2 bilderna är samma, han har bara vänt på dom...

Det är faktiskt två olika bilder från olika vinklar

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av MROO:

Det är antennsladdarna för wifi som ligger lite fint

aha

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

det är viste jag om faktist dock bli inte ledsen om datorn en dag inte startar upp

Permalänk
Medlem

Har lagat en liten gullig tablet hp tx2000 på liknande sätt. Lite osmidigt av dig att använda en öppen låga mot ovansidan av gpun.. Du skulle ha avskärmat moderkortet på baksidan med aluminiumfolie och använd en varmluftspistol.

Permalänk
Medlem

haar en likadan. den startar men ingen bild kommer? vad är felet. veckan innan hängde den sig flera gånger och massa surr i högtalarna kom

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem

Den fungerar säkert ett tag till men problemet kan uppstå igen. Har gjort något liknade med en IBM T42 där grafikkretsen glappade. Gjorde detta med en värmepistol. Höll i ett år sen började grafikkretsen glappa igen. Nästa gång ska jag testa ungnen. Ska fungera det oxå. Finns film på You Tube hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zikkor:

haar en likadan. den startar men ingen bild kommer? vad är felet. veckan innan hängde den sig flera gånger och massa surr i högtalarna kom

Testa att öppna datorn och gör som jag gjorde, det finns guider på Youtube hur man gör.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ra Linux:

Den fungerar säkert ett tag till men problemet kan uppstå igen. Har gjort något liknade med en IBM T42 där grafikkretsen glappade. Gjorde detta med en värmepistol. Höll i ett år sen började grafikkretsen glappa igen. Nästa gång ska jag testa ungnen. Ska fungera det oxå. Finns film på You Tube hur man gör.

Jo hehe, det är andra gången jag gör detta på denna. Tror jag inte värmde den tillräckligt sist men nu så har den kör ett bra tag utan att få spratt.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Frågor

Hej!

Min dyra dv9000 har gett upp. Piper 3 ggr och sen händer inget. Är det någon som vet om man kan koppla den via en separat skärm eller är det bara att kasta/sälja som reservdel?

Någon som vet nån e-post till HP, har de gett några pengar tillbaka nån gång?

/magge